آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت درباره بیماران شناسایی شده مشکوک به آبله میمونی در کشور 9 بیمار بوده است که بنا به اظهارات دکتر مسعود مردانی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هیچ‌کدام از ۹ مورد مشکوک مورد تأیید قرار نگرفته است.

مشاهده مورد مشکوک به آبله میمونی در تهران

به گزارش سلامت نیوز، روز گذشته دکتر مصطفی جلالی فخر متخصص بیماری های داخلی، در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: همکارانم در شیفت صبح، الان به من گزارش دادند که آقای 27 ساله ای را با شک به آبله میمونی ویزیت کرده اند. با بثورات جلدی گسترده و پیشرونده از چند روز قبل، همراه با تب و سردرد و بدن درد. ضایعات پوستی شامل تاول بوده و از همین ضایعات نمونه تهیه شده است.


از ویژگی های آبله میمونی این است که ضایعات پوستی، غالبا خارش ندارند و در این بیمار نیز چنین بوده. تمرکز ضایعات روی شکم و پشت بوده که این هم با مشخصات بیماری، ناهمگون نیست. تنها نکته معاینه علیه این تشخیص، فقدان بزرگی غدد لنفاوی بوده است. اما بقیه نشانه ها و شکایات با همین تشخیص انطباق داشته.


امشب یا فردا صبح قرار است اقدامات لازم جهت ارسال نمونه ها به آزمایشگاه تخصصی پاستور انجام شود.

بیماری زمینه ای ندارد و خوشبختانه حال عمومی اش خوب بوده و با دستورات دارویی و توصیه به قرنطینه مرخص شد. دو نوبت هم واکسن کرونا زده بود که طبعا تاثیری در عدم ابتلا به آبله میمونی ندارد.
سابقه مسافرت هم نداشت اما اخیرا در یک مهمانی سی نفره بدون ماسک شرکت کرده بود. بهتر است این بیماری آزاردهنده اما غیرکشنده را کمی جدی بگیریم. نگران نباشیم و همچنان ماسک بزنیم.

مشاهده مورد مشکوک به آبله میمونی در تهران

مشاهده مورد مشکوک به آبله میمونی در تهران

به گزارش سلامت نیوز در تحلیل این پست دکتر حسن رودگری مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
یکی از دوستان اینستاگرام، صفحه یکی از همکاران را با تصویری که مشکوک به آبله میمون احتمال دادند، ارسال نمود که ضمن اظهار خوشحالی از حساسیت بجای همکاران که موضوع را جدی گرفته و اقدامات درست همراه با تهیه نمونه برای آزمایشگاه را انجام دادند، جا دارد به چند نکته در مورد این بیمار بر اساس تصویر و شرح حال مختصر در پست مربوط اشاره نمود:


البته همکاران اقدامات درستی داشتند و تهیه نمونه درست ترین کار بود چون هیچکدام از تشخیص های آبله مرغان و آبله میمون برای این بیمار نمی تواند قطعا بر اساس بالین رد شود.
1- در عکس دست ها مبتلا نیستند که به نفع آبله میمون نیست.
2- به فقدان خارش اشاره شد که موارد کمی از آبله مرغان ممکن است بدون خارش و یا دوره کوتاهتری از خارش همراه باشند.
3- در عکس بثورات پوستی از نوع پاپول ، ویزکول و تعدادی SCABS دیده می شوند که بیشتر در آبله مرغان مراحل مختلف را با هم داریم.
4-علائمی مثل تب، سردرد و بدن درد و همچنین درد ضایعات پوستی در آبله مرغان هم دیده می شود.
5- فقدان لنفادنوپاتی در این بیمار که از علائم اختصاصی افتراقی است بیشتر به نفع آبله مرغان خواهد بود.
6- آیا مریض سابقه آبله مرغان ذکر می کند؟ وضعیت واکسیناسیون آبله مرغان چطور بود؟ هرچند آبله مرغان در موارد کمی بار دوم هم میگیرد و حتی بعد از واکسیناسیون دوران کودکی.

به گزارش سلامت نیوز، بعد از انتشار خبر شناسایی مورد مشکوک به آبله میمونی، وزارت بهداشت شیوع این بیماری در کشور را تکذیب کرد.

محمد مهدی گویا مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  گفت: انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر شناسایی موردی مشکوک به بیماری آبله میمون نادرست است و اگر موردی از این بیماری شناسایی شود وزارت بهداشت اولین مرکز است که از آن مطلع خواهد شد.به گفته مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بیماری آبله میمون فقط در آزمایشگاه قابل شناسایی است.

هرچند پنهانکاری وزارت بهداشت در باره مبتلایان به ویروس کرونا به اشتباهی تاریخی و استراتژیک تبدیل شد اما کارشناسان امیدوارند درباره این بیماری اینگونه نباشد

به گزارش سلامت نیوز آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت درباره بیماران شناسایی شده مشکوک به آبله میمونی در کشور 9 بیمار بوده است که بنا به اظهارات دکتر مسعود مردانی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  هیچ‌کدام از ۹ مورد مشکوک مورد تأیید قرار نگرفته است.

لازم به ذکر است بنا بر آخرین گزارشات، موارد ابتلا به آبله میمون در سراسر جهان افزایش یافته و تا روز جمعه به 800 مورد تایید شده یا مشکوک رسیده است و این ویروس در 31 کشور خارج از افریقا (جایی که بیماری در آنجا بومی شده است) زنگ خطر را به صدا در آورده است.

بیماری آبله میمونی به نزدیک مرزهای ایران رسیده است و وزارت بهداشت به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور آماده باش داده است.

گفتنی است آبله میمونی یک بیماری ویروسی نادر است که معمولا از حیوانات به افراد منتقل می شود. این بیماری کشنده نیست اما می تواند از طریق ترشحات بدن، قطرات تنفسی و سایر مواد آلوده منتقل شود. این بیماری معمولا منجر به تب، بثورات پوستی و ورم غدد لنفاوی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha