رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه معاینات زائران حج امسال، تامین دارو و تجهیزات پزشکی، بررسی واکسیناسیون کرونا در حجاج و...، در عین حال از آغاز واکسیناسیون علیه مننژیت و فلج اطفال برای حجاج خبر داد.

آغاز واکسیناسیون حجاج علیه "مننژیت" و "فلج اطفال" / شروع اعزام‌ها از ۲۳ خرداد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی مرعشی درباره آخرین وضعیت معاینات حجاج برای حج ۱۴۰۱، گفت: در حال حاضر معاینات حجاج تقریبا در همه استان‌ها تمام شده است و در مراحل انتهایی کار به  سر می‌برد. البته از ۳۸ هزار زائر، هنوز ثبت اطلاعات ۲۰۰۰ زائر انجام نشده است، اما همه حجاج از سوی پزشکان معاینه‌کننده، معاینه شده‌اند و تنها اطلاعات پزشکی ۲۰۰۰ نفر وارد پرونده‌شان نشده که در حال انجام است.

"فشار خون" و "دیابت" بیشترین بیماری در بین حجاج ایرانی

وی افزود: از این تعداد حجاجی که معاینه شدند، تقریبا بیشترین بیماری‌هایی که دیده شده، بیشترین مورد بیماری فشار خون است و بعد از آن هم بیماری دیابت بوده است.

 ۱۵۹ زائر حج در انتظار معاینه مجدد 

مرعشی درباره محدودیت‌ها در اعزام حجاج بیمار، گفت: در بین حجاجی که معاینه شده‌اند، تاکنون ۱۵۹ نفر از سوی پزشکان معاینه‌کننده رد استطاعت جسمی شده‌اند. روند کار هم به این صورت است که بعد از اینکه برخی حجاج از سوی پزشک استطاعت جسمی‌شان رد می‌شود، وضعیت‌شان در کمیسیونی با حضور متخصصین رشته‌های مختلف که سابقه طولانی در بحث حج دارند، مطرح شده و مجددا زائر از سوی این کمیسیون معاینه و ویزیت می‌شود. این ۱۵۹ نفر روز چهارشنبه در کمیسیونی که در تهران تشکیل می‌شود، مجددا معاینه و ویزیت می‌شوند و برایشان تصمیم‌گیری می‌شود که یا کلا استطاعت جسمی‌شان برای حضور در حج رد می‌شود یا تایید می‌شود.

نحوه تامین دارو و تجهیزات پزشکی در حج ۱۴۰۱

وی درباره وضعیت تامین دارو و تجهیزات پزشکی در حج امسال، گفت: ما با عربستان در این زمینه مکاتبه کردیم و لیست دارویی‌مان را برای سازمان غذا و داروی عربستان و شرکت‌های دارویی‌شان ارسال کردیم تا قیمت‌هایشان را احصاء کنیم. البته در کشور خرید دارو به صورت کامل انجام شده و بسته‌بندی آن‌ها در حال انجام است که آماده ارسال به عربستان است. حال منتظریم که عربستان اعلام کند که محموله‌های دارویی طبق چه پروتکلی ارسال شوند.

مرعشی با بیان اینکه برآورد میزان دارو بر اساس ۴۰ هزار زائر و برای یک ماه بوده است، گفت: عمدتا داروهای مورد نیاز فصل و در عین حال آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای سرماخوردگی، گرمازدگی و... وجود دارد. ما حوزه تامین دارو را برای حج به این صورت دیدیم که اگر محموله یا دارویی با مشکل مواجه شد، بتوانیم از عربستان تامین کنیم. به این معنا که اگر فرآیند و پروسه ارسال دارو و تجهیزات طولانی شود، به گونه‌ای که نتوانیم آن‌ها را قبل از اعزام حجاج ارسال کنیم، داروها و تجهیزات مورد نیاز را از همان جا خریداری می‌کنیم.

مرعشی تاکید کرد: بنابراین ما دارو و تجهیزات مورد نیاز را تامین کردیم. اکنون بحث انتقال آن‌ها به عربستان و نشستن‌شان در درمانگاه‌های ما مطرح است که پیگیر هستیم. در عین حال در مدینه دو درمانگاه شبانه‌روزی داریم و در مکه هم سه درمانگاه داریم. همچنین مجموع کادر پزشکی ما ۲۸۰ نفر است.

آغاز واکسیناسیون حجاج علیه مننژیت و فلج اطفال

بررسی واکسیناسیون کرونا در حجاج

وی از آغاز واکسیناسیون حجاج علیه مننژیت از روز گذشته خبر داد و گفت: واکسن مننژیت به طور کامل تامین شده است. واکسیناسیون مننژیت برای حجاج از روز گذشته (دوشنبه نهم خرداد ماه) در ۲۳ استان آغاز شده است و از چهارشنبه یا پنج‌شنبه همین هفته هم واکسیناسیون مننژیت در هشت استان باقی مانده، آغاز می‌شود.

مرعشی درباره واکسیناسیون کرونا هم گفت: حجاج از نظر تزریق واکسن کرونا هم بررسی شدند و وزارت بهداشت هم در زمینه تزریق واکسن کرونا برای حجاجی که کمبود دز واکسن را دارند، اقدام کرده است. عمده حجاج مشکلی در زمینه واکسیناسیون کرونا ندارند. واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا در سبد واکسن‌های مورد تایید عربستان وجود داشته و کسانی هم که واکسنی جز این موارد تزریق کرده‌اند، یک یا دو دز از واکسن سینوفارم را تزریق می‌کنند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره تزریق واکسن فلج اطفال برای حجاج نیز که از سوی وزارت بهداشت بر ضرورت آن تاکید شده بود، گفت: واکسن فلج اطفال هم برای حجاج از روز شنبه هشتم خرداد ماه از سوی مراکز بهداشتی وزارت بهداشت در سراسر کشور تامین شده و برای تزریق در اختیار حجاج قرار می‌گیرد. بسیاری از حجاج مراجعه کرده و واکسیناسیون علیه فلج اطفال انجام شده است و مابقی هم طی زمان باقی‌مانده تا پروازشان انجام می‌شود.

سنین بالای ۶۵ سال اعزام نمی‌شوند

مرعشی با بیان اینکه محدودیت سنی برای اعزام حجاج بالای ۶۵ سال بوده و حجاح بالای ۶۵ سال اعزام نمی‌شوند، گفت: شرط سنی عربستان تا ۶۵ سال بوده است.

وی گفت: طبق برنامه‌ای که سازمان حج و زیارت گذاشته است، اولین اعزام‌ها ۲۳ خرداد ماه خواهد بود. البته تیم پزشکی قبل از اعزام حجاج، به عربستان اعزام می‌شوند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، بنا شده که تیم پزشکی ۱۸ خرداد ماه اعزام شوند.

گفتنی است که باتوجه به نگرانی از افزایش گردش ویروس فلج اطفال در برخی کشورها، وزارت بهداشت کشورمان بر ضرورت واکسیناسیون حجاج علیه این بیماری تاکید کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha