وزیر کشور با صدور بخشنامه‌ای به استانداران خواستار جلوگیری از تکرار متروپل‌ها شد؛ اعضای شوراهای شهر و نمایندگان مجلس هم انتشار فهرست این ساختمان ‌ها را خواستار شدند.

فساد گسترده، مانع از انتشار فهرست سیاه ساختمان های پرخطر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دیگر اغماض با مالکان ساختمان های ناایمن در سراسر کشور پذیرفته نیست و باید فهرست سیاه اسامی آن ها منتشر شود تا دوباره شاهد تکرار فجایعی مانند پلاسکو و متروپل نباشیم.از دوم خرداد تا همین امروز که هشت روز از ریزش متروپل می گذرد، همزمان با بیرون کشیده شدن جنازه های جان باختگان از زیر آوار، هشدارهای متعددی به گوش می رسد که از وجود متروپل های دیگر در نقاط مختلف کشور حکایت دارد و اخطارهای فراوانی به مالکان آن ها داده شده است؛ از 129 ساختمان پرخطر تهران بگیرید تا 135 متروپل مشهد.

ایست وزیر کشور به ساختمان های ناایمن


البته دیروز وزیر کشور در بخشنامه ای به استانداران ،آن ها را مکلف کرد اقداماتی مانند «جلوگیری از بهره برداری ساختمان‌های ناایمن» و «پرهیز از جبران تخلفات در کمیسیون ماده 100 با دریافت جریمه»، را در دستور کار قرار دهند؛ بخشنامه ای که می تواند به بهبود وضع موجود بینجامد اما تا اجرایی نشدن این بخشنامه، مشخص نیست قرار است برای برخورد جدی با ناایمن های شناسایی شده فعلی چه اقدامی خواهد شد.
همه هشدار می دهند
بحث بر سر متروپل ها، دیروز از آبادان به صحن علنی شورای شهر تهران هم کشیده شد؛ «مهدی عباسی» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری این شورا از وجود 129 ساختمان ناایمن در پایتخت خبر داد و «مهدی بابایی» رئیس کمیته ایمنی شورای شهر نیز اعلام کرد :«باید ظرف مدت ۶ ماه، کلیه ساختمان های پرخطر تهران را تعیین تکلیف کنیم». در اصفهان هم حجت الاسلام منوچهر مهروی پور عضو شورای شهر این کلان شهر اعلام کرد: «در اصفهان ۵۰۰ نقطه خطر داریم که باید به آن ها تذکر داده شود تا شاهد اتفاقاتی مانند متروپل نباشیم». «مجید فرهادی» مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد هفته گذشته، تعداد ساختمان های ناایمن پرخطر در این شهر را 135 مورد اعلام کرد. بسیاری از شهرهای دیگر کشور هم وضعیت مشابهی دارند، مانند شیراز که نقشه هتل معروف در حال ساخت آن، از هفت طبقه اولیه، به 10 طبقه و بعد از آن به 16 و سپس 18 طبقه تغییر کرد که در نهایت با اعتراض های گسترده، فقط دو طبقه کوتاه تر شد اما حالا این گمانه را ایجاد کرده است که نکند متروپلی دیگر در انتظار مردم شیراز باشد.


فساد گسترده، مانع از انتشار فهرست سیاه؟


ماجرای ساختمان های ناایمن، سال هاست سوژه صحبت مسئولان است اما از سال 95 و بعد از فاجعه پلاسکو، حساسیت روی این موضوع بیشتر شد و نتیجه اش، افزایش نظارت ها و اخطارها به مالکان آن ها بود. با این حال طبق گفته معاون اول رئیس جمهور، هنوز معضلاتی مانند «فساد گسترده بین مالکان، پیمانکاران، ناظران و دستگاه های صادر کنده مجوز» وجود دارد که به فاجعه ای مثل متروپل ختم می شود. فسادی که طبق گفته رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس گاهی به فاجعه تعارض منافع  نیز گره می خورد که نمونه اش همین متروپل است که شهرداری آبادان در آن مشارکت داشته است.

مردم حق دارند مطلع باشند


شاید در گذشته این توجیه نادرست وجود داشت که برای جلوگیری از ایجاد خلل در کسب و کار بهره برداران پروژه های ناایمن، نام این ساختمان ها محرمانه بماند تا مردم به آن ها بدبین نشوند، اما حالا که مهلت های قانونی داده شده به بسیاری از آن ها به پایان رسیده، باید این رویکرد را تغییر داد. عباسی عضو شورای شهر تهران هم همین مطالبه را مطرح کرده و گفته است: «این از حقوق اولیه شهروندان است که اگر مالکی انگیزه ایمن سازی ساختمان خود را ندارد، نسبت به بی تفاوتی او واکنش نشان دهند». امانی دیگر عضو این شورا نیز گفته: «باید فهرست  این ساختمان ها که هر لحظه ممکن است به سرنوشت پلاسکو یا متروپل دچار شوند، منتشر شود و برای آن ها تابلوی خطر نصب کنیم تا مردم بدانند و خودشان تصمیم بگیرند که وارد آن بشوند یا نشوند». محمدی سرپرست آتش نشانی تهران هم بر این موضوع تاکید کرده و گفته: «حتما فهرستی از ساختمان‌های پرخطر منتشر می‌شود، و هیچ ترسی در این زمینه نداریم و با جان مردم معامله نمی کنیم».

تنها همدردی کافی نیست


در همین روزها و شب هایی که با تماشای عزاداری های مردم آبادان برای جان باختگان متروپل اشک می ریزیم و غصه می خوریم، باید کاری کنیم که دوباره گرفتار این اوضاع بغرنج نشویم. حالا که دادستان کل کشور هم جدی تر از همیشه برای برخورد با ساختمان های ناایمن اعلام آمادگی کرده است، وقتش رسیده که آخرین مهلت را به ساختمان های ناایمنی که همچنان فرصت ایمن سازی دارند ،
بدهیم و فهرست سیاه ساختمان هایی را که مهلتشان تمام شده هم منتشر کنیم.


عضو کمیسیون عمران مجلس: اسامی را شفاف اعلام کنیم


«مجتبی یوسفی» عضو کمیسیون عمران مجلس هم در این باره به خراسان می گوید: اگر می خواهیم جلوی اتفاقاتی مانند متروپل آبادان و عزادار شدن مردم را بگیریم، باید در کنار مجازات های بازدارنده با مقصران و برخورد با ترک فعل ها، فهرست این ساختمان های پرخطر به صورت شفاف به مردم اعلام شود. عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح می کرد: با این کار، هم مردم، هم مالکان و هم بهره برداران از این ساختمان ها حساسیت بیشتری نشان خواهند داد و می توانیم از بروز حوادث مشابه پیشگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha