سلامت نیوز: سفیر صلح سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار حفاظت از پلنگ‌های ایرانی و مدافعان در بند آنها در "روز جهانی محیط زیست" شد؛ این نامه به امضای فعالان حیات وحش و محیط زیست ۱۴ کشور رسید.

محیط زیستی های ایران و جهان خواستار رفع تحریم‌های ایران و آزادی دانشمندان محیط زیست برای حفاظت از پلنگ ایرانی شدند

به گزارش سلامت نیوز جین گودال سفیر صلح سازمان ملل متحد در حفاظت از طبیعت و حیات وحش در نامه ای خواستار حفاظت از پلنگ ایرانی و محافظان در بند آنها شد. تاکنون فعالان محیط زیست و حیات وحش از ۱۴ کشور جهان شامل ایران، ترکیه، روسیه، عراق، ارمنستان، گرجستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، آلمان، هلند، مکزیک، کانادا و ایالات متحده این نامه را امضا کردند.

در این بیانیه اظهار امیدواری شده جامعه جهانی متوجه ضرورت حفاظت از پلنگ ایرانی و جان مدافعان آنها شود؛ چرا که حفظ هر دوی آنها در هم تنیده شده و امید بر تشویق کشورهای منطقه در پشت کار بر این حفاظت است.

در این بیانیه خواستار رفع تحریم‌های اقتصادی و تسهیل اقدامات بین‌المللی فراتر از شرایط سیاسی مانند ایران شدند تا موانع همکاری بین‌المللی حفاظت و توسعه برداشته شود. ایجاد معیارهای روشن تامین مالی و همکاری فنی برای اطمینان از اینکه حافظان محیط زیست به دلیل همکاری با کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی هرگز به طور نادرست تحت تعقیب قرار نگیرند از دیگر درخواست‌های امضا کنندگان است.

همچنین مشارکت مستمر از طریق هدایت فنی و مالی در کشور افغانستان برای اطمینان از شرایط پایدار حفاظت، از موارد مورد تاکید فعالان حفاظت از محیط زیست است. همچنین در نامه جین گودال درخواست آزادی نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، سام رجبی، هومن جوکار و مراد طاهباز، مطرح شده و امضا کنندگان این درخواست معتقدند که ادامه بازداشت این هفت حافظ حیات وحش بر دوش همه آنها سنگینی می‌کند؛ زیرا نگران سرنوشت پلنگ ایرانی هستند و تا زمانی که محافظان این گونه ارزشمند  در ایران در زندان هستند، امیدی به حفاظت از پلنگ ایرانی وجود ندارد.

متن نامه به این شرح است:

در مواقع ناراحتی و سردرگمی به طبیعت روی می‌آوریم تا ذهن را آرام کرده و شفا پیدا کنیم. ما به بقای معجزه آسای حیات وحش و اکوسیستم‌ها دست می‌زنیم تا در مواجهه با مبارزاتی که کنترلی روی آن‌ها نداریم، پافشاری کنیم و اغلب ما را خسته و ناامید می‌کند.

برای ما یکی از آن معجزات یک گربه سان زیبا است؛ پلنگ کوه‌های Panthera pardus tulliana ایرانی، زیستگاه آن در بیابان‌های سرد زمستانی آسیای مرکزی و خاورمیانه است. محدوده پلنگ ایرانی در ۱۱ کشور ایران، عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان و پاکستان است. تاجیکستان و ازبکستان بخشی از این محدوده بودند اما پلنگ، اکنون در آنجا منقرض شده‌است. تقریبا ۸۰ درصد از این پلنگ‌ها در ایران و پس از آن ترکمنستان یافت می‌شود.

در قفقاز، تلاش‌های طولانی مدت حفاظت، منجر به بازیابی منحصر به فرد جمعیت کوچکی در منطقه زنگزور، از جمله جنوب ارمنستان و جنوب شرقی جمهوری خودمختار - گروه کاری پلنگ ایرانی نخجوان آذربایجان- شده است.

 در سال (۲۰۲۲) استراتژی گستره وسیعی برای حفاظت از پلنگ اتخاذ شد. پیش نویس، Panthera pardus tulliana ایرانی در تابستان ۲۰۲۱، نگاشته شد و یک پلنگ ایرانی پس از ۱۲ سال غیبت در مناطق حفاظت شده توشتی در گرجستان توسط دوربین‌های تله‌ای ثبت شد. اندکی پس از آن، پلنگ‌های ایرانی (غیر مرتبط با برنامه معرفی مجدد در قفقاز روسیه) در کاباردینو-بالکاریای روسیه، چچن و داغستان مشاهده شدند.

در قزاقستان، پلنگ ایرانی در سال ۲۰۱۸ دوباره مشاهده شد، اگرچه پلنگ ایرانی در سال ۲۰۱۸ دوباره دیده شد، متأسفانه تنها حیوان شناخته شده در آنجا در سال ۲۰۲۱ مرده است.

 اخیرا در ترکیه، پلنگ در چهار مکان مختلف ثبت شده است که برخی از آنها در حال پراکندگی افراد نر از جمعیت‌های اصلی در قفقاز کوچک هستند. در عراق، از زمان تثبیت شرایط در سال ۲۰۱۱، حدود ۹ نر و یک ماده به طور پراکنده و در اقلیم کردستان در هشت مکان مختلف شناسایی شده‌اند. در پنج سال گذشته حداقل سه پلنگ در این منطقه کشته شده‌اند.

تحقیقات و فعالیت‌های پلنگ ایرانی باعث آگاهی و حمایت از این گربه‌سان بزرگ شد و تهدیدهای اولیه علیه آنها مانند (شکار غیرقانونی، از دست دادن زیستگاه و طعمه، درگیری انسان و حیات وحش) تحت تاثیر قرار گرفت، اما همچنین در کشورهایی که زیستگاه پلنگ ایرانی است، آگاهی‌ها تا حدودی افزایش یافت و اهمیت حفظ ارتباط بین کشورها مورد توجه قرار گرفت.

حفاظت نه فقط به معنای اکولوژیکی، برخی از کشورهای محدوده زیستگاه پلنگ ایرانی با چالش‌های سیاسی متفاوتی روبرو هستند

در قفقاز، بین آذربایجان و ارمنستان، پلنگ‌ها در معرض کوهستانی مین‌ گذاری شده و تنش‌های ناشی از مناقشه قره باغ که هنوز ادامه دارد، حرکت می‌کنند. عملیات نظامی در امتداد مرزهای عراق - ایران و عراق-ترکیه همچنان به آوارگی مردم و سوزاندن معدود جنگل‌های طبیعی باقی مانده عراق، ادامه دارد.

از زمان ظهور داعش در سال ۲۰۱۴، تنش‌های سیاسی و رکود اقتصادی، تنوع زیستی و حفاظت از گونه‌ها را به انتهای فهرست اولویت‌ها در کشور رسانده است، بدون اینکه بودجه محلی برای حمایت از پروژه‌های حفاظت محلی در دسترس باشد. تغییرات در رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ منجر به خروج ایالات متحده از برنامه جامع «اقدام توافق هسته ای ایران» و تحریم های فشار «حداکثری» شد که نه تنها به مردم ایران صدمه زد و آنها را منزوی کرد، بلکه به طور غیرمستقیم به ابتکارات حفاظت از محیط زیست و برخی از افراد فعال که پروژه‌های حفاظت را هدایت می‌کردند، لطمه زد.

در ژانویه ۲۰۱۸، ۹ محافظ مرتبط با بنیاد میراث حیات وحش ایرانی ، از جمله کاووس سید امامی، که در فوریه ۲۰۱۸ پس از دستگیری در زندان درگذشت. آنها متهم به جاسوسی شدند؛ زیرا از دوربین های تله ای استفاده می‌کردند که به طور گسترده به عنوان ابزار مهم حفاظتی شناخته نشده بودند.

از آن زمان تا کنون چهار سال و چهار ماه گذشته و هفت نفر از محافظان پلنگ ایرانی هنوز در زندان هستند.

در آگوست ۲۰۲۱، طالبان در افغانستان به قدرت بازگشتند و بسیاری از حافظان محیط زیست برای گونه‌های در معرض خطر را به تبعید فرستادند، و این، "آژانس ملی حفاظت از محیط زیست" را دچار آشفتگی کرد. توقیف مستمر بودجه‌های افغانستان یک بحران انسانی وخیم را تشدید کرده است که طبیعت و حیات وحش افغانستان نیز هزینه آن را می‌پردازند. تعداد بسیار کمی از پلنگ‌ها در افغانستان در حال حاضر شانس کمی برای زنده ماندن دارند در نهایت، در فوریه ۲۰۲۲، تهاجم روسیه به اوکراین، اقدامات بین‌المللی را برای منزوی کردن روسیه و شهروندانش آغاز کرد و عملا همکاری بین‌المللی در زمینه محیط زیست را متوقف کرد. مایه تاسف است؛ زیرا آینده پلنگ ایرانی در قفقاز بزرگ در گرجستان از چنین همکاری‌هایی سود می‌برد.

آژانس فدرال آلمان (CMS) و کنوانسیون گونه‌های مهاجر در نظر دارند در چارچوب (BfN) برای حفاظت از طبیعت، برنامه ابتکاری پستانداران آسیای مرکزی، نشست کشورهای منطقه برای اتخاذ یک استراتژی برای حفاظت از پلنگ ایرانی برای افزایش همکاری‌ها برگزار کنند. در سال گذشته، گروهی از کارشناسان از سراسر محدوده زیستگاه پلنگ ایرانی به رهبری گروه تحصصی گربه‌سانان بزرگ در "سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش IUCN " در کمیسیون بقای ویژه برای ایجاد راه‌کارها کار کردند. این نشست قرار است در سپتامبر ۲۰۲۲ در تفلیس گرجستان برگزار شود. پیش نویس استراتژی بسیار مهمی در دستور کار است و موفقیت در اجرای آن بسیار متکی بر این است که طبیعت و حفاظت از آن با همکاری و بودجه بین‌المللی پیش رود و همچنین "حفظ امنیت جامعه حافظان محیط زیست" برای انجام کارهای لازم برای حفاظت از پلنگ ایرانی، مهم است. دوربین‌های تله‌ای برای نظارت بر حیات وحش نیز ضروری هستند. ممکن است پنج سال پیش به خوبی این دوربین‌ها شناخته نشده بود؛ اما از آن زمان نشان داده شده که روشی فوق‌العاده مهم برای شناسایی حیوانات منزوی و گریزان چون پلنگ ایرانی است و تحقیقات جدی و موثر بدون این تجهیزات ممکن نیست.

بنابراین ما خواستار هستیم :

تسهیل همکاری‌های بین‌المللی فراتر از شرایط سیاسی، مانند ایران، از طریق رفع تحریم‌های اقتصادی و موانع همکاری‌های بین‌المللی حفاظت و توسعه ایجاد معیارهای روشن در مورد تأمین مالی و همکاری فنی برای اطمینان از این که حافظان حفاظت از محیط زیست به دلیل همکاری با کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی هرگز به طور نادرست تحت تعقیب قرار نگیرند.

مشارکت مستمر از طریق حمایت فنی و مالی مانند افغانستان، برای اطمینان از نتایج پایدار حفاظت، و آزادی نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، سام رجبی، هومن جوکار و مراد طاهباز - ادامه بازداشت آنها بر دوش همه ما سنگینی می‌کند، زیرا نگران هستیم که سرنوشت پلنگ تا زمانی که در ایران به خطر بیفتد، آنها در زندان هستند.

ما امیدواریم که به زودی جامعه جهانی متوجه شود که حفاظت از پلنگ ایرانی و جان مدافعان آن در هم تنیده شده است و همه کشورهای منطقه زیستگاه پلنگ ایرانی را تشویق می‌کنیم که با پشتکار در حفاظت مشارکت کنند.

  • جین‌گودال حافظ طبیعت بریتانیا
  • هدیه تهرانی حافظ محیط زیست ایران

این نامه به امضای افراد زیر نیز رسیده است:

۱- عبدالولی مدقق، حافظ محیط زیست، افغانستان

۲- آبنوس صادقی، حافظ محیط زیست، ایران

۳- الکس دهگان، محیط بان، ایالات متحده

۴- علی مدد رجبی، حافظ محیط زیست، افغانستان

۵- علی رنجبران، حافظ محیط زیست، ایران

۶- آذر صداقتی خیاطی، حافظ محیط زیست، ایران

۷- آرش قدوسی، محیط بان، ایران

۸- بیجان لورتکیپانیدزه، حافظ محیط زیست، گرجستان

۹- بلال مصطفی، محافظه کار، پاکستان

۱۰- کریستین رونگر، محافظه کار، آلمان

۱۱- کورینا ون کیزلی، محافظه کار، آلمان

۱۲- دانیال نیری، محیط بان، ایران

۱۳- دلارام عشایری، حافظ محیط زیست، ایران

۱۴- دنیز منگولو اوغلو، حافظ محیط زیست، ترکیه

۱۵- فرید پروتا، حافظ محیط زیست، ایران

۱۶- غلامرضا قادری، فعال محیط زیست، ایران

۱۷- گیورگی عربولی، حافظ محیط زیست، گرجستان

۱۸- جلال الدین ناصری، حافظ محیط زیست، افغانستان

۱۹- حامد ابوالقاسمی، فعال محیط زیست، ایران

۲۰- حنا رضا، حافظ محیط زیست، عراق

۲۱- هانیه غفاری، حافظ محیط زیست، ایران

۲۲- حسین یوسفی، محیط بان، ایران

۲۳- ایگور خوروزیان، حافظ محیط زیست، ارمنستان

۲۴- ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش، ایران

۲۵- جیران خویلو، حافظ محیط زیست، ایران

۲۶- کوئن کویتن، هلند

۲۷- کورش آرارات، محیط بان، عراق

 ۲۸- لادن سلامت، حافظ محیط زیست، ایران

۲۹- لیلی خلعتبری، حافظ محیط زیست، ایران

۳۰- ماهگل کزاری، حافظ محیط زیست، ایران

۳۱- ماریا گریتسینا، حافظ محیط زیست، ازبکستان

۳۲- مارک پستوف، متخصص حفاظت از محیط زیست

۳۳- روسیه مهران سید امامی، محیط بان، ایران

۳۴- ناهید احمدی، فعال محیط زیست، ایران

۳۵-نصرت الله جاهد، حافظ محیط زیست، افغانستان

۳۶- ناتالی اشمیت، متخصص محیط زیست، کانادا

۳۷- نیلوفر رئیسی، محیط بان، ایران

۳۸- پویا قدوسی، حافظ محیط زیست، ایران

۳۹- پوریا سپهوند، حافظ محیط زیست، ایران

۴۰- رودریگو مدلین، حافظ محیط زیست، مکزیک

۴۱- رویش هاشم، حافظ محیط زیست، افغانستان

۴۲- سمیرا فیروز، محیط بان، ایران

۴۳- شبنم وقای نگار، محیط بان، ایران

۴۴- شیدا عشایری، حافظ محیط زیست، ایران

۴۵- سیاوش قدوسی، محیط بان، ایران

۴۶- تاتیانا روزن، حافظ محیط زیست، گرجستان

۴۷- ولادیمیر ترنتیف، حافظ محیط زیست، قزاقستان

۴۸- یاسامان طالبی، حافظ محیط زیست، ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha