چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 339888

طبق اعلامیه جدید( CDC)، بسیاری از محصولات معروف نظیر کره بادام زمینی، پنیر، پیتزاهای منجمد و شکلات های کیندر ممکن است افراد را دچار مسمومیت کنند.

خوشمزه های ممنوعه!

به تازگی خبری در فضای مجازی پخش شده که  در آن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا CDC درباره خوردن یک نوع کره بادام زمینی (jif)که در ایران هم بسیار محبوب است به مردم هشدار داده و خواسته از خوردن این محصول به دلیل  ایجاد مسمومیت خودداری کنند.در ادامه به بررسی برخی از این محصولات ،علت ممنوع شدن آن‌ها  و تاثیراتش روی سلامت می‌پردازیم.


  کره بادام ‌زمینی با طعم سالمونلا


کره بادام زمینی از جمله خوراکی‌هایی است که بسیاری از افراد و به خصوص ورزشکاران به دلیل پروتئین بالا و چربی خوبش آن را زیاد مصرف می‌کنند اما چند روز قبل سازمان پیشگیری از بیماری آمریکا خوردن کره بادام زمینی با برند    jif     را ممنوع اعلام کرد.
طبق گفته FDA( اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا )،این خوراکی به باکتری سالمونلا آلوده است و بسیاری از افراد با  مصرف آن آلوده خواهند شد. علایم بیماری 12 تا 72 ساعت پس از تماس ظاهر می شود و اغلب شامل اسهال، تب و گرفتگی شکم است. البته بیشتر افرادی که مبتلا می‌شوند در عرض چهار تا هفت روز بهبود می یابند و نیازی به درمان ندارند. این سازمان از مردم خواست ‏حتما پیش از مصرف به سری ساخت محصول توجه کنند.
 

پنیرهای لاکتالیس باکتریایی


 در اوایل آوریل شرکت تولید کننده فراورده‌های لبنیِ با برند « لاکتالیس»  در فرانسه  مجبور به جمع‌آوری  برخی از محصولاتش شد. این کار در حقیقت، نوعی هشدار درباره احتمال ابتلا به لیستریوز، نوعی عفونت جدی ناشی از باکتری لیستریاست که ممکن است در برخی محصولات این شرکت وجود داشته باشد.
عفونت لیستریا یا لیستریوسیس، عفونتی است که توسط باکتری بی هوازی لیستریا مونوسیتوژنز ایجاد می‌شود این باکتری در روده حیوانات از جمله مرغ‌ها و گاوها وجود دارد و می‌تواند گوشت و محصولات لبنی به دست آمده از حیوانات را آلوده کند. این مسمومیت به خصوص در کودکان می‌تواند کشنده و تهدید کننده باشد.
  

تخم مرغ‌های بدشانسی


حتما شکلات کیندر را که شبیه تخم مرغ بود به خاطر دارید. جالب است بدانید این شکلات‌ها که در ایران به  تخم مرغ شانسی معروف هستند می توانند باعث مسمومیت شوند.
در پی بررسی‌های به عمل آمده از سوی مقامات بهداشتی انگلستان،آژانس ایمنی غذای اروپا (EFSA) و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌های این کشور  (ECDC)، مصرف محصولات شکلات‌های تخم‌ مرغی با نام تجاری «کیندر سورپرایز» و «کیندر مینی»  افراد را دچار مسمومیت ناشی از باکتری سالمونلا می‌کند.آژانس بهداشت فرانسه میانگین سنی مبتلایان را چهار سال اعلام کرده است.

   پیتزای اشریشیا


 18 مارس،شرکت ایتالیایی صنایع غذاییِ «بویتونی» پس از دریافت گزارش‌هایی از موارد جدی عفونت به باکتری «اشریشیا» در میان مصرف کنندگان مجبور به جمع‌آوری  پیتزاهای منجمد  خود شد. «اشریشیا» شایع‌ترین عامل عفونت دستگاه ادراری است که حدود ۹۰ درصد از عفونت‌های ادراری در زنان جوان را به خود اختصاص می‌دهد. علایم بالینی این عفونت به صورت تکرر ادرار، سوزش ادرار، خون در ادرار و چرک در ادرار است.
منبع: یورونیوز و سی دی سی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha