سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 340175

کلسترول نقش مهمی را در حفظ غشای سلولی و ساخت هورمون‌ها ایفا می‌کند.

شناسایی علائم غیر واضح کلسترول بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پزشکان مشهور علائم غیر واضح کلسترول بالا در خون را فهرست کرده اند. به گفته آن ها، ناراحتی قفسه سینه و درد در دست‌ها می‌توانند از علائم خطرناک این بیماری باشند. کارشناسان هشدار می‌دهند که بسیاری از زنان از افزایش سطح کلسترول خود آگاه نیستند.

پروفسور ارین دانلی میچوس گفت: تقریباً ۴۵ درصد از زنان بالای ۲۰ سال دارای سطح کلسترول تام ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر هستند که بالا در نظر گرفته می‌شود؛ اما نظرسنجی انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان داد که ۷۶ درصد از زنان حتی نمی‌دانند شاخص‌های آن‌ها چیست.

به گفته پزشکان، کلسترول بالا می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی و سکته شود. بنابراین، آن‌ها تاکید می‌کنند علائمی مانند ناراحتی قفسه سینه، تنگی نفس، درد بی دلیل در بازوها و پاها را نادیده نگیرید. کلسترول بیش از حد می‌تواند باعث تصلب شرایین شود (باریک شدن رگ‌ها و کاهش جریان خون به قلب، که می‌تواند منجر به آنژین صدری همراه با درد قفسه سینه شود).

همچنین، سطح کلسترول بالا ارتباط نزدیکی با دیابت نوع ۲ دارد. حتی با کنترل مناسب قند خون، افراد مبتلا به دیابت تمایل به داشتن تری گلیسیرید بالا، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و گاهی اوقات لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) دارند. احتمال ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می‌دهد.

کلسترول از مواد طبیعی است که در بدن ساخته می‌شود. مقادیر عمده این ماده (۷۵%) توسط کبد و میزان کمتری از آن (۲۵%) از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شود. اگرچه افزایش بیش از حد کلسترول برای بدن مضر است، اما وجود به اندازه کلسترول نقش مهمی در حفظ غشای سلولی و ساخت هورمون‌ها ایفا می‌کند.

منبع: (Eat This, Not That!)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha