به‌ دنبال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، برخی استان‌ها از جمله هرمزگان و چهارمحال و بختیاری فروش کیلویی نان را آغاز کرده‌اند و این مسأله رضایت نسبی مردم را به‌ دنبال داشته است. در همین حال نانوایان می‌گویند نقدینگی لازم برای خرید تجهیزات لازم را ندارند و مسئولان قول اعطای تسهیلات را با نرخ سود پایین داده‌اند.

 نان، کیلویی چند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،«عباس مؤیدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه نانوایی‌های شهر پارسیان پیش از این نیز سابقه فروش نان کیلویی را داشته‌اند، افزود: به همین دلیل ما پارسیان را به‌عنوان پایلوت برای اجرای طرح فروش کیلویی نان انتخاب کرده‌ایم.به گفته وی، از 35 نانوایی شهر پارسیان، 27 نانوایی در حوزه شهری فعالیت می‌کنند که همه این نانوایی‌ها در حال حاضر حدود یک ماه است اقدام به فروش کیلویی نان لواش و تافتون کرده‌اند.


وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد بیشتر مردم از فروش کیلویی نان رضایت دارند.وی تصریح کرد: البته پیشتر نیز آنالیز قیمت نان در استان ما و همه جای کشور براساس وزن چانه بود که در مواردی وزن چانه کمتر از میزان تعیین شده بود و این مسأله نارضایتی مردم را نیز به‌ دنبال داشت اما حالا مردم می‌دانند که باید هر کیلو نان لواش و تافتون را کیلویی 4 هزار تومان بخرند و خودشان هم نظارت بر صحت این مسأله دارند.

مؤیدی خاطرنشان کرد: در طرح فروش کیلویی نان تنها یک نگرانی وجود دارد و آن هم این است که خدای ناکرده نانوایی‌ها نان را کامل پخت نکنند تا سنگین‌تر شود که خوشبختانه دست‌اندرکاران نظارت بر عرضه نان بر این مسأله نیز مراقبت دقیقی دارند. این در حالی است که در قالب طرح معمولی فروش نان، نگرانی‌های زیادی بابت کم فروشی وجود داشت.


وی با اشاره به اینکه در کل استان هرمزگان 1270 نانوایی فعالیت دارند، افزود: در مرکز استان یعنی بندرعباس 370 نانوایی فعالیت دارند که بزودی و با تکمیل تجهیزات و زیرساخت‌های لازم فروش کیلویی نان در این کلانشهر نیز آغاز خواهد شد.وی گفت: به هر جهت نانوایی‌ها هم نقطه نظراتی در این زمینه داشتند و برای تأمین نقدینگی آنها بنا شده به نانوایی‌ها برای خرید ترازو و دستگاه پوز تسهیلات قرض‌الحسنه داده شود که هنوز سقف آن تأیید نشده است . در حال حاضر بیش از 300 نانوایی متقاضی دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه شده‌اند که بیشتر آنها خواهان دریافت 250 میلیون تومان هستند.


 فروش نان کیلویی لردگان نیز کلید خورد


«رضا بابامیر ساطحی» فرماندار لردگان نیز در گفت‌وگو با «ایران» از اجرای طرح فروش کیلویی نان در این شهرستان از یکم خرداد ماه جاری خبر داد و افزود: این طرح در 64  نانوایی سطح شهر به اجرا درآمده که خوشبختانه هم باعث افزایش کیفیت و هم کمیت نان شده است. وی تأکید کرد: گزارش‌های میدانی ما و صدا و سیمای مرکز استان حاکی‌ است که فروش کیلویی نان رضایت مردم را به‌دنبال داشته و قطعاً می‌تواند از تخلفات حوزه آرد و نان جلوگیری کند.


بابامیرساطحی به افزایش نظارت و بازرسی از سوی اعضای شورای آرد و نان، جهاد کشاورزی و فرمانداری اشاره  و تصریح کرد: در صورت مشاهده تخلف، نانوایی‌های متخلف به تعزیرات حکومتی ارجاع و سهمیه آردشان قطع خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: البته این طرح قابلیت اجرا برای انواع نان را دارد ولی با توجه به اینکه قوت غالب مردم شهرستان لردگان لواش و تافتون است، تمرکز طرح بر فروش کیلویی تافتون و لواش است. وی گفت: هر نانوایی که برای تجهیز نانوایی خود به ترازو یا پوز احتیاج به تسهیلات داشته باشد، می‌تواند به فرمانداری مراجعه کند.


«اسماعیل امیری» سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان لردگان نیز به ایرنا گفت: اجرای طرح فروش نان کیلویی مصوبه شورای آرد و نان شهرستان را دارد. وی افزود: پایین بودن کیفیت نان، کم‌فروشی، گرانفروشی و پایین بودن وزن چانه از مهم‌ترین تخلفات این حوزه است که با اجرایی شدن این طرح می‌توان امید به رفع این مشکلات داشت.


امیری تصریح کرد: ماهانه ۹ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد بین نانوایی‌های این شهرستان توزیع می‌شود که با اجرایی شدن این طرح، دور ریز نان کاهش پیدا کرده است.وی با تأکید بر اینکه این طرح قابلیت اجرایی شدن در همه واحدهای نانوایی‌های شهری را دارد، افزود: جلوگیری از قاچاق آرد، افزایش کیفیت نان و رضایت مشتری از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.وی از مردم لردگان خواست از خرید نان به‌صورت دانه‌ای در این شهرستان خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha