در این روزهای گرم، هنوانه و بخصوص هندوانه خنک یکی از بهترین میان وعده ها است، اما مبتلایان به دیابت نمی‌دانند می‌توانند هندوانه مصرف کنند یا نه، و اگر می‌توانند چقدر، این مطلب پاسخی است به این سئوالات.

هندوانه برای دیابتی ها خوب است یا بد؟

به گزارش سلامت نیوز، آیا می دانید هندوانه با 92 درصد آب یکی از آب‌رسان ترین میوه ها است؟ هندوانه سرد و آبدار در طول ماه های گرم تابستان مانند یک نفس تازه است. در حالی که همه عاشق خوردن هندوانه هستند، سوالی که اغلب مطرح می شود این است که آیا هندوانه برای دیابتی ها قابل مصرف است یا خیر؟ اگر عاشق هندوانه هستید و در مورد لذت بردن از آن در تابستان شک دارید، این مطلب را تا آخر بخوانید تا همه چیز را در مورد آن بدانید.

هندوانه مملو از آب و فیبر است اما شاخص گلیسمی (GI) کمی بالاتر از حد متوسط دارد. یک وعده 100 گرمی هندوانه دارای شاخص گلایسمیک 72 است. اما از آنجایی که بار گلیسمی (glycemic load) هندوانه بسیار پایین است - فقط 2 در هر 100 گرم، بیماران دیابتی می‌توانند هندوانه را در حد اعتدال و با خیال راحت مصرف کنند.

در این مورد بگوییم که افراد مبتلا به دیابت می توانند با خیال راحت در یک روز 150 گرم هندوانه بخورند که تقریباً معادل 1 فنجان هندوانه خرد شده در روز است.

این را هم یادتان باشد که حتما هندوانه را به عنوان میان وعده مصرف کنید نه همراه غذا. از خوردن هندوانه در شب خودداری کنید و بلافاصله قبل یا بعد از غذا هم هندوانه را نخورید. می‌توانید هندوانه را به عنوان میان وعده صبح یا عصرانه میل کنید.

بدن ما در تابستان به رساندن آب(هیدراتاسیون) منظم نیاز دارد و چه چیزی بهتر از داشتن مقداری هندوانه خنک برای غلبه بر گرما؟ هندوانه سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین  C، A، B6  و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر، فولات و کلسیم است. این میوه همچنین یک منبع عالی آنتی اکسیدان است که می تواند به بهبود کیفیت مو، صاف کردن پوست و حتی رفع خستگی کمک کند. از لحاظ طب سنتی هم هندوانه فواید زیادی دارد و براساس متون طب آیورودا، طب سنتی هندی، هندوانه می تواند به کاهش وزن، تسکین عفونت های دستگاه ادراری (UTI)  و هضم بهتر غذا کمک کند.

اما دیابتی‌ها باید بدانند می توانند برخی میوه‌های دیگر را هم مصرف کنند. برخی از میوه های دارای شاخص گلیسمی مناسب که افراد دیابتی می توانند با خیال راحت در مقادیر متوسط ​​مصرف کنند عبارتند از: کرانبری و زغال اخته، توت فرنگی، گیلاس، آلو، هلو، سیب، گلابی، کیوی، پرتقال، گریپ فروت و پاپایا. همه این میوه ها دارای ضریب گلایسمیک شصت یا کمتر هستند و برای کسانی که قند خون بالا دارند بی خطر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha