رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش آلودگی هوا، سلامتی مردم را موضوعی حیاتی عنوان کرد و اظهار داشت: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و لذا از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر خارجه می‌خواهم که بدون فوت وقت در مذاکره با کشورهای همسایه که منشا این آلاینده‌ها هستند، موضوع را حل و فصل کنند. رئیس‌جمهور همچنین در کنگره ملی شهدای روحانی در قم گفت: امروز راهبرد اصلی دشمن مأیوس کردن مردم و راهبرد نظام اسلامی، امیدوار کردن مردم است.

«ریزگردها» را از طریق مذاکره با کشورهای همسایه حل کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، اهم اظهارات آیت‌ا... سید ابراهیــم رئیسی از این قرار است:

اجرای عدالت و مبارزه با فساد از مهم‌ترین آموزه‌های رئیس مذهب شیعه است و همه دولت‌مردان باید به آن حضرت تأسی کنند. همه خوبی‌ها در عرصه اندیشه، اخلاق و رفتار در پرتو امام عادل شکل می‌گیرد و همه خدمتگزاران مردم باید جلوه این ولایت حقه را با اجرای عدالت نمایان کنند. کشاورزان عزیز با تلاش خود امنیت غذایی کشور را تامین می‌کنند و دولت هم به وظیفه خود در خرید تضمینی و پرداخت به موقع آن عمل می‌کند. هوای پاک از حقوق مردم است، سلامتی مردم موضوعی حیاتی و آلودگی هوا برای مردم غیرقابل تحمل است. مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و انتظار دارند دولت با جدیت موضوع را پیگیری کند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر امور خارجه ماموریت دارند بدون فوت وقت، در ارتباط و سفر به کشورهای همسایه که مبدأ و منشأ آلاینده‌ها هستند، موضوع را از طریق مذاکره با آنها حل و فصل کنند.

علما و روحانیون در طول تاریخ همواره به شکل توامان در مسیر اجرای عدالت و مبارزه با فساد، ظلم و تبعیض و در میدان آموزش و تربیت نفوس مستعده حضور داشته و در همین سلوک و مشی برای ما الگو و اسوه شدند. علمای بزرگی همچون شهید اول، شهید ثانی، شهید ثالث و دیگر بزرگان دین همواره بر همین مبنا حرکت کردند، دلیل اینکه علما در طول تاریخ مورد خشم و غضب مستکبران قرار گرفتند همین بود که همواره در عرصه تفسیر و تبیین دین و معارف دینی و نیز مبارزه با فساد و ظلم پیشتاز و پیشقراول میدان بودند. امام راحل و مقام معظم رهبری از بهترین الگوها، ‌هم در عرصه شاگردپروری و تبیین معارف دین و هم در عرصه مبارزه با ظلم، کفر، الحاد، فساد و تبعیض هستند. علمای بزرگ حوزه‌های علمیه و به ویژه حوزه علمیه قم همواره همین مشی را داشته و دارند.

حضور در این میدان عظیم، خشیت از خداوند متعال می‌خواهد، آمرین به معروف و ناهیان از منکر خشیت از خدا دارند و لذا از هیچ قدرت دیگری هراسی ندارند. آنچه از سلوک بزرگان می‌بینیم، همین ایستادگی، مقاومت‌آفرینی، بصیرت‌آفرینی و هراس نداشتن از هیچ فرد و قدرتی بوده و این رمز موفقیت بزرگان دین ما بوده است. علما و روحانیون بزرگ همواره فقط به این فکر می‌کردند که تکلیف آنها چیست و عمل به تکلیف و در کنار مردم بودن را یک وظیفه الهی می‌دانستند. از همین‌رو علما و روحانیون را در همه سختی‌ها در کنار مردم دیده‌ایم و از جمله در سخت‌ترین روزهای شیوع کرونا، شاهد بودیم که چگونه روحانیون و حوزه‌های علمیه سخت‌ترین کارها را انجام می‌دادند.

نمایشی که از جهاد و از خودگذشتگی روحانیون در دوران کرونا شاهد بودیم، برای همه ما درس بزرگی بود که یکبار دیگر دیدیم، کسانی که دیروز در جبهه حضور داشتند و امروز در حوزه‌های به تعلیم و تعلم مشغولند، چگونه در سختی‌ها کنار مردم حاضر هستند. رمز اینکه امروز روحانیت به رغم همه شایعات، تهمت‌ها و ناسزاها در دل مردم جای دارد، همین است، چون عالمان دینی ما در جایگاه قیادت هستند نه سیاقت؛ به مردم نمی‌گویند بروید، می‌گویند بیایید. کسانی که در قله قرار دارند، خودشان عالم عامل واصلند، عمل می‌کنند. اینان وقتی به مردم می‌گویند امروز باید در جبهه حضور پیدا کرد یا مقابل دشمن ایستاد، مردم با جان و دل می‌پذیرند.

احزاب و گروه‌ها نیز در جامعه تلاش بسیاری می‌کنند، اما جریانی که امروز در دل مردم جای دارد و مردم احساس می‌کنند که در همه حالات و شرایط با آنها همراه بوده و خودشان در رویدادها پیشقراول و پیشتازند، روحانیون هستند. چه آنکه بالاترین شمار شهدا در میان اقشار مختلف، متعلق به روحانیون است. از سوی دیگر در مسائل معیشتی، اگر بخواهیم وضعیت طلاب و فضلا را در حوزه‌ها ببینیم، کمترین میزان دریافتی در کشور مربوط به ایشان است. یعنی در مقابل کمترین دریافتی، بیش‌ترین حضور و جانفشانی و بودن در کنار مردم را از روحانیون شاهد هستیم.

همان‌گونه که وجود حضرت ابی‌عبدا... الحسین و خون مطهر شهدا از عالم جهل‌زدایی کرد، خون مطهر شهدای ما امتداد همان خون و جریان عاشورا است و خداوند همان‌طور که خون ابی عبدا... و علی‌اصغر 6 ماهه را تضمین کرده، خون شهدای ما را هم تضمین کرده است. این جهل‌زدایی، به ویژه از جاهلیت مدرن که امروز چهره‌اش در عالم برملا شده، از نشانه‌های سحر و به برکت خون شهدا است. آنچه از بیداری اسلامی در منطقه شاهدیم به برکت خون شهداست. پیام شهدا، دفاع از استقلال و آزادی، عمل به دین، پاسداری از ارزش‌های الهی، ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان، ساختن کشور، رفع مشکلات و پریشانی‌های مردم، توجه به فرمایشات و رهنمودهای ولی فقیه، وحدت و صیانت از انسجام ملی است.

بنده در کسوت خدمتگــزاری به مردم به عنوان یک طلبه شاهد بوده‌ام که چگونه صادق بودن با مردم، به رغم همه دشمنی‌ها و سخن‌پراکنی‌های دشمن حمایت آنها را به‌همراه دارد، در حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت و در موضوع اجرای طرح عادلانه کردن یارانه‌ها دشمن به دنبال ایجاد یک غائله برای نظام بود، اما هوشیاری، بصیرت و همراهی مردم با دولت، در کنار اعتماد آنان به کارگزاران خود، دشمن را در مسیر رسیدن به اهدافش ناکام گذاشت. رهبری معظم انقلاب در موضوع اجرای اصلاحات اقتصادی فتوا صادر نکردند و فقط به همه قوا و مردم توصیه فرمودند که از طرح‌های اقتصادی حمایت کنند و اما چقدر زیبا مردم لبیک گفتند و دشمنان و بدخواهان را ناکام گذاشتند. همچنان که در موضوع کرونا، به لطف خدا آمار قربانیان از 700 نفر به کمتر از 7 نفر رسیده است، امروز نیز می‌توان با مدد الهی، هدایت‌های حکیمانه رهبری، پشتوانه مردم و همه نخبگان و صاحبنظران، با وجود عوامل مختلف موثر بر وضعیت قیمت‌ها از جمله درگیری‌ها در اوکراین، می‌توان به مشکلات مردم به ویژه در عرصه معیشتی سامان بخشید

دولت تهدیدها و تحریم‌های دشمن را مانع نمی‌بیند و زندگی مردم و پیشرفت کشور را به تحریم‌ها گره نمی‌زند تا دیگران بخواهند برای ما تصمیم بگیرند. این مساله را هم در عمل نشان دادیم و هم در جلسات خصوصی به آنها گفتیم و در تریبون‌های رسمی هم اعلام کردیم که راهبرد ما، راهبردی است که رهبری فرمودند. دولت مسأله رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند، اما مهم‌تر از تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها، قرارگاهی است که برای خنثی کردن تحریم‌ها تشکیل دادیم و همکاران ما و نیروهای ارزشی و انقلابی فعالانه در این عرصه مشغول تلاش هستند. امروز راهبرد اصلی دشمن مأیوس کردن مردم و راهبرد نظام اسلامی، امیدوار کردن مردم است، امروز هر کس بخواهد یا نخواهد، بداند یا نداند، اگر با قلم، قدم و اقدامش کاری کند که مردم مأیوس و ناامید شوند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha