سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 340393

نتایج یک بررسی نشان می دهد: علل سرطان کبد در سراسر جهان در حال تغییر است.

تغییر علل سرطان کبد در سراسر جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علل اولیه سرطان کبد به خوبی شناخته شده است: عامل ویروسی (هپاتیت B و C) و کبد چرب الکلی و غیر الکلی که بر اثر آن چربی در کبد انباشته و منجر به التهاب و آسیب مزمن می شود. اما در یک بررسی جدید، یک تیم بین المللی از متخصصان به رهبری گروهی از محققان آمریکایی به این یافته دست پیدا کردند که علل سرطان کبد در حال تغییر است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، از سویی پیشرفت بدست آمده در واکسیناسیون هپاتیتB (HBV)  و در دسترس بودن درمان های ضد ویروسی، سرطان کبد مرتبط با HBV را کاهش داده است. از سویی دیگر، مصرف الکل و شیوع چاقی (یکی دیگر از عوامل خطرزا) به طور چشمگیری در حال افزایش است.

متخصصان اظهار داشتند: تاثیر این تغییرات بر بار جهانی سرطان کبد هنوز مشخص نیست. هرچند، موضوعی که هنوز تغییر نکرده این است که سرطان کبد همچنان قربانی میگیرد. این بیماری سومین علت مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۸۳۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند که تنها در ایالات متحده تقریبا ۳۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان کبد فوت کرده اند.

متخصصان دریافتند: بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، ۲۷ درصد افزایش موارد ابتلا به سرطان کبد در ۲۰۴ کشور مورد بررسی گزارش شده، همچنین مرگ و میر ناشی از سرطان کبد افزایش ۲۵ درصدی داشته و افزایش ۲۱ درصدی در سالهای زندگی تعدیل‌ شده با ناتوانی (DALY) وجود داشته است.

بیشتر بدانید: علائم سرطان کبد چیست و چطور درمان میشود؟

شیوع سرطان کبد در سراسر جهان نابرابر است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان کبد در آسیا از جمله کشورهایی مانند چین، ژاپن، تایلند و مغولستان بالاترین رقم و در بیشتر کشورهای آفریقایی کمترین میزان بوده است.

علل سرطان کبد در سراسر جهان به طور قابل توجهی متفاوت است. نرخ مرگ و میر استاندارد شده بر اساس سن (ASDR) به دلیل ابتلا به سرطان کبد مرتبط با HBV بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ کاهش یافته است. گفته شده که این کاهش به احتمال زیاد به دلیل برنامه موفق واکسیناسیون و درمان‌های ضد ویروسی بوده است.

محققان تاکید کردند: تنها منطقه ای که نرخ مرگ و میر استاندارد شده بر اساس سن در آن افزایش یافت، قاره آمریکا بود که احتمالا به دلیل عدم تشخیص موارد سرطان کبد و عدم آگاهی از بیماری بوده است. موارد مرتبط با هپاتیت C نیز به دلیل در دسترس بودن درمانهای ضد ویروسی خوراکی به جز در قاره آمریکا کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha