حمایت و ارائه تسهیلات به خانوارهای دارای فرزندان چندقلو یکی از مطالبات جدی مردم در چند دهه اخیر به شمار می‌آید؛ مساله‌ای که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم نیز سعی کرده‌اند با ارائه تسهیلات رفاهی در جهت رفع آن گام بردارند.

حمایت از خانوارهای دارای فرزندان چندقلو به کجا رسید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، به همین منظور در گفت‌وگو با مسئولان و برخی از خانوارها به این موضوع پرداخته است.  سال 1392، دولت وقت لایحه «حمایت از خانواده‌های چندقلو» را به مجلس ارائه کرد تا با تصویب این طرح برخی از چالش‌های اقتصادی این خانوارها رفع شود. ارائه بسته‌های بهداشتی و تغذیه برای این فرزندان، همچنین ارائه تسهیلات مالی و مسکن دولتی از جمله سیاست‌های این طرح به شمار می‌آمد؛ طرحی که متاسفانه آن دوران در مرحله تصویب و اجرا بی‌اثر ماند. در ادامه با روی‌کار آمدن مجلس یازدهم و دولت سیزدهم و در راستای سیاست‌های فرزندآوری، موضوع حمایت از  خانوارهای دارای فرزندان چندقلو نیز در دستور کار قرار گرفت.

نمایندگان مجلس یازدهم از آغاز کار این مجلس بر رفع این مطالبه مردمی تاکید داشتند. «فاطمه قاسم‌پور»، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از افرادی به شمار می‌آید که معتقد است بایستی در قانون بودجه، ردیفی در این زمینه مد نظر قرار گرفته شود. از نگاه این نماینده مجلس، کمک‌های سازمان بهزیستی پاسخگوی نیازهای این خانوارها نیست.

سقف سنی، چالشی برای خانوارها

آمارها می‌گویند در حال حاضر در کشور نزدیک به 30هزار خانواده دارای فرزند چندقلو در چتر حمایتی سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند. تمامی خانوارهای دارای فرزندان سه‌قلو یا بیشتر بدون توجه به وضعیت اقتصادی مورد حمایت سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته‌اند و از خدماتی مانند دریافت شیرخشک، پوشاک و … بهره‌مند می‌شوند.

همچنین خانوارهای دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی یک تا سه، مشمول دریافت خدمات بهزیستی می‌شوند. اگرچه این سیاست‌ها تا حدودی توانسته است نگرانی‌های این خانوارها را کاهش دهد، اما هنوز هم خانوارهای بسیاری از دریافت این تسهیلات محروم هستند؛ مثل خانواده پنج‌قلوهای قمی. «فاطمه باقریان» و «مجتبی اصغری» مادر و پدر پنج‌قلوهای قمی‌ هفت‌ساله هستند که با توجه به عبور فرزندان آنان از سقف سنی تعیین‌شده، دیگر شامل این تسهیلات نیستند. پرسش اصلی این خانواده از مسئولان این است که بنا بر چه استدلالی این سقف سنی تعیین شده است؟

فاطمه باقریان در گفت‌وگو با «شهروند» این سقف‌گذاری را یک چالش جدی برشمرد که بسیاری از خانوارها با فرزندان چندقلو با آن مواجه هستند؛ چالشی که نارضایتی این خانوارها را به دنبال داشته است.

این خانوارها به همین منظور در تازه‌ترین فعالیت خود پویشی با عنوان حمایت از چندقلوهای ایرانی به راه‌ انداختند. حامیان این پویش نوشته‌اند: «مشکلات و مسائل ما رفته‌رفته با فرزندان‌مان بزرگ‌تر می‌شود و واقعا در این شرایط بحرانی اقتصادی و نبود شغل و مسکن مناسب، خانواده‌های پرجمعیت ما درگیر چالش‌های بزرگی هستند.»

یارانه‌مان نیز قطع شد!

تصور داشتن فرزندان چندقلو، یک اتفاق شیرین است که متاسفانه مشکلات اقتصادی طعم آن را تا حدودی تلخ می‌سازد؛ موضوعی که خانوارهای فرزندان چندقلو نیز به آن اذعان دارند.

«ربابه» مادر ماهان و شایان است. روایت او قصه رزم و رنج است، قصه امید و یأس. ربابه سال‌ها در انتظار مادر شدن بود تا اینکه بالاخره به مراد و آرزوی در دل‌ خاک‌خورده خود رسید؛ زمانی که مبتلا به سرطان بود.

او که تا چندماه پیش مراحل شیمی‌درمانی را طی می‌کرد، حالا مادر دو فرزند است: ماهان و شایان. مادر این خانواده که رنج بیماری را هم تحمل می‌کند، با توجه به دهک طبقه‌بندی، از تسهیلات وزارت بهزیستی محروم است و علاوه بر آن یارانه‌شان نیز قطع شده است! به گفته او، در شرایطی که دولت مردم را ترغیب به فرزندآوری می‌کند باید در چنین مواردی از خانواده‌ها حمایت کند، چون در شرایط اقتصادی فعلی و با حقوق‌های اندک کارگری، تامین نیازهای دو فرزند به‌طور همزمان بسیار دشوار است.

خانواده، مساله مجلس یازدهم

حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو، در راستای سیاست‌های حمایت از خانواده، موضوعی است که مجلس یازدهم نیز بر آن تاکید دارد. امیرحسین بانکی‌پور فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی، در این‌باره می‌گوید: «در طرح «جمعیت و تعالی خانواده» مشوق‌هایی برای خانواده‌های دارای فرزندان دو و چندقلو در نظر گرفته شده است که یکی از این موارد شامل یک سال مرخصی زایمان برای مادران و یک ماه مرخصی برای پدران است.»

بنا به گفته بانکی‌پور، در زمینه ارائه و پرداخت وام مسکن و تسهیلات نیز تمهیدات ویژه‌ای برای خانواده‌های دارای فرزندان دو و چندقلو در نظر گرفته شده است.

ارائه تسهیلات تولد دوقلوها در زایمان اول و بالاتر، از 30 تا 100 میلیون با تنفس 6 ماهه، تسهیلات تولد سه‌قلوها در زایمان اول و بالاتر، از 60 تا 150 میلیون با تنفس 6 ماهه، تسهیلات تولد چهارقلوها در زایمان اول و بالاتر، از 100 تا 200 میلیون با تنفس 6 ماهه و تسهیلات برای تولد پنج‌قلوها در زایمان اول و بالاتر، از 150 تا 250 میلیون تومان با تنفس 6 ماهه نیز از جمله تمهیدات این طرح است.

همسو با مجلس، سازمان بهزیستی نیز در راستای حمایت از افزایش جمعیت و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب از همه خانواده‌های دارای فرزندان سه‌قلو و بیشتر در هر یک از دهک‌های درآمدی‌ که قرار داشته باشند، حمایت می‌کند؛ موضوعی که «نرجس خاتون اسعدی خلیلی» مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی نیز به‌ آن اشاره دارد.

جزییات تسهیلات سازمان بهزیستی به خانوارهای دارای فرزندان چندقلو

اسعدی خلیلی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «در سازمان بهزیستی از بین خانواده‌های دارای فرزندان دوقلو، فقط خانواده‌هایی که در دهک‌های درآمدی یک تا هفت قرار دارند، زیر پوشش قرار می‌گیرند.»

بنا به گفته این مقام مسئول، اکنون این سازمان بیش از ۲۴ هزار خانواده دارای فرزندان دوقلو در دهک درآمدی یک تا هفت و بیش از ۴ هزار خانواده دارای فرزندان سه‌قلو و بیشتر در کلیه دهک‌های درآمدی را تحت پوشش دارد و ماهیانه به‌طور متوسط یک میلیون و یکصد هزار تومان کمک‌هزینه به آنان پرداخت می‌کند.

مدیر کل  دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی ادامه می‌دهد: «همچنین سازمان بهزیستی به این خانوارها کمک‌هزینه ماهیانه، کمک‌هزینه ودیعه مسکن، درمان، تغذیه و … همچنین تسهیلات بانکی در زمینه  اشتغال سرپرستان خانواده بیکار پرداخت می‌کند.»

تلاش سازمان بهزیستی برای ارائه تسهیلات بیشتر

اسعدی همچنین از تلاش این سازمان در جهت رفع نیازهایی در زمینه تامین هزینه پرستاری، کمک‌هزینه مهد کودک و…  نیز خبر می‌دهد.

وی در این‌باره می‌گوید: «پس از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری درخصوص جمعیت و بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی، در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت با در نظر گرفتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، سازمان بهزیستی کشور حمایت‌های لازم را به منظور کمک به تسهیل روند رشد و تربیت متعادل کودکان، کمک به حفظ و ارتقای سطح سلامت روان، پیشگیری از سوء تغذیه مادر و فرزندان و ارتقای سطح آگاهی خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو در قالب طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو، انجام می‌دهد.»

بنا به گفته این مقام مسئول، با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، بیشترین مشکلات خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو از بدو تولد تا پایان 6 سالگی بوده است و این سازمان با اعتبارات موجود توانسته تاکنون، تا حدودی نیازهای این گروه سنی را تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha