چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 340440

یک عضو مهم که سلامت آن بسیار مهم می باشد پا خواهد بود. خشک نگه داشتن پاها، پوشیدن کفش مناسب، کنترل قند خون، پوشیدن کفش های ایمنی در محل کار و ... از جمله مسائلی هستند که سلامت پا را تحت تاثیر قرار می دهند. پا به راحتی می تواند دچار انواع آلودگی ها و عفونت ها شود از این رو بهتر است مراقبت های لازم را انجام دهید و مانع از بروز مشکلات شوید. در این مقاله به ارائه ده توصیه برای سلامتی پا خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

سلامت پاها

کفش های ایمنی

یکی از توصیه های لازم در رابطه با سلامتی پا پوشیدن کفش های ایمنی در محل کار و در صنعت های مختلف می باشد. انواع مختلفی از کفش ایمنی وجود دارد که جنس آنها فرق می کند و مقاومت های مختلفی از خود نشان می دهند. با توجه به صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید انواع این کفش های ایمنی تولید شده است. در صنعت های مختلفی چون خودروسازی، معدن، راهسازی و ... برای محافظت از پا حین کار کردن با مواد خطرناک و مسیرهای دشوار از کفش ایمنی استفاده می شود.

این کفش ها به نحوی طراحی شده اند که اگر جسمی سقوط کرد از پا محافظت کنند. از چرم طبیعی برای قسمت رویه این کفش های ایمنی استفاده می شود و قسمت زیرین آنها لاستیک، پی یو و یا تی پی یو خواهد بود. 

کفش های ایمنی

کفش های ایمنی در صنعت های مختلف

با توجه به اینکه در چه صنعتی مشغول فعالیت هستید، باید کفش های ایمنی مناسب استفاده کنید. اگر در محیطی فعالیت می کنید که با محصولات شیمیایی سروکار دارید بهتر است  برای جلوگیری از صدمات شیمیایی، کفش های ایمنی از نوع پلاستیکی استفاده کنید. جنس بوتیل نیز در برابر مواد خورنده از پا محافظت می کند. نوعی که کفه فلزی دارد مقاوم در برابر سوراخ شدن است و نوع پلاستیکی عایق جریان برق می باشد.

نوع سرپنجه فولادی که معمولا در محیط هایی استفاده می شود که نفتی و روغنی هستند بسیار سبک می باشد و در برابر سایش و لغزش مقاومت نشان می دهد.  در خط مونتاژ کارخانه ها نیز معمولا از این کفش های ایمنی استفاده می شود. در محیط هایی که کاملا اسیدی هستند و حرارت بسیار بالا می باشد کفش های ایمنی با زیره لاستیکی مناسب خواهد بود.

خشک و تمیز نگه داشتن پاها

دومین توصیه که در سلامتی پا مورد توجه است خشک نگه داشتن آن می باشد. بهتر است ناخن ها را به طور مرتب پاکسازی کنید و به بهداشت پا توجه داشته باشید. اگر پا مرطوب و خیس باشد قارچ به راحتی در ناخن و یا حتی پاشنه پا جذب می شود. برای جلوگیری از رشد قارچ بهتر است هر روز بعد از ورود به خانه با آب و صابون پاهای خود را بشویید و سپس با استفاده از حوله به خشک کردن آن بپردازید. با توجه به شرایطی که دارید از جورابی که مناسب می باشد و از کیفیت لازم برخوردار باشد، استفاده کنید. دقت کنید که هر زمان پاهایتان مرطوب شد جوراب خود را عوض کنید و مانع از رشد قارچ شوید.

 سلامت پاها

تمیز و کوتاه کردن ناخن های پا

سومین توصیه برای حفظ سلامتی پا بهداشت ناخن ها می باشد. ناخن هایی که بلند و کثیف هستند علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی نخواهند داشت به مکانی برای جمع شدن قارچ ها تبدیل می شوند که اگر برای طولانی مدت این وضعیت باقی بماند نیاز به استفاده از داروهای ضد قارچ خواهید داشت. قارچ ها موجب روز بسیاری از مشکلات پوستی می شوند از این رو بهتر است برای حفظ سلامتی پا به طور مرتب به کوتاه کردن ناخن های پا بپردازید و از ایجاد مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

نپوشیدن کفش دیگران

چهارمین توصیه در حفظ سلامت پا نپوشیدن کفش دیگران است.  کفش به این دلیل که روزانه استفاده می شود دارای مقادیر زیادی باکتری و آلودگی است که امکان نفوذ کردن به داخل پا را دارند و موجب بروز مشکلات پوستی می شوند. از این رو بهتر است هیچگاه از کفش دیگران استفاده نکنید و یا کفش خود را به دیگران ندهید. اینکه دیگران بهداشت پای خود را رعایت می کنند یا خیر مشخص نیست از این رو با استفاده نکردن از کفش دیگران احتمال مشکلات پوستی را کم کنید.

استفاده نکردن از کفش های تنگ

پنجمین توصیه برای محافظت از پا نپوشیدن کفش های تنگ می باشد. کفش تنگ موجب می شود پا ورم کند و آسیب ببیند. پوشیدن کفش تنگ مشکلاتی چون بروز میخچه، روی هم رفتن انگشتان، فرو رفتن ناخن در پا، انگشت چکشی و ... خواهد شد. کفشی انتخاب کنید که به انگشتان شما فشار وارد نکند و موجب بروز مشکلات نشود. همچنین دمپایی های که لاانگشتی هستند نیز به مدت طولانی استفاده نکنید چون ممکن است موجب شوند بین انگشتان پاهایتان التهاب رخ دهد و پاشنه پایتان درد بگیرد.

بررسی وضعیت سلامتی پا

ششمین توصیه این می باشد که به طور مرتب وضعیت پاهای خود را بررسی کنید . اگر بین ناخن هایتان کثیف شده است به برطرف کردن آن بپردازید. توجه داشته باشید که رنگ ناخن ها تغییر نکرده باشد و کف پا پوسته پوسته نشده باشد. از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید و به طور مرتب پاهای خود را بشویید. هر چه توجه بیشتری به پاهای خود داشته باشید بدن سالم تری خواهید داشت و فعالیت های روزانه خود را به نحو بهتری انجام خواهید داد.

بررسی وضعیت قند خون

هفتمین توصیه برای سلامتی پاها تنظیم قند خون می باشد. سلامتی پا و میزان قند خون رابطه مستقیمی با هم دارند. برای کنترل قند خون و ایجاد وضعیت مناسب در پاها به طور مرتب ورزش کنید  و رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا سطح قندخون بالا نیاید.  اگر قند خون تنظیم نباشد جریان خون در پا کاهش پیدا می کند و در ساق پا احساس درد  و گرفتگی خواهیم داشت. همچنین در این ناحیه ممکن است شاهد ترک خوردن و خشکی پوست پا شوید و احساس لمس در پا کاهش پیدا کند. پس بهتر است با رعایت موارد ذکر شده سلامتی پا و در نتیجه سلامتی بدن خود را حفظ کنید.

مراجعه به پزشک برای رفع پینه

هشتمین توصیه برای حفظ سلامتی پا این است که برای رفع پینه از پزشک کمک بگیرید و این کار را در سالن های زیبایی انجام ندهید. پینه اگر بزرگ باشد ناراحتی زیادی ایجاد می کند  و پزشک می تواند  علت ان را پیدا کند و آن را بتراشد. خیلی از افراد دارای پینه در پاهایشان هستند که رفع اصولی آن مهم باشد تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود.

ماساژ کف پا

نهمین توصیه برای سلامتی پا ماساژ آن به صورت اصولی می باشد. ماساژ پا باید از بالا به پایین باشد و با این کار ماهیچه ها آرام سازی می شوند و از اینکه مفصل تغییر شکل پیدا کند جلوگیری به عمل می آید.  اگر پیاده روی طولانی داشتید و یا کار طولانی مدت انجام داده اید، ماساژ پا گزینه مناسبی برای رفع خستگی پا خواهد بود. برخی تمرینات کششی نیز وجود دارند که به رفع تنش های پا کمک می کنند.  در واقع با آزاد شدن درد از ماهیچه، سفتی پا کم شده و احساس خوبی پیدا خواهید کرد.

توصیه مهم سلامت پاها

کنترل وزن و رژیم غذایی مناسب

دهمین توصیه برای سلامتی پا کنترل وزن می باشد.  پا همانند سایر اعضای بدن تحت تاثیر چیزهایی که می خورید قرار می گیرد. از آنجا که پا تمام فشاری که بدن دارد را تحمل می کند باید وزن خود را در محدوده مناسبی نگه دارید در غیر این صورت اگر اضافه وزن داشته باشید پاهایتان دچار درد خواهد شد. برای این منظور از متخصصان تغذیه می توانید کمک بگیرید تا وزنتان را در محدوده مناسب نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین محمدی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    خیلی مهمه توجه به پا ها واقعا
  • hossini IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    واقعا کفش خوب و استاندارد یکی از عوامل مهم زندگی هست
  • misagh IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 0
    قیمتشون چقدره تقریبا ؟