درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس (RTMS) یا دستگاه تحریک مغناطیسی مغز جزو جدیدترین و البته موثرترین درمان های افسردگی می باشد.

آیا درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس مفید است؟

تحقیقات درباره افسردگی و روش های موثر در درمان آن ادامه دارد. درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس (RTMS) یا دستگاه تحریک مغناطیسی مغز جزو جدیدترین و موثرترین درمان های افسردگی می باشد.

TMS (تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال) روشی غیر تهاجمی می باشد که از جمله مزایای آن به شمار می رود. در این روش سلول های عصبی در مغز با استفاده از میدان های مغناطیسی تحریک می شوند تا علائم افسردگی بهبود پیدا کند. افسردگی یک بیماری قابل درمان می باشد، اما برای برخی افراد درمان های استاندارد موثر نیستند. TMS تکراری معمولا زمانی به کار گرفته می شود که درمان‌های استاندارد مثل داروها و روان‌درمانی مؤثر نباشند.

افسردگی و روش های درمان آن

افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روانی به شمار می رود که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود به آن دچار شود. اما بایستی بدانید که بالا بردن دانش در زمینه این بیماری و روش های درمانی جدید برای آن به شما کمک می کند که به خوبی با آن مقابله کنید. با وجود روش های زیاد برای درمان افسردگی هنوز روشی تضمینی که بتواند برای همه افراد در هر زمانی موثر باشد، وجود ندارد.

آیا درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس مفید است؟  جدیدترین روش درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس

دارو درمانی از جمله روش های بالینی رایج برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی می باشد. روان درمانی روش دیگری است که در این مورد بسیار موثر می باشد. متخصص می تواند از انواع روان درمانی از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT)، گروه درمانی و روانکاوی برای درمان افسردگی استفاده کند. اگر فرد تمامی این روش ها را نیز امتحان کرد و نتیجه مطلوب حاصل نشد احتمالا پزشک روش های درمانی دیگری را مانند الکتروشوک درمانی (ECT) و تحریک عصب واگ برای فرد در نظر می گیرد.

درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس به چه صورت است؟

در جلسات درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس یک سیم پیچ الکترومغناطیسی روی پوست سر فرد (نزدیک پیشانی) قرار داده می شود. الکترومغناطیس یک پالس مغناطیسی می فرستد که موجب تحریک سلول های عصبی قسمتی از مغز که در کنترل خلق و خو و افسردگی موثر هستند می شود. تصور می شود که در افسردگی فعالیت برخی از نواحی مغز کاهش می یابد که با RTMS این نواحی دوباره فعال می شوند.

RTMS چگونه کار می کند؟ RTMS بر فعالیت الکتریکی مغز از طریق میدان مغناطیسی پالسی تاثیر می گذارد. این میدان مغناطیسی با عبور پالس های جریان سریع از سیم پیچی ایجاد می شود. سیم پیچ در پلاستیک محصور شده و نزدیک به پوست سر فرد قرار می گیرد تا میدان مغناطیسی بر روی مناطق خاصی از مغز متمرکز شود. میدان مغناطیسی می تواند بدون درد به پوست سر و جمجمه وارد شود تا جریانی را در سلول های هدف مغز ایجاد کند. از آنجایی که این تحریک در فواصل زمانی منظم انجام می شود، به آن TMS تکراری یا RTMS گفته می شود.

نحوه تاثیر دستگاه آر تی ام اس به این صورت است که جریان های الکتریکی ایجاد شده روی سلول های مغز تاثیر می گذارند و سبب انتشار نوروترنسمیترهایی از جمله دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین می شوند. پزشکان در درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس یک نسخه برای هر فرد می نویسند. اما برای بیشتر افراد جلسات درمانی 30 تا 60 دقیقه ای (حدود 5 بار در هفته) در نظر گرفته می شود. طول درمان معمولا بین 4 تا 6 هفته می باشد. اما تعداد هفته ها با توجه به پاسخ فرد می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

آیا درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس مفید است؟

دستگاه TMS

3 مزیت مهم درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس

عدم نیاز به جراحی و کاشت الکترود

در RTMS برخلاف روش های درمانی دیگر برای افسردگی جراحی یا کاشت الکترود لازم نیست. همچنین این روش برخلاف روش الکتروشوک درمانی (ECT) باعث تشنج نمی شود و فرد در جلسه درمان نیاز به آرامبخش یا بیهوشی ندارد.

نداشتن عوارض جانبی جدی

مهمترین مزیت درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس این است که تاکنون عوارض مهمی برای آن ثابت نشده است. دستگاه     rtms فقط بر مغز تاثیر می گذارد، بنابراین برخلاف داروها عوارض جانبی بر اعضای دیگر بدن از جمله کبد ندارد.

دوره درمانی کوتاه مدت تر و موثر تر نسبت به دارو درمانی

آیا درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس مفید است؟

مهمترین مزایای درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس

مهمترین معایب و عوارض درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس

از جمله عیوب روش درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس این است که بایستی تمدید شود. برای این منظور جلسه ای تکمیلی بعد از یک سال برای بیماران لازم است. در مجموع RTMS روش درمانی ایمن و قابل تحملی در نظر گرفته می شود. اما ممکن است برخی عوارض جانبی را در فرد ایجاد کند. عوارض جانبی معمولا خفیف تا متوسط هستند و مدت کوتاهی پس از یک جلسه انفرادی بهبود یافته و به مرور زمان با جلسات اضافی کاهش می یابند.

عوارض جانبی رایج درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • ناراحتی پوست سر در محل تحریک
  • سوزن سوزن شدن، اسپاسم یا انقباض عضلات صورت
  • سبکی سر

پزشک شما می‌تواند سطح تحریک را برای کاهش علائم تنظیم کند یا ممکن است توصیه کند که قبل از عمل از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

عوارض جانبی غیر معمول درمان RTMS عبارتند از:

عوارض جانبی جدی بسیار غیر معمول می باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تشنج
  • شیدایی ( مخصوصا در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha