یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 340580

حفظ جریان بیهوشی بیمار و کنترل سطح اکسیژن دریافتی و علائم حیاتی بیمار از جمله مهم‌ترین بخش‌های یک عمل جراحی بشمار می‌رود. بیهوشی بیمار با استفاده از ماشین بیهوشی کنترل می‌شود. ماشین بیهوشی دستگاهی است که یک ترکیب گازی شامل گازهای بیهوشی و حیاتی را به دستگاه تنفسی بیمار انتقال می‌دهد.

ماشین بیهوشی

حفظ جریان بیهوشی بیمار و کنترل سطح اکسیژن دریافتی و علائم حیاتی بیمار از جمله مهم‌ترین بخش‌های یک عمل جراحی بشمار می‌رود. بیهوشی بیمار با استفاده از ماشین بیهوشی کنترل می‌شود. ماشین بیهوشی دستگاهی است که یک ترکیب گازی شامل گازهای بیهوشی و حیاتی را به دستگاه تنفسی بیمار انتقال می‌دهد.

ماشین بیهوشی چیست

ماشین بیهوشی دستگاهی است که یک ترکیب شناخته‌شده از گازها را به دستگاه تنفسی بیمار انتقال می‌دهد. گازهایی که در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل گازهای حیاتی و بیهوش کننده می‌شود. ماشین بیهوشی یک ایستگاه کاری بیهوشی است که با عناوین دیگری همچون سیستم تحویل گاز بیهوشی نیز معرفی می‌شود. اجزای ماشین بیهوشی در تمام مدل‌ها و برندها تقریباً یکسان است. ماشین‌های بیهوشی گاز سوز و برقی از جمله انواع ماشین بیهوشی هستند. ماشین‌های بیهوشی گاز سوز امروز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد ماشین بیهوشی

ماشین بیهوشی بطور خاص جهت بیهوش کردن بیمار طی عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول گازهای طبی یا داروی بیهوشی را با گازهای تنفسی ترکیب کرده و به دستگاه تنفسی بیمار با فشار ثابت ارسال می‌کند. همچنین از دستگاه بیهوشی جهت جذب و برگرداندن دی اکسید کربن از دستگاه تنفسی بیمار استفاده می‌کنند.

ماشین بیهوشی در قالب یک دستگاه ونتیلاتور نیز انجام وظیفه می‌کند. چراکه با ایجاد جریان بیهوشی عضلات دستگاه تنفسی شل شده و حرکات نرمال در زمان هوشیاری را نخواهند داشت. بنابراین ماشین بیهوشی همزمان ضمن حفظ جریان بیهوشی، عمل تنفس مصنوعی را نیز انجام می‌دهد و سبب حفظ حیات و سلامت بیمار حین عمل جراحی می‌شود.

ماشین بیهوشی

انواع ماشین بیهوشی

انواع ماشین بیهوشی از معروف‌ترین ماشین‌های بیهوشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ماشین بیهوشی DRAGER مدل Fabius plus
  • ماشین بیهوشی Medec مدل CAELUS
  • ماشین بیهوشی Drager مدل Fabius CE
  • ماشین بیهوشی DRAGER مدل SULLA 808
  • ماشین بیهوشی Drager مدل Narkomed GS
  • ماشین بیهوشی EDP مدل Neptune
  • ماشین بیهوشی Penlon مدل Prima 450

ماشین بیهوشی

هدف ماشین بیهوشی

هدف ماشین بیهوشی با توجه به تجهیزات، ویژگی‌ها و کارآیی‌هایی که دارد، متفاوت خواهد بود. بطورکلی ماشین بیهوشی جهت ایجاد و حفظ جریان بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب بیمار در طول جراحی‌های تهاجمی، احساس درد نخواهد داشت و روند جراحی را مشاهده نمی‌کند. مهندسی این دستگاه بصورتی است که اکسیژن مورد نیاز جهت تنفس و حیات بیمار را تامین کند.

ماشین بیهوشی مجهز به مانیتور پارامترهای حیاتی است. جراح، متخصص بیهوشی و تکنسین حین جراحی می‌تواند علائم حیاتی و پارامترهای مهم و دخیل در سلامت بیمار همچون اکسیژن موجود در جریان خون، ضربان قلب و فشارخون را تحت کنترل قرار دهند.

ماشین بیهوشی

                                                                                                          

اجزای ماشین بیهوشی

به طور کلی ماشین‌های بیهوشی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

  • کلید Flush: جهت تنظیم و تامین جریان اکسیژن مورد نیاز تعبیه شده که متخصص بیهوشی با استفاده از این کلید می‌تواند جریان اکسیژن را بین 30 تا 75 لیتر در دقیقه تنظیم کند.
  • کاهنده فشار: در مواردی که مانیتورینگ دستگاه خروجی فشار بالا را گزارش کند و بیمار در خطر باشد، این فرمان ماشین بیهوشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این بخش از ماشین بیهوشی وظیفه کاهش فشار ورودی یا اعمال شده گاز تنفسی را برعهده دارد. با استفاده از این بخش از ماشین بیهوشی فشار گاز تنفسی در یک جریان ثابت تنظیم شده و به ماشین و سپس به دستگاه تنفسی بیمار می‌رود.
  • ولو کنترل: وظیفه کنترل حجم گازهای طبی و تنفسی در هنگام ترکیب با یکدیگر را برعهده دارد. این بخش از ماشین بیههوشی شامل چند فلومتر است که عملکردشان به صورت روتاری است. در حقیقت این فلومترها هستند که به تکنسین خدمات بهداشتی و متخصص بیهوشی در کنترل حجم ترکیب گازهای مختلف کمک می‌کنند.
  • اتصال سانترال: این بخش از ماشین بیهوشی به دستگاه این اجازه را می‌دهد، که بتواند به منبع مرکزی اکسیژن بیمارستان متصل شود. همچنین دستگاه برای دسترسی به منبع دی نیتروژن مونوکسید و منبع هوا مرکزی نیز وابسته به این قطعه خواهد بود.
  • جریان سنج: میزان جریان هوا، دی نیتروژن مونوکسید و اکسیژن را مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهد.
  • تنظیم کننده، فشار سنج و دریچه pop off: وظیفه مراقبت از بیمار و دستگاه را دارد. تا زمانی که این بخش به‌درستی عمل کند، اکسیژن با فشار بالا وارد ماشین بیهوشی و ازآنجا وارد دستگاه تنفسی بیمار نمی‌شود و سلامت ماشین و دستگاه تنفسی بیمار حفظ خواهد شد.
  • تبخیر کننده: داروهای بیهوشی از ابتدا گاز تنفسی نیستند و دستگاه باید آن را جهت بیهوشی بیمار تبدیل به گاز کند. قطعه تبخیر کننده این فرآیند را انجام می‌دهد و داروی بیهوشی مورد نظر را تبدیل به گاز استنشاقی می‌کند.
  • آمبوبگ دستی: آمبوبگ در اتصال با یک دریچه تنظیم فشار است و در مواردی که متخصص بیهوشی و جراح لازم بدانند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیستم نظارت و کنترل گازهای دمی و بازدمی بیمار: تمام حجم گازهایی که بیمار در طول عمل جراحی دریافت می‌کند و در جریان بازدم پس می‌دهد را تحت کنترل دارد.
  • ونتیلاتور: عضلات دستگاه تنفسی در طول بیهوشی شل می‌شوند و عملکرد نرمال را ندارد. ونیتلاتور به بیمار کمک می‌کند که نفس بکشد و تهویه خوبی داشته باشد.
  • Yokes: جهت اتصال دستگاه به کپسول اکسیژن و لوله کشی گاز در نظر گرفته شده است.
  • مانیتور: در طول عمل جراحی نوار قلب، فشارخون، اکسیژن موجود در جریان خون و تپش قلب بیمار را نمایش می‌دهد.

ماشین بیهوشی اتاق عمل

ماشین بیهوشی اتاق عمل محصولی تخصصی است که جهت تبدیل داروهای بیهوشی رایج به گاز، ترکیب آن‌ها با گازهای حیاتی و انتقال آن به دستگاه تنفسی بیمار تحت عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای تجهیزات مختلف همچون سیستم کنترل جریان هوا و گاز طبی، مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار، آمبوبگ و سیستم کنترل فشار گازهای ورودی است.

خرید ماشین بیهوشی

امروز ماشین بیهوشی در چند نوع مختلف با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های متفاوت، از برندهای معروف تولید و عرضه می‌شوند. در هنگام خرید ماشین بیهوشی مهم‌ترین نکته سلامت دستگاه، تکمیل بودن تجهیزات و آپشن‌های یاد شده در کاتالوگ محصول است. همچنین دستگاه باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نیز باشد.

توصیه می‌شود حتماً خرید ماشین بیهوشی را از فروشگاه معتبر انجام دهید. فروشگاه تجهیزات پزشکی آزطب یکی از معروف‌ترین و معتبرترین مراکز عرضه تجهیزات پزشکی بیمارستانی همچون ماشین بیهوشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha