سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 339849

سطح درآمد پزشکان از جمله مسائل و موضوعاتی است که عامه مردم معتقدند که همه پزشکان جز اقشار مرفه و پولدار جامعه هستند و در طول زندگی مشکل مالی را تجربه نمی‌کنند. این در حالی است که یک پزشک عمومی درباره مشکلات مالی، عدم امنیت شغلی و نبود بیمه بسیاری از پزشکان گلایه‌هایی را مطرح می‌کند.

پزشکانی که خودشان بیمه نیستند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، صحبت از شغل پزشکی که می‌شود، درآمدهای نجومی و سبک زندگی‌های لاکچری به ذهن می‌رسد، تا جایی که اگر یک پزشک درباره حقوقش که زیر خط فقر است صحبت کند، کمتر کسی می‌تواند آن را بپذیرد!
سطح درآمد پزشکان از جمله مسائل و موضوعاتی است که عامه مردم معتقدند که همه پزشکان جز اقشار مرفه و پولدار جامعه هستند و در طول زندگی مشکل مالی را تجربه نمی‌کنند. این در حالی است که یک پزشک عمومی درباره مشکلات مالی، عدم امنیت شغلی و نبود بیمه بسیاری از پزشکان گلایه می‌کند؛ زهرا امینی ۳۸ سال دارد، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و یک پزشک عمومی است. او به مشکلاتی که پزشکان عمومی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اشاره می‌کند و به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «بار اصلی درمان در کشور روی دوش پزشکان عمومی است. چه در زمینه بهداشت و چه در زمینه درمان، بیماران بدحال و درمان سرپایی به سراغ پزشکان عمومی می‌روند، اما دریافتی این پزشکان گاهی از یک آرایشگر معمولی هم کمتر می‌شود.»
او درباره نحوه دریافتی پزشکان عمومی اینگونه توضیح می‌دهد: «قراردادی که با پزشکان عمومی بسته می‌شود به این صورت است که از هر بیماری که ویزیت می‌کنیم، ۵۰ یا ۶۰ درصد از رقم ویزیت به ما تعلق می‌گیرد. از طرفی ۱۰ درصد از درآمدمان نیز به عنوان مالیات کسر می‌شود!»

حضور پزشک عمومی در خط اول درمان بدون امنیت شغلی

خانم امینی به نبود امنیت شغلی پزشکان عمومی اشاره می‌کند و می‌گوید: «پزشک عمومی در خط اول درمان است، اما متاسفانه امنیت شغلی ندارد. سال ۹۸ که اوایل شیوع کرونا در کشور بود، مردم از ترس ابتلا به کرونا کمتر به درمانگاه و کلینیک‌ها مراجعه می‌کردند تا جایی که شاید روزانه فقط ۷ بیمار را ویزیت می‌کردم. آن موقع با تعرفه ۱۹ هزار تومن ویزیت که فقط ۱۰ هزار تومان از آن به ازای هر بیمار به من تعلق می‌گرفت نهایتا روزانه ۷۰ هزار تومان درآمد داشتم این در حالی است که برخی از پزشکان در آن روزها درآمدی نداشتند و وجودشان در درمانگاه هم هیچ توجیهی نداشت.»
او با انتقاد از عدم پرداخت حق کرونایی به پزشکان عمومی اظهار می‌دارد: «گفته می‌شود که پزشکان حق کرونا گرفته‌اند در صورتی که این حق کرونا هیچ وقت برای من واریز نشده است. شاید یک پزشک در کلینیک یا بیمارستان دیگری از چنین حقی برخوردار شده است، اما من هیچ پولی دریافت نکردم.»

از عدم دریافتیِ ثابت تا نبود بیمه!

خانم امینی از نبود بیمه برای پزشکان عمومی نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: «ما نه تنها امنیت شغلی نداریم و درآمدمان ثابت نیست، بلکه بیمه هم نداریم! ناراحت کننده است که وقتی یک پزشک خودش بیمار شود، باید تعرفه آزاد بابت درمان یا بستری خود پرداخت کند!»
او تصریح می‌کند: «یک نیروی خدماتی در کلینیک درمانی از حقوق ثابت و بیمه و مزایا برخوردار است و اگر از آسمان هم سنگ ببارد، حقوقش را دریافت می‌کند. اما پزشک عمومی برخلاف تصور عموم مردم، حقوق ثابت که بتواند روی آن حساب و کتاب کند، ندارد و میزان دریافتی‌اش وابسته به مراجعه بیمار است! بدتر اینکه اگر از ۳۰ بیمار، بیشتر ویزیت کنیم، درصد کمتری از مبلغ ویزیت به ما تعلق می‌گیرد و درآمدمان سیر نزولی پیدا می‌کند، و این یعنی درآمد کمتر در ازای کار بیشتر!»

۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان دریافتی بابت هر ویزیت

خانم امینی به تعرفه‌های غیراستاندارد اشاره می‌کند و می‌گوید: «شاید پزشکان در بخش زیبایی درآمد بسیار بالایی داشته باشند، اما تعرفه ۲۵ هزار تومانی برای پزشک عمومی درمقابل تورم اقتصادی، منطقی نبوده است. در حال حاضر تعرفه تعیین شده برای پزشکی مانند من، از ۱۸ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان در ازای ویزیت هر بیمار رسیده است که در بهترین حالت ممکن ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان از آن به من تعلق می‌گیرد؛ و اگر عدد ده میلیون تومان درآمد در ماه را خط فقر درنظر بگیریم، تمام پزشکان عمومی که در فیلد درمانی فعالیت می‌کنند، زیر خط فقر هستند.»
این پزشک عمومی ادامه می‌دهد: «برای مسئله درمان نباید روی مردم فشار مالی وارد شود و پزشکان نیز نباید درآمد غیراستانداردی داشته باشند. باید تعرفه‌ها واقعی باشد و با حمایت بیمه‌ها، مردم در فشار قرار نگیرند.»
او به حذف یارانه خود نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه، چون یک پزشک هستم از دریافت یارانه نیز محروم شده‌ام. در حالی که پزشکان عمومی چندین شیفت را در مراکز درمانی کار می‌کنند تا شاید حداقل میزان درآمد را داشته باشند.»

احساس فقر در پزشکان عمومی و قائل نشدن ارزش انسانی برای بیمار

امینی با بیان این مسئله که درآمد بسیار پایین پزشکان عمومی موجب افزایش خطا در تشخیص بیماری و درمان خواهد شد، می‌گوید: «گاهی انتقاداتی برای ویزیت‌های یک‌دقیقه‌ای و فله‌ای مطرح می‌شود که این مسئله ناشی از درآمدهای غیراستاندارد پزشکان عمومی است. اغلب آن‌ها برای رساندن درآمد خود به میزان استاندارد زمان کمتری را به بیماران اختصاص می‌دهند. همچنین از آنجایی که پزشکی که احساس فقر می‌کند، انگیزه کافی برای کار ندارد و دقتش پایین می‌آید، به همین دلیل نمی‌تواند آن ارزش انسانی که باید را برای بیمار قائل شود.»


 
مهاجرت پزشکان به ترکیه و عمان

امینی به مسئله مهاجرت پزشکان عمومی علیرغم میل باطنی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «پزشکان عمومی که مشکلات مالی را تجربه می‌کنند گاهی به ناچار به عمان و ترکیه برای درآمد بیشتر مهاجرت می‌کنند. آنطور که برخی از همکاران سابق من می‌گویند در عمان بدون مدرک خاص یا آزمون خاص، پزشک با درآمد بالا جذب می‌شود. تا جایی که آن‌ها حاضر به ترک وطن و خانواده‌شان شده‌اند. متاسفانه بودجه دولت صرف پزشکان عمومی شده است، اما آن‌ها جای دیگری مشغول خدمت هستند.»

این پزشک عمومی در پایان می‌گوید: «برای حل مشکلات پزشکان عمومی، یک بخشی مربوط به نظام پزشکی و بخش دیگر هم مربوط به وزارت بهداشت می‌شود. سیاست‌های کلی با وزارت بهداشت است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha