یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 340582

سنگینی سر به دلیل عفونت و سرماخوردگی است، اما گاهی بی خوابی هم می‌تواند باعث بروز آن گردد. سنگینی سر با سردرد می‌تواند خبر از یک بیماری دهد.

علت اصلی سنگینی سر چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ گاهی اوقات بیمار بدون اطلاع از علت بیماری و با احساس سنگینی سر به پزشک مراجعه می‌کند. معمولا اکثریت افراد این مشکل را به هنگام سرماخوردگی تجربه کرده اند، اما گاهی اوقات سنگین شدن سر دلایل ساده دیگری دارد که اگر آن‌ها را رفع کنیم بسیار کمتر با این مشکل مواجه می‌شویم. برای آگاهی بیشتر با این بیماری و چگونگی درمان آن با ما همراه باشید.

سردرد یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای است از طیف متنوعی از بیماری‌ها که از یک سرماخوردگی ساده شروع و به امراض جدی مثل تومورهــــــای بدخیم مغزی ختم می‌شود، اما در اغلب موارد منشأ سردرد، می‌تواند بیماری‌های خوش خیم و یا میگرن باشد. گشاد شدن عروق داخل و خارج جمجمه، التهاب عروق داخل و خارج جمجمه، عفونت عروق داخل و خارج جمجمه، انقباض ممتد عضلات کاسه سر و گردن، تغییر فشار داخل جمجمه از ساز و کارهای اصلی مکانیسم‌های سردرد است.

 

سر سنگین شدن

سنگین شدن سر به تنهایی علامت بیماری خاصی نیست مگر اینکه دلیل آن سردرد باشد. سردردها ممکن است عصبی باشند یا از دسته سردردهای میگرنی باشند و یا به علت اختلالاتی داخل مغز اتفاق افتاده باشند. همچنین در صورتی که اختلالات تمرکز و یا حواس پرتی داشته باشید لازم است به متخصص مراجعه نمایید تا بررسی‌های لازم انجام شود. در صورتی که حالات منگی دارید ممکن است این حالت به دلیل سردردهای عصبی باشند که سردردهای عصبی می‌توانند ریشه افسردگی داشته باشند.

سر سنگینی نوعی گیجی سر است که به صورت احساس سنگینی در سر بیان می‌شود. شایع‌ترین دلیل سنگین شدن سر عفونت سرماخوردگی است که در آن مخاط سینوس ملتهب و تخلیه سینوس مختل می‌شود. سردردهای تنشی و افرادی که مایع مغزی نخاعی آن‌ها کشیده می‌شود بیشتر دچار این حالت می‌شوند. بسیاری از مردم سنگینی سر را به دلیل وجود تومور می‌دانند که این باور نادرست است.

 

دلایل اصلی سنگینی سر چیست؟

دلیل اصلی در بیشتر مواقع وجود عفونت‌ها به هنگام سرماخوردگی است، اما در بعضی موارد استرس‌ها، اتفاقات ناگوار، آلودگی صوتی، مشکلات و گرفتاری‌های روزمره و ... است. از نظر خوراکی نیز اگر بعد از ناراحتی و استرس و ... ترشیجات مصرف شود در این حالت خلط سودا بر طبیعت غالب آمده و فرد دچار حالات مذکور می‌شود که در نهایت می‌تواند باعث سنگین شدن سر در فرد گردد.

 

بی خوابی یکی از دلایل اصلی سنگینی سر

گروهی از متخصصان عصب شناسی ایتالیا در تحقیقات خود که در شماره اخیر نشریه علمی ‪ Science به چاپ رسید، اعلام کردند که در زمان کم خوابی و یا بی خوابی در درون مغز و بین نرون‌ها، بیشتر از حد نیاز پروتئین انباشته می‌شود که موجب احساس سنگینی سر و کندی فعالیت مغز می‌گردد. این تحقیقات نشان داد که مغز هنگام خواب تمام اطلاعات وارده از روز قبل را طبقه بندی و تنظیم و نیز داده‌های اضافی را پاک می‌کند. مغز انسان در طول روز داده‌های دریافت شده را انباشته می‌کند که با این عمل محل تماس اعصاب موسوم به ‪ synapse متورم شده تا قادر به نگهداری داده‌های دریافتی باشد، اما با توجه به محدود بودن گنجایش مغز بسیاری از این داده‌ها هنگام خواب پاکسازی می‌شوند.

 

روش درمان چیست؟

در این حالت بهترین کار برای درمان مراجعه به پزشک است تا با انجام آزمایشات از عدم وجود بیماری خاص در فرد اطمینان یافته و برای رفع علایم ناخوشایندی که پیش آمده است دارو تجویز کند. اما به طور کلی کارهایی مثل استراحت در مکان‌های تاریک و بی سر و صدا و دوری از استرس می‌تواند از شدت آن کم کند.

به پزشک مراجعه کنید 

با وجود اینکه سنگینی سر معمولا دلایل ساده و قابل رفعی دارد؛ اگر که شما هر کدام از علائم زیر را داشتید بهتر است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

سر دردی که بدتر شده و با مصرف مسکن‌های بدون نسخه بهبود پیدا نکرده است.

حالت تهوع و استفراغ که به طور واضح مربوط به خماری ناشی از الکل و آنفولانزا نیست.

غش کردن چندین باره
درد در قفسه‌ی سینه
سر درد شدید و ناگهانی
تغییر ناگهانی در توانایی حرف زدن، دیدن و گوش کردن
تنگی نفس
تب بالا
گرفتگی گردن یا درد در آن که بعد از یک هفته بهبود پیدا نکرده است.
تشنج
سختی در راه رفتن
سایز نامتقارن مردمک چشم‌ها
حرکات چشم غیر عادی
از دست دادن هوشیاری
اضطرابی که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کرده است
داشتن افکار مرتبط با خودکشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha