چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 340417

تعویض کامل مفصل زانو می تواند کیفیت زندگی بیمار را تا حد زیادی بهبود بخشد، اما در ابتدا خود این جراحی تقریبا حدود ۱۳ کیلوگرم زباله تولید می کند که حدود نیمی از آن یک خطر زیستی است و برای دفع ایمن نیاز به روشی انرژی‌بَر دارد.

پیامد جراحی‌های پزشکی برای محیط زیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، جراحی آب مروارید می تواند قدرت بینایی را به بیمار بازگرداند اما این جراحی با آزادسازی معادل ۱۸۱.۸ کیلوگرم دی اکسید کربن همراه است.

اگرچه مراقبت‌های بهداشتی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌ها در ایالات متحده است، اما اثرات زیست‌محیطی آن مورد توجه قرار نگرفته است: این بخش ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای کشور را به خود اختصاص می‌دهد و اتاق‌های عمل ۲۰ تا ۳۳ درصد کل زباله‌های بیمارستانی را تولید می‌کنند.

متخصصان به تازگی شروع به ردیابی و درک اثرات زیست محیطی این بخش کرده اند.

تیمی از متخصصان این کشور که کارشان کمیت‌سازی اثرات مراقبت‌های بهداشتی بر محیط‌ زیست است، به‌ طور خاص روی یک جراحی با میزان پسماند سنگین و انرژی‌بَر متمرکز است و آن جراحی ارتوپدی است.

محققان آمریکایی مطالعات موجود در این زمینه را بررسی کردند و دریافتند اگرچه داده‌ها هنوز پراکنده هستند، تلاش‌ها برای کاهش ردپای کربن ناشی از جراحی ارتوپدی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

بخشهای جراحی تاثیر زیست‌ محیطی بالایی دارند که بخشی از آن به دلیل استفاده از تجهیزات و محصولات یکبار مصرف مانند "گان"، دستکش، ابزار جراحی و بسته‌بندی است.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: ما تازه شروع به کشف تاثیرات این بخش بر محیط زیست کرده ایم، اما می دانیم که این تاثیرگذاری وجود دارد. همچنین می دانیم که تحقیقات بیشتری برای ارائه بهترین شیوه جهت کاهش اثرات زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی و کار در جهت اقتصاد دورانی مورد نیاز است.

اقتصاد دورانی بر استفاده مجدد از مواد و تجهیزات برای در گردش نگه داشتن آنها تمرکز دارد تا اینکه در پایان چرخه عمر و کارآیی، به محل دفن زباله منتقل شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس، به گفته متخصصان در حالیکه سالانه هزاران مقاله در زمینه جراحی ارتوپدی منتشر می شود، تعداد بسیار کمی از آنها به مقوله ثبات و پایداری می پردازند. با توجه به تاثیر عظیم تغییرات آب و هوایی، ما معتقدیم که هر عرصه‌ای باید نقش خود را در پایدارتر شدن شرایط برای محیط زیست در نظر بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha