طبق یک مطالعه جدید، مهم نیست چند سال سن دارید، کبد شما همیشه کمتر از سه سال دارد.

سن کبد انسان کمتر از ۳ سال است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، به گفته محققان آلمانی، کبد به طور مداوم خود را بازسازی می‌کند و سلول‌های خود را به طور یکسان در افراد جوان و مسن تعویض می‌کند.

به گزارش هلث دی نیوز،کبد سموم را از بدن ما پاک می‌کند و از این رو در معرض خطر آسیب مداوم قرار دارد. برای غلبه بر این مشکل، توانایی منحصر به فردی برای بازسازی خود پس از آسیب دارد. اما مشخص نبود که آیا قابلیت کبد برای بازسازی خود با افزایش سن کاهش می‌یابد یا خیر.

«اولاف برگمان» سرپرست تیم تحقیق از مرکز درمان‌های احیاکننده درسدن آلمان، گفت: «برخی از مطالعات به این احتمال اشاره کردند که سلول‌های کبدی عمر طولانی دارند در حالی که برخی دیگر چرخش ثابتی را نشان دادند. برای ما واضح بود که اگر می‌خواهیم بدانیم در انسان چه اتفاقی می‌افتد، باید راهی برای ارزیابی مستقیم سن انسان پیدا کنیم.»

برای این مطالعه، محققان از تکنیکی به نام تاریخ‌گذاری تولد رادیوکربنی برای تعیین سن کبد در تعدادی از افرادی که بین ۲۰ تا ۸۴ سالگی مرده بودند، استفاده کردند. در همه آنها، سلول‌های کبد کم و بیش سن یکسانی داشتند.

برگمان می‌گوید: «مهم نیست ۲۰ ساله یا ۸۴ ساله باشید، کبد شما به طور متوسط کمتر از سه سال عمر دارد.»

با این حال، همه سلول‌های کبد آنقدر جوان نیستند. برخی از سلول‌ها می‌توانند تا ۱۰ سال قبل از بازسازی خود زندگی کنند. به گفته محققان، این سلول‌ها DNA بیشتری نسبت به سلول‌های معمولی کبد دارند و می‌توانند نقش محافظ داشته باشند.

برگمان گفت: «بیشتر سلول‌های ما دو مجموعه کروموزوم دارند، اما برخی از سلول‌ها با افزایش سن DNA بیشتری انباشته می‌کنند. در نهایت، چنین سلول‌هایی می‌توانند چهار، هشت یا حتی مجموعه‌های بیشتری از کروموزوم‌ها را حمل کنند.»

وقتی تیم او سلول‌های کبدی معمولی را با سلول‌های غنی‌تر از DNA مقایسه کردند، تفاوت‌های اساسی در بازسازی یافتند.

برگمان می‌گوید: «سلول‌های معمولی تقریباً سالی یک‌بار تجدید می‌شوند، در حالی که سلول‌های غنی‌تر از DNA می‌توانند تا یک دهه در کبد باقی بمانند.»

وی افزود: «از آنجایی که این نسبت به تدریج با افزایش سن افزایش می‌یابد، می‌تواند یک مکانیسم محافظتی باشد که ما را از تجمع جهش‌های مضر محافظت می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha