بر اساس یک مطالعه جدید، مدیتیشن و سایر تمرین‌های تمرکز حواس ممکن است میزان توجه را بهبود بخشد، اما در کوتاه مدت منجر به تغییرات ساختاری در مغز نمی‌شوند.

مدیتیشن موجب تغییر مغز نمی شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که یادگیری مهارت‌های جدید، تمرینات هوازی و تمرینات تعادلی می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در مغز شود، و برخی تحقیقات نشان داده‌اند که تمارین تمرکز حواس می‌توانند همین کار را انجام دهند.

به گزارش مدیسن نت،برای پی بردن به صحت این موضوع، محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آزمایشاتی را با بیش از ۲۰۰ فرد سالم که تجربه مدیتیشن نداشتند انجام دادند.

شرکت‌کنندگان برای ارزیابی مغزشان تحت اسکن MRI قرار گرفتند و سپس به‌طور تصادفی به یکی از سه گروه تقسیم شدند: دوره کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR)؛ دوره بهزیستی به نام برنامه تقویت سلامت (HEP)؛ یا گروه کنترل که هیچ نوع آموزشی دریافت نکرده بود.

دوره MBSR شامل تمرین‌های ذهن آگاهی مانند یوگا، مدیتیشن و آگاهی بدن بود. در برنامه ارتقای سلامت، شرکت کنندگان در تمرینات ورزشی، موسیقی درمانی و شیوه‌های تغذیه درگیر شدند، اما هیچ آموزش تمرکز حواس نداشتند. هر دو گروه زمان بیشتری را صرف پیگیری برنامه‌های خود در خانه کردند.

پس از هشت هفته، همه شرکت کنندگان مجدداً تحت اسکن مغزی MRI قرار گرفتند. هیچ تفاوت قابل توجهی در تغییرات ساختاری مغز در بین افرادی که در MBSR، HEP یا گروه کنترل بودند مشاهده نشد.

با این حال، افراد در هر دو گروه MBSR و HEP افزایش ذهن آگاهی را در مقایسه با افراد گروه کنترل گزارش کردند. به گفته نویسندگان مطالعه، این نشان می‌دهد که هر نوع برنامه سلامتی - نه فقط مراقبه ذهن‌آگاهی - ممکن است منجر به ذهن‌آگاهی بیشتر شود.

«ریچارد دیویدسون»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «ممکن است تنها با مدت زمان بسیار طولانی‌تر آموزش، یا آموزش متمرکز بر یک شکل واحد از تمرین، تغییرات ساختاری شناسایی شوند».

آنها خاطرنشان کردند که بر خلاف تمرینات فیزیکی و مکانی، که تغییرات ساختاری قابل تشخیص مغز را تحریک می‌کند، تمرین ذهن آگاهی شامل طیف وسیعی از زمینه‌های روانی مانند توجه، شفقت و احساسات است.

دیویدسون در ادامه افزود: «ما هنوز در مراحل اولیه تحقیقات در مورد تأثیرات آموزش مدیتیشن بر مغز هستیم و موارد زیادی برای کشف کردن وجود دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha