استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی توام با خواب ضعیف‌تر و ارتباط قابل‌توجه بین انجام بازی‌های ویدیویی در زمان بعدازظهر و نابهنجاری و اختلالات خواب برای کودکان در شب همراه است. پلتفرم‌های دیجیتال همچنین به نوعی تسهیلگر موقعیت هایی برای پرخاشگری سایبری با شواهدی از افزایش پرخاشگری سایبری را در برخی از کشورها فراهم می‌کنند.

چالش های بهداشت روانی کودکان در عصر دیجیتال

سلامت نیوز -*علیرضا صالح: تقریباً بیش از نیمی از جمعیت جهان به شبکه جهانی اینترنت متصل می باشند و امروزه در بسیاری از مناطق دنیا، برای کودکان و نوجوانان، آنلاین بودن و استفاده از رسانه های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آنها تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز در سال 2015، یک نوجوان 15 ساله در سطح متوسط جامعه در هر یک ازکشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی “OECD” از سن 10 سالگی از اینترنت استفاده و بیش از دو ساعت در هر روز هفته را بعد از مدرسه و بیش از سه ساعت در روزهای آخر هفته را به صورت آنلاین سپری می کرده است. این اتکا به فناوری های دیجیتال، باعث نگرانی والدین، معلمان، دولت‌ها و خود جوانان شده است به این دلیل که فناوری‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، منجر به تشدید احساسات اضطراب و افسردگی شده اند، الگوهای خواب را مختل و منجر به آزار و اذیت سایبری و تغییر الگوهای ذهنی از تصویر ذهنی از بدن می‌شوند.

در پاسخ به این نگرانی‌ها و نگرانی‌ها ی اجتماعی و فرهنگی، برخی کشورها دست به اقداماتی منطقه ای زده اند. قوانین مصوب، کودکان کره‌ای را از انجام بازی‌های آنلاین بین ساعت 24 تا ۶ صبح بدون اجازه والدین ، منع می‌کند.

دولت بریتانیا در حال بررسی چگونگی تأثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت کودکان و همچنین میزان استفاده از فضای سالم و امن است. از آنجایی که در دسترس بودن و استفاده انبوه از فناوری‌های دیجیتال، پدیده‌ای نسبتاً جدید است، شواهد محکم محدودی تا به امروز در مورد اینکه آیا فناوری‌های دیجیتال، از جمله رسانه‌های اجتماعی، باعث ایجاد مشکلات سلامت روان در کودکان و جوانان می‌شوند، وجود دارد. اما تحقیقات فراوانی موید این موضوع می باشند که ارتباط معناداری بین میزان استفاده از اینترنت و سلامت روان وجود دارد.

در کنار معایب فراوان و در حالی که در دو طیف افراطی عدم استفاده و استفاده بیش از حد که  می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد، به نظر می رسد استفاده اندک و کنترل شده از اینترنت می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان کودکان و جوانان داشته باشد. به طور مشابه، بدون تبیین علیت، استفاده بیش از حد از فناوری های دیجیتال و رسانه های اجتماعی با بیماری روانی مرتبط است.

استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی توام با خواب ضعیف‌تر و ارتباط قابل‌توجه بین انجام بازی‌های ویدیویی در زمان بعدازظهر و نابهنجاری و اختلالات خواب برای کودکان در شب همراه است. پلتفرم‌های دیجیتال همچنین به نوعی تسهیلگر موقعیت هایی برای پرخاشگری سایبری با شواهدی از افزایش پرخاشگری سایبری را در برخی از کشورها فراهم می‌کنند. علاوه بر این موارد، می توان به این نکته اشاره کرد که رسانه های اجتماعی با نگرانی های مرتبط با تصویر ذهنی از  بدن خود(لاغری مفرط)  و اختلال در خوردن(بی اشتهایی روانی) و تغییر مداوم سبک زندگی، تغذیه و پوشش مرتبط هستند.

از آنجایی که استفاده در حال گسترش از فناوری‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی توسط کودکان و جوانان ادامه دارد، اتخاذ رویکردی که خطرات را بدون محدود کردن فرصت‌ها و مزایای قابل‌توجهی که فناوری‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند به حداقل برساند، بسیار مهم است. توانمندسازی کودکان، جوانان و خانواده‌های آنها در حوزه  مشارکت آنلاین و قبول مسئولیت‌پذیری  در قبال استفاده و خطرات فناوری های دیجیتال از اهمیت فراوانی برخوردار است. فعالان حوزه این صنعت باید برای تولید محتوا و ابزار مرتبط، مناسب و در دسترس تشویق شوند و اینکه کودکان و جوانانی که علائم بیماری روانی را نشان می دهند، زودتر کمک بگیرند بسیار مهم است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی “OECD” به طور منحصر به فردی برای کمک به کشورها برای رسیدگی به چالش های بهداشت روانی کودکان و جوانان در عصر دیجیتال در حال فعالیت می باشد. تخصص سازمان شامل ارزیابی عملکرد سلامت روان در کشورهای عضو و اندازه‌گیری نتایج گزارش شده توسط افرادی است که اختلالات سلامت روان را از طریق طرح بررسی شاخص‌های گزارش شده از بیمار تجربه می‌کنند.

نظرسنجی برنامه سه ساله سازمان برای ارزیابی دانش‌آموزان در سطح بین المللی عملکرد دانش‌آموزان 15 ساله را در سراسر جهان ارزیابی کرده است و اطلاعات ارزشمندی را در مورد نگرش‌ها و انگیزه‌های دانش‌آموزان جمع‌آوری نموده است. تخصص عمیق دیجیتال و درک نوآوری های تکنولوژیکی و کاربردهای آن در پروژه منعکس شده است.

استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی توام با خواب ضعیف‌تر و ارتباط قابل‌توجه بین انجام بازی‌های ویدیویی در زمان بعدازظهر و نابهنجاری و اختلالات خواب برای کودکان در شب همراه است. پلتفرم‌های دیجیتال همچنین به نوعی تسهیلگر موقعیت هایی برای پرخاشگری سایبری با شواهدی از افزایش پرخاشگری سایبری را در برخی از کشورها فراهم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز شواهد حاکی از این می باشند که  با توجه به اینکه نیمی از بیماری های روانی، در سن 14 سالگی شروع می شوند، بسیار مهم است که برای به حداقل رساندن اثرات آن بر رشد، تحصیل، اشتغال و سلامتی، باید سیاستگذاری مداخله ای داشته باشیم. اختلالات اضطرابی که گاهی از حدود 11 سالگی شروع می شود به عنوان بزرگترین طیف فراوانی اختلالات را در بین جوانان نشان می دهد.

حدود یک چهارم جوانان دارای اختلال روانی هستند و  حدود 10 درصد از پسران و 14 درصد از دختران 11 ساله به طور میانگین در 28 کشور اروپایی عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی “OECD” ، بیش از یک بار در هفته در شش ماه گذشته "احساس فشار روانی" داشتند. سهم کودکانی که این مشکل را دارند با افزایش سن به شدت افزایش می یابد، و این مساله با لحاظ تفاوت های جنسیتی حتی شدیدتر می شود . از آنجایی که کودکان 11 ساله ، 14 درصد از دختران در مقایسه با 10 درصد از پسران احساس خلق پایین می کنند، اما در 15 سالگی، این شکاف بیشتر می شود. 29 درصد از دختران در مقایسه با 13 درصد از پسران احساس دارای این مشکلات می باشند. اگرچه این ممکن است بازتاب درک فرهنگی و تفسیر متفاوتی از این سؤال از «خلق پایین» باشد. بیشترین تفاوت بین افراد 11 و 15 ساله در کشورهای ایرلند، بریتانیا، سوئد، یونان و ایتالیا مشاهده شد.

هنگامی که در دوران کودکی یا نوجوانی، اولین علایم شروع یک اختلال روانی رخ می دهد، این اختلالات معمولاً به جای شدید، متوسط ​​هستند . با این حال، کودکان اغلب تا چند سال پس از شروع اولیه از خدمات درمانی بهره مند نمی باشند. عدم درمان اختلالات روانی در ابتدای شروع آنها می تواند عواقب قابل توجهی در طول زندگی کودک داشته باشد و بر رشد کودک تأثیر بگذارد و منجر به نتایج آموزشی ضعیف تر، نرخ بالاتر بیکاری، و سلامت جسمانی ضعیف تر گردد.

هزینه های کلی بیماری های روانی در جامعه حدود 3.5 درصد تولید ناخالص ملی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی “OECD” تخمین زده می شود. در مقابل، داشتن رفاه عاطفی خوب به جوانان کمک می کند تا با چالش های دوران نوجوانی کنار بیایند و انتقال از کودکی به نوجوانی و بزرگسالی را تسهیل کنند.

بچه ها به طور متوسط ​​بیش از دو ساعت در روزهای هفته و بیش از سه ساعت در روزهای آخر هفته را به صورت آنلاین می گذرانند

 کودکان و نوجوانان امروزی در عصر فناوری دیجیتال بزرگ شده اند و از سنین پایین با رایانه، دستگاه های تلفن همراه و اینترنت آشنا هستند. به طور متوسط ​​در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی “OECD” ، در سال 2015 یک نوجوان 15 ساله در سطح متوسط جامعه از سن 10 سالگی شروع به استفاده از اینترنت و به طور متوسط ​​29 ساعت در هفته را در اینترنت سپری می کرده است براساس نتایج تحقیقات، یک چهارم از دانش‌آموزان گزارش دادند که در تعطیلات آخر هفته از کاربران با استفاده شدید اینترنت بودند و بیش از 6 ساعت در روز را به صورت آنلاین سپری می‌کردند و 16 درصد از آن‌ها زمان مشابهی را در دیگر روزهای هفته را به صورت آنلاین سپری می‌کردند.

در دانمارک و سوئد، سهم پسرانی که می‌توانند کاربران افراطی اینترنت در نظر گرفته شوند، حداقل 10 درصد بیشتر از سهم دختران است . کودکان و جوانان نیز به طور فزاینده ای از اینترنت در انواع دستگاه های قابل حمل استفاده می کنند، جایی که نظارت بزرگسالان ممکن است چالش برانگیزتر باشد. مالکیت تلفن های هوشمند به ویژگی مشترک زندگی نوجوانان تبدیل شده است، به طوری که از هر ده نوجوان 15 ساله ، 9 نفر به تلفن هوشمند دسترسی دارند، در حالی که سه چهارم آنها به لپ تاپ و کمی بیش از نیمی به تبلت دسترسی دارندفقط . تنها 0.3 درصد از نوجوانان 15 ساله گزارش می دهند که هرگز به اینترنت دسترسی نداشته اند.

دو سوم دانش‌آموزان کشورهای عضو “OECD” برای دستیابی به دستگاه‌ها و برنامه‌های دیجیتال جدید هیجان‌زده هستند و اکثراً (84 درصد) موافق هستند که داشتن شبکه‌های اجتماعی آنلاین بسیار مفید است . آنها هنگامی که آنلاین هستند، درگیر برنامه های رسانه های اجتماعی بسیار محبوب هستند، تقریباً سه چهارم دانش آموزان (73٪) در یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک شرکت می کنند، در حالی که حدود سه پنجم (62٪) روزانه به صورت آنلاین چت می کنند.

تفاوت‌های جنسیتی مشخصی وجود دارد: بازی‌های آنلاین در بین پسران محبوب‌تر است (56 درصد در مقابل 13 درصد)، در حالی که دختران با آپلود محتوای شخصی ساخته شده در مقایسه با پسران (78 درصد در مقابل 69 درصد) احتمال بیشتری برای مشارکت در شبکه‌های اجتماعی دارند . در ایالات متحده، دختران بیشتر از پسران می گویند که اسنپ چت سایتی است که اغلب استفاده می کنند (42٪ در مقابل 29٪)، در حالی که پسرها تمایل بیشتری به گشت و گذار در YouTube به عنوان برنامه رسانه اجتماعی ترجیحی خود دارند (39٪ در مقابل 25٪).  در کشورهای “OECD” ، سهم دانش‌آموزان دارای مزیت اجتماعی-اقتصادی که روزانه بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، چت آنلاین می‌کنند یا در شبکه‌های اجتماعی شرکت می‌کنند، پنج درصد بیشتر از سهم دانش‌آموزان محرومی است که این کار را انجام می‌دهند. این اختلاف به ویژه در مکزیک که بیش از 40 درصد تفاوت بین فعالیت‌های آنلاین دانش‌آموزان دارای مزیت و محروم وجود دارد، زیاد است .

استفاده بیش از حد از اینترننت تأثیر منفی بر سلامت روانی می گذارد

فناوری دیجیتال، شیوه تعامل و ارتباط کودکان و نوجوانان با یکدیگر، نحوه ابراز وجود و دسترسی به شبکه های پشتیبانی ارزشمند را تغییر داده است. والدین، معلمان و خود جوانان با چالش های جدیدی در خصوص بهترین روش استفاده از این فناوری ها و در عین حال به حداقل رساندن خطرات  مرتبط با آن مواجه هستند.

در ایالات متحده، حدود دو سوم والدین، نگران این هستند که جوانان، زمان زیادی را جلوی صفحه نمایش دستگاه خود می گذرانند، به طوری که بیش از نیمی از آنها (57٪) محدودیت هایی برای زمان استفاده از دستگاه ارتباطی تعیین می کنند. به طور متوسط ​​در کشورهای “OECD” ، 61٪ از نوجوانان 15 ساله هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال زمان را فراموش می کنند و بیش از نیمی (54٪) در صورت عدم دسترسی به اینترنت احساس ناراحت کننده ای داشته اند. مطالعات زیادی نشان می دهند که استفاده مناسب ​​از فناوری دیجیتال برای سلامت روانی کودکان و جوانان مفید است، در حالی که عدم استفاده یا استفاده زیاد از حد آن می تواند تأثیر منفی در پی داشته باشد.

نظرسنجی سازمان “OECD”  نشان می دهد که کاربران افراطی اینترنت (بیش از 6 ساعت در روز) به احتمال زیاد احساس رضایت و رفاه کمتری از زندگی دارند. کاربران متوسط ​​اینترنت (1 تا 2 ساعت در روز) بالاترین رضایت از زندگی را حتی در مقایسه با کسانی که از اینترنت یک ساعت یا کمتر در روز استفاده می کردند، داشتند. به طور مشابه، سازمان بهداشت جهانی(WHO) دریافته است که نوجوانانی که سطوح بسیار پایین یا بسیار زیاد استفاده از اینترنت را گزارش می‌کنند، کمترین امتیاز رضایت از زندگی را گزارش می‌کنند. مطالعه‌ای در مقیاس بزرگ روی نوجوانان در انگلیس نیز نشان می‌دهد که مقدار کمی از فعالیت‌های آنلاین با سطوح بالاتری از رفاه، نسبت به عدم استفاده از دستگاه ارتباطی همراه است.

نقطه ای که سطح رفاه شروع به کاهش می کند به این بستگی دارد که مضوع مربوط به روزهای هفته یا آخر هفته بوده است و همچنین به نوع تعامل دیجیتال بستگی دارد. نوجوانان می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی یا بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای برای حدود 2 ساعت در روزهای هفته و 4 ساعت در آخر هفته قبل از تشخیص اثرات منفی کوچک استفاده کنند.

شواهد حاکی از این می باشند که  با توجه به اینکه نیمی از بیماری های روانی، در سن 14 سالگی شروع می شوند، بسیار مهم است که برای به حداقل رساندن اثرات آن بر رشد، تحصیل، اشتغال و سلامتی، باید سیاستگذاری مداخله ای داشته باشیم. اختلالات اضطرابی که گاهی از حدود 11 سالگی شروع می شود به عنوان بزرگترین طیف فراوانی اختلالات را در بین جوانان نشان می دهد.

ارتباط بین استفاده از رسانه های اجتماعی و افسردگی ، با ارتباط مشابهی بین علائم اضطراب و استفاده روزانه از رسانه های اجتماعی یافت شده است . مطالعات متعددی که برای تشخیص این همبستگی‌ها استفاده می‌شود، از نظر روش‌ها، حجم نمونه و نتایج بسیار متفاوت است، و جهت ارتباط نامشخص باقی می‌ماند .

یعنی اینکه آیا رسانه‌های اجتماعی در افزایش علائم نقش دارند یا رسانه‌های اجتماعی بیشتر توسط افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود. برای کودکان خردسال، نتایج اغلب ترکیبی هستند. استفاده از سرگرمی های دیجیتال برای بیش از 2 ساعت در روز با مشکلات عاطفی و رفتاری در دختران 5 ساله مرتبط است ، در حالی که هیچ ارتباطی بین بازی های الکترونیکی  و این اختلالات یافت نشده است.

استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی با خواب و سلامت روانی ضعیف‌تر همراه است

 تقریباً سه چهارم (72٪) از نوجوانان آمریکایی به محض بیدار شدن از خواب، پیام ها یا اعلان های دریافتی را بررسی می کنند. این فشار برای آنلاین بودن، توسط برخی ویژگی‌های پلتفرم ها تشویق می‌شوند، از جمله ویژگی «Snapstreak» اسنپ چت که تعداد روزهای متوالی را که شما و یکی از دوستانتان با ایموجی‌های خاص برای همدیگر پیام ارسال کرده‌اید را محاسبه می‌کند.

لایک‌های فیس‌بوک و اینستاگرام روی پست‌ها و عملکرد ریتوییت توییتر نیز از اینگونه می باشند. استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی خاص در شب و سرمایه‌گذاری عاطفی در رسانه‌های اجتماعی، همگی با خواب ضعیف‌تر و سطوح بالاتر اضطراب و افسردگی مرتبط هستند . باز هم مشخص نیست که آیا نوجوانان مضطرب و افسرده بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند یا نوجوانان افسرده از رسانه های اجتماعی برای تنظیم خلق و خوی ضعیف خود استفاده می کنند.

در حالی که بیشتر این تأثیرات کوچک هستند و جهت علت و معلول نامشخص می باشد، برخی تأثیرات بزرگ و به خوبی تعریف شده اند. برای مثال، ارتباط معنی‌داری بین انجام بازی‌های ویدیویی در زمان عصر و کم‌خوابی شبانه در میان نوجوانان پیدا شده است، جایی که افزایش 30 دقیقه‌ای در زمان صرف شده برای بازی‌های رایانه‌ای، احتمال گزارش کمبود خواب را تا 50 درصد در مقایسه با میانگین افزایش می‌دهد .

پلتفرم های دیجیتال می توانند توسعه احساس مشارکت اجتماعی را تقویت کنند

 پلتفرم‌های دیجیتال اغلب در پی رسوخ به زندگی آفلاین جوانان هستند ؛ فضایی برای ملاقات با دوستان و صحبت در مورد مدرسه، تکالیف یا برنامه‌های آخر هفته. پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند فضایی را فراهم کنند که کودکان و جوانان احساس کنند که می‌توانند درباره موضوعاتی که ممکن است در زندگی آفلاین آنها پیچیده‌تر باشد، بحث کنند. کودکان و جوانان با دسترسی آسان به فناوری های دیجیتال، به طور فزاینده ای از اطلاعات و پشتیبانی آنلاین استفاده می کنند.

مداخلات دیجیتالی در حوزه سلامت، به ویژه درمان شناختی رفتاری کامپیوتری (cCBT) برای افسردگی و اضطراب در نوجوانان و بزرگسالان جوان، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند. سازمان‌هایی مانند "ذهنیت دیجیتال" انگلستان برنامه‌هایی را ایجاد و توسعه می‌دهند که به طور خاص برای حمایت از سلامت روان کودکان و جوانان طراحی شده‌اند، استرالیا "Digital Dog" مجموعه‌ای از برنامه‌های موبایل آنلاین، وب‌سایت‌ها و بازی‌ها برای کمک به کاهش افسردگی، کاهش خطر خودکشی، کاهش استرس و ارتقاء رفاه توسعه بخشیده است.

برنامه‌هایی مانند "Rally Round" به والدین، دوستان و مراقبان این امکان را می‌دهند که حمایت از یک کودک مبتلا به بیماری یا رفتار چالش برانگیز را سازماندهی کنند. اپلیکیشن های"BlueIce" و "CalmHarm" به جوانان کمک می کند تا احساسات خود را مدیریت کنند و تمایل به خودآزاری را کاهش دهند. در حالی که اپلیکیشن های "Catch It" و "SilverCloud" به مدیریت احساسات اضطراب و افسردگی کمک می کنند. توانایی برقراری ارتباط آنی با دیگران می تواند حس صمیمیت اجتماعی را در میان کاربرانی که ممکن است احساس طرد شدن می کنند یا به دنبال جامعه ای خوشایند هستند، از جمله افرادی که اوتیستیک یا افسردگی می باشند، تقویت کند.

این کانال‌ها می‌توانند فضاهایی را فراهم کنند که توانایی اشتراک‌گذاری داستان‌های شخصی، تقویت تعاملات اجتماعی، و یادگیری در مورد منابع از همتایان و همچنین کسب اطلاعات، بینش و استراتژی‌هایی برای مقابله با چالش‌ها را تقویت می‌کند. فضاهای امن آنلاین مانند It’s Ok To Talk در هند و ReachOut. com در استرالیا به کودکان و جوانان اجازه می دهد تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به دنبال پشتیبانی آنلاین در مورد سلامت روان، بیماری روانی و رفاه در سطح جامعه باشند.

هزینه های کلی بیماری های روانی در جامعه حدود 3.5 درصد تولید ناخالص ملی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی “OECD” تخمین زده می شود

پلتفرم‌های دیجیتال، ابزارهایی برای آزار سایبری فراهم می‌کنند

 فضای دیجیتال، خطرات و استرس های جدیدی را وارد زندگی جوانان می کند. متأسفانه پرخاشگری در مدرسه یا بین همسالان بسیار رایج است، اما ماهیت فراگیر رسانه های اجتماعی به این معنی است که آزار و اذیت می تواند فراتر از دروازه های مدرسه ادامه یابد و حتی می تواند به صورت ناشناخته رخ دهد. درست مانند اشکال سنتی پرخاشگری، قرار گرفتن در معرض پرخاشگری سایبری از جمله ایجاد و به اشتراک گذاری سریع پیام ها یا نظرات توهین آمیز، انتشار شایعات، حذف قربانیان از گروه های آنلاین و سایر اشکال آزار و اذیت با طیف گسترده ای از پیامدهای منفی از جمله علائم افسردگی، سوء مصرف مواد، توهم و اقدام به خودکشی همراه است. شواهدی مبنی بر افزایش پرخاشگری سایبری در برخی از کشورها وجود دارد .

این که آیا این افزایش متناسب با افزایش استفاده از اینترنت است یا به دلیل افزایش آگاهی و گزارش در مورد پرخاشگری سایبری، هنوز ناشناخته است.. در برخی کشورها ، شواهدی از اوج بروز آزار و اذیت سایبری وجود دارد، به ویژه در جایی که استفاده از اینترنت احتمالاً از نظر دسترسی به اوج خود رسیده است. بالاترین میزان پرخاشگری سایبری در میان کشورهای “OECD” در اروپا در کشورهای لیتوانی، مجارستان و لتونی یافت می شود.

در حالی که هر دو شکل پرخاشگری با رفاه روانی ضعیف‌تر مرتبط هستند، پرخاشگری حضوری شایع‌تر است و در مقایسه با پرخاشگری سایبری تأثیر بسیار بیشتری بر سلامتی به دنبال دارند. عاملان پرخاشگری سایبری به طور مساوی در بین پسران و دختران و در سنین نوجوانی یافت می شوند. در مقابل، پسران و نوجوانان جوان‌تر عمدتاً مرتکب پرخاشگری حضوری و فیزیکی می‌شوند .

رسانه های اجتماعی با نگرانی های مربوط به تصویر بدن و اختلال در غذا خوردن مرتبط هستند

آگاهی فزاینده ای در مورد تأثیر بالقوه مضر ترویج تصاویر خاص بدن در رسانه های سنتی، از جمله مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی وجود دارد. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد تأثیر ترویج طیف محدودی از تصاویر بدن در رسانه های اجتماعی انجام شده است. رسانه های اجتماعی منحصر به فرد هستند زیرا به افراد اجازه می دهند جذاب ترین تصاویر را از خود ارائه دهند و تصاویری را که فکر می کنند غیرجذاب هستند حذف کنند. همچنین محفلی محبوب برای تعامل با همسالان است که تاثیر ویژه ای بر تصور فرد از بدن تأثیرگذار هستند . مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی با نگرانی‌های مربوط به تصور فرد از بدن در میان مردان و زنان جوان  و همچنین با اختلال در غذا خوردن مرتبط است .

نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع، با استفاده از یک تعریف منسجم و معیارهای قابل اعتماد استفاده از رسانه های اجتماعی، نمونه برداری از تأثیر جنبه های مختلف رسانه های اجتماعی بر تصور فرد از بدن و همچنین انواع پلتفرم های رسانه های اجتماعی، بر روی یک جمعیت متنوع وجود دارد.

توصیه ها

توانمندسازی کودکان و جوانان را به شرکت کنندگان آنلاین مسئولیت پذیری تبدیل می کند

 کودکان و جوانان باید برای استفاده از فناوری دیجیتال به خوبی توانمند شوند و از آنها حمایت شود تا بتوانند از مزایایی که رسانه های اجتماعی ارائه می دهند بیشتر بهره ببرند. با صحبت با کودکان در مورد استفاده آنها از رسانه های اجتماعی، والدین و مراقبان، باید رویکردی را اتخاذ کنند که برای سن، علایق و نیازهای فرزندشان بهترین کار را داشته باشند. این باید متناسب با شرایط آنها باشد و حداکثر حفاظت در برابر خطرات آنلاین را بدون محدود کردن فرصت‌ها و مزایا، یا تضعیف توانایی کودک برای کشف، یادگیری و ابراز وجود را بعمل آورد. حمایت از اکتشاف کودک در اینترنت و افزایش فرصت‌های آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

کودکان باید تا آنجا که می توانند  در قبال چه افشاء زورگویی سایبری از خود یا دیگران، یا توسعه راهبردهای مقابله فعالانه مانند حذف پیام ها یا مسدود کردن تماس های ناخواسته مسئولیت پذیر باشند . به عنوان مثال، فیس بوک یک مرکز پیشگیری از پرخاشگری ایجاد کرده است که مرجعی برای نوجوانان، والدین و مربیانی است که به دنبال حمایت و کمک برای مسائل مربوط به پرخاشگری و سایر درگیری ها هستند.

مدارس باید سواد دیجیتالی دانش آموزان را توسعه دهند و مهارت های دیجیتالی را برای جوانان فراهم کنند تا خطراتی مانند زورگویی سایبری و استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی را بشناسند و همچنین انعطاف پذیری عاطفی، همدلی و ارتباط را با دانش آموزان تقویت کنند. یک بررسی سیستماتیک از برنامه‌های تصور فرد از بدن خود مبتنی بر کلاس درس، نشان داد که برنامه‌هایی با تمرکز بر سواد رسانه‌ای، عزت نفس و تأثیر همسالان دارای اثربخشی لازم بوده است .

به خانواده ها در مورد استفاده و خطرات فضای دیجیتال مناسب آموزش دهید

با توسعه دانش دیجیتال و اعتماد به نفس، والدین و مراقبان می توانند به طور فعال با فضای فناوری ایجاد چالش نمایند و عادات دیجیتال سازنده و متعادل را الگوسازی کنند. هر رویکردی باید تفاوت‌ها را در مهارت رسانه‌ای والدین، که تحت‌تاثیر وضعیت اجتماعی-اقتصادی، پیش‌زمینه تحصیلی و ساختار خانواده است، تبیین نماید.

فیس بوک یک مرکز پیشگیری از پرخاشگری ایجاد کرده است که مرجعی برای نوجوانان، والدین و مربیانی است که به دنبال حمایت و کمک برای مسائل مربوط به پرخاشگری و سایر درگیری ها هستند.

دولت‌ها باید وظایف کنترلی والدین را برای حوزه‌های مختلف ترویج کنند، و همچنین تماشای مشترک محتوا با کودکان را تشویق تا به کودکان کمک کنند آنچه را که می‌بینند درک کنند و آن را در دنیای اطراف خود اعمال نمایند. در آلمان، به والدین در مورد خطرات احتمالی فعالیت های آنلاین آموزش های لازم ارائه می شود.

در ژاپن نیز قوانین، افزایش آموزش در مورد استفاده مناسب از اینترنت و ترویج فیلترینگ و نظارت بر اینترنت برای والدین را فراهم کرده است. برای ارائه راهنمایی‌های مفید به خانواده‌ها، نیاز به تحقیقات بیشتر و اندازه‌گیری دقیق تر برای رسیدگی به کمبود داده‌های قابل مقایسه در مورد سلامت روان و رفاه کودکان، و همچنین استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، محتوایی که مشاهده می‌کنند و وضعیت آنها وجود دارد. تعامل با آن نیاز خاصی به تحقیقاتی وجود دارد که کودکان دبستانی یا کوچکتر را پوشش دهد، زیرا کودکان از فناوری های دیجیتال در سنین پایین تر استفاده می کنند .

فعالان فناوری اطلاعات را تشویق کنید تا محتوای مناسب و در دسترس برای کودکان و نوجوانان تولید کند

 دولت‌ها باید پخش‌کنندگان آنلاین، توسعه‌دهندگان خدمات دیجیتال و کارآفرینان را تشویق کنند تا از طریق محتوای «مناسب سن»، فناوری متناسب با رشد کودک تولید کنند، و همچنین اطمینان حاصل کنند که محتوای نامناسب در دسترس آنها قرار نمی دهند.

در این راستا، شرکت‌ها شروع به پاسخ دادن به این تماس‌ها کرده‌اند و ویژگی‌های امنیت با استفاده آسان را فعال می‌کنند که برای کسانی که سواد دیجیتالی اولیه دارند در دسترس باشد. مایکروسافت، سونی و نینتندو، راهنماها و ویدیوهای آنلاین ارائه می‌کنند. نمایش هایی در مورد تعیین محدودیت های زمانی و محدودیت های محتوا در سیستم های بازی آنهافراهم می شود . اکنون برنامه‌هایی برای کمک به محدود کردن زمان تماشای کودکان و جوانان و ردیابی فعالیت آنلاین آن‌ها، اعم از ردیابی و تعیین محدودیت‌های استفاده روزانه از رسانه‌های اجتماعی از طریق ابزار مناسب در دسترس هستند.

مقایسه استفاده از صفحه نمایش با افراد هم سن و جنس با استفاده از اپلیکیشن های Antisocial یا استفاده از Space و App Detox برای تعیین قفل صفحه و اهداف استفاده از زمان فراهم شده است. در پاسخ به این تقاضا،  شرکت های گوگل، اپل، فیسبوک و اینستاگرام نیز ابزارهای جدیدی را برای نظارت بر استفاده روزانه و تعیین محدودیت های زمان نمایش برای کاربران معرفی می کنند.

در حالی که در دسترس بودن این ابزارها مورد استقبال قرار می گیرد، هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ابزارها به تنهایی زمان استفاده از دستگاه ها را کاهش می دهند، اگرچه می توانند به عنوان یک عامل اضافی در تشویق کودکان به تعدیل زمان آنلاین خود عمل کنند.

برای کودکان و جوانانی که علائم بیماری روانی را نشان می دهند، حمایت های درمانی را در اسرع وقت فراهم نمایید

 در زمانی که کودکان و نوجوانان علائم و نشانه های بیماری روانی را نشان می دهند، مداخله زودهنگام بسیار ضروری است. علیرغم شیوع بالای اختلالات روانی متوسط ​​در بین جوانان در کشورهای عضو “OECD” ، خدمات تخصصی به طور نامتناسبی بر روی بزرگسالان متمرکز شده است.

خدمات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان بیشتر گرایش به سمت درمان افراد دارای شدیدترین اختلالات و حادترین نیازها تمایل دارد. سرمایه گذاری در حوزه ارائه خدمات برای کودکان و جوانان در سیستم سلامت روان باید با توجه به سلامت روان و بیماری های روانی در مدارس و سایر خدمات برای کودکان و جوانان گسترش یابد.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن اسماعیلی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    واقعا مقاله تمام و کمال بود ممنون از نویسنده گرامی