با افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی در خارج از آفریقا، مقامات بهداشت عمومی کشورها از ردیابی بیماران آلوده به این ویروس، ایزوله و واکسیناسیون هدفمند برای مهار گسترش این بیماری استفاده می کنند.

واکسن‌ها و درمان‌های موجود برای مقابله با آبله میمونی کدامند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از ابتدای ماه مه بیش از 250 مورد ابتلا و مشکوک به بیماری آبله میمونی در حدود 19 کشور شناسایی شده که علائم بیماری در افراد تایید شده خفیف بوده است. نوع آبله میمونی شناسایی شده در شیوع فعلی، دارای نرخ مرگ و میر حدود یک درصد است، اگرچه تاکنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از آن گزارش نشده است.

در ادامه به اطلاعات موجود در مورد واکسن ها و روشهای درمانی آبله میمونی اشاره شده است:

واکسن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که ویروس‌های آبله و آبله میمون ارتباط نزدیکی با هم دارند و اولین نسل از واکسن‌های آبله تا ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمون موثر هستند. در حال حاضر دو واکسن آبله موجود است.

یکی از این واکسنها تولید شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی «باواریان نوردیک» است. این واکسن دارای تاییدیه مقامات ایالات متحده برای پیشگیری از آبله و آبله میمون است. همچنین تایید اتحادیه اروپا برای مقابله با آبله است، اگرچه پزشکان می توانند آن را برای آبله میمون نیز تجویز کنند.

واکسن قدیمی‌تر دیگر که در شرکت داروسازی آمریکایی امرجنت (Emergent) ساخته شده است، ACAM2000 نام دارد. جدا از عوارض جانبی مرتبط با بسیاری از واکسن‌ها، مانند احساس درد در بازو و خستگی، با عوارض شدید دیگر از جمله التهاب قلب، نابینایی و مرگ همراه است. این واکسن در ایالات متحده برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به آبله قرار دارند، تایید شده است. البته اتحادیه اروپا این واکسن را تایید نکرده است.

داروهای ضد ویروسی

علائم آبله میمونی که می تواند شامل تب، سردرد، بثورات و ضایعات پوستی باشد، ممکن است دو تا چهار هفته ادامه پیدا کند و اغلب خود به خود برطرف می شود. یک داوری ضد ویروسی به نام تکوویریمات دارای تاییدیه ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای مقابله با آبله است.

به گزارش بانکوک پست، داروی دیگر با نام تمبکسا (Tembexa) از تاییدیه ایالات متحده برای درمان آبله برخوردار است. مشخص نیست که آیا این دارو در درمان افراد مبتلا به آبله میمونی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha