بر اساس گزارش اخیر دفتر آمار مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده، تخمین زده می شود بین 7 تا 23 میلیون آمریکایی به کووید طولانی مبتلا شده باشند. به نظر می رسد در همه جای جهان حداقل بیست درصد بیماران کووید پس از ابتلا دچار کووید طولانی مدت می شوند و حالا کووید طول کشیده یا کووید طولانی مدت به یک مشکل مهم سلامتی در سرتاسر جهان بدل شده است.

 کرونایی که حدود دویست علامت دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فورچن، با بیش از 200 علامتی که تاکنون شناسایی شده‌اند، از سرفه طولانی، خستگی، پوسته ریزی پوست، توهم، و احساسی که برخی از بیماران به عنوان «مغز در آتش» یا «مه مغزی» توصیف می‌کنند، همه بیماران نمی‌توانند تنها یک بیماری داشته باشند، درست است؟

متخصصان پزشکی و کارشناسان نیز شروع به پرسیدن این سوال کرده اند.

از آنجایی که محققان در تلاش برای درک طولانی مدت کووید هستند، تعداد فزاینده‌ای از پزشکان در تلاش هستند تا بیماری جدید و بالقوه ناتوان‌کننده را به گروه‌هایی تقسیم کنند.

دکتر الکساندرا بروگلر یونتس، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان در واشنگتن دی سی و رئیس برنامه کودکان پس از کووید، به فورچون گفت که انواع کوویدهای طولانی را به پنج دسته تقسیم می‌کند که بر اساس علل گروه‌بندی می‌شوند.

  1.  اثرات مستقیم بلند مدت بیماری

در این گروه از بیماران کووید در طول دوره بیماری به اندام ها آسیب رسانده و پیامدهای طولانی مدتی برای سلامتی به همراه دارد. مطالعه اخیر منتشر شده در مجله رادیولوژی نشان داد که تقریباً نیمی از نزدیک به 100 بیمار مبتلا به کووید که مورد بررسی قرار گرفتند، یک سال پس از عفونت آسیب‌های ریوی مداوم داشتند.

  1.  التهاب

در طول بیماری کووید 19، ویروس ها باعث آزاد شدن واسطه‌های التهابی و ایجاد التهاب در بدن می شود که سلول های آلوده را از بین می برد. اما این عملکرد می‌تواند در سیستم‌های اندام‌های مختلف مشکلاتی را ایجاد کند، به‌ویژه اگر روند التهابی پس از عفونت ادامه یابد.

  1.  دیساآتونومی

در خالت دیسائوتونومی، بیماران آسیب مستقیم به سیستم عصبی خود را تجربه می کنند که پس از عفونت باقی می ماند. یکی از انواع دیساآتونومی که تصور می شود مبتلایان به کووید طولانی مدت را مبتلا می کند، سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی یا POTS است. این سندرم که ماهیت خود ایمنی دارد، در پاسخ به تغییرات موقعیت بدن(مثلا از حالت نشستن به حالت ایستادن رفتن) باعث اختلال در ضربان قلب و فشار خون می شود.

  1.  فعالیت ویروسی مداوم

در این بیماران، کووید هنوز کاملاً آماده تسلیم شدن نیست. فعالیت مداوم ویروسی می تواند توسط سلول های ویروس «شبح» ایجاد شود که می توانند ماه ها پس از عفونت اولیه باقی بمانند. تحقیقات اخیر نشان داده است که چنین سلول‌هایی وقتی در روده قرار می‌گیرند، می‌توانند علائم گوارشی مداومی مانند اسهال ایجاد کنند که برای یک ویروس‌ تنفسی علامت شایعی نیست.

  1.  تغییرات پاسخ ایمنی

دکتر یونتس گفت که این حالت را می توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر حالت ها مشاهده کرد. در این شکل از بیماری بدن برای اینکه در طول عفونت کووید، خود را به حالت عادی بازگرداند، سیستم ایمنی را بیش از حد فعال و بیش از حد اصلاح می کند و در نتیجه حساسیت بیشتری نسبت به ویروس‌ها ایجاد می‌کند. او می گوید تعداد زیادی از بیماران در حدود سنی بیست و چند سالگی داشته است که مبتلا به کووید بوده اند و چس از بهبودی با تعدادی بیماری دیگر مانند مونونوکلئوز عفونی و عفونت استرپتوکوک در کوتاه مدت مواجه شده اند.

دشمنت را بشناس

دکتر یونتس گفت، وقتی صحبت از کووید 19 می شود قطعا «علت ها و آسیب‌شناسی‌های مختلفی در این میان وجود دارد ... من فکر نمی‌کنم در هر فرد یک فرآیند وجود داشته باشد که موجب «کووید طولانی» باشد. بلکه فرآیندهای متعددی در حال شکل گیری است.»

او می گوید هر چه محققان  زودتر بتوانند علل را کشف کنند، زودتر می توانند درمان های هدفمند را توسعه دهند. در حال حاضر، تنها علائم کووید 19 درمان می‌شوند و بسیاری از بیماران تحت درمان‌هایی قرار می‌گیرند تا توانایی‌های از دست رفته را به دست آورند – اما فعلا خیلی بیشتر از این کاری نمی‌توان انجام داد. دکتر یونتس گفت: «هنگامی که بتوانیم با جدیت بیشتری این موضوع و علل آن را آشکار کنیم، به راه‌های بهتری برای مدیریت این بیماران و درمان‌های دارویی موثرتر و متمرکزتر برای درمان این نوع از بیماری دست خواهیم یافت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha