شوق قشنگ شدن از زنان به مردان نیز سرایت کرده است و مردان زیادی متقاضی عمل‌های زیبایی در کشورند. به‌نحوی‌که اگر گذرتان به مطب‌ها و مراکز عمل‌های زیبایی بیفتد، مردان زیادی را می‌بینید که در صف انتظار عمل‌های زیبایی به سر می‌برند تا با کمک جراحی‌های کوچک یا بزرگ قله‌هایی زیبایی را فتح کنند.

مردان ایرانی در صف سالن‌های زیبایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،اقبال مردان به عمل زیبایی آن‌چنان زیاد شده که دیگر به آمار و ارقام و اظهارات کارشناسان و مسئولان نیز راه پیداکرده است. همین دیروز دکتر ابراهیم رزم‌پا، نایب‌رئیس و عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران در زمینه استقبال مردان از عمل بینی که جزو عمل‌های زیبایی است، گفت: «حدوداً ۴۰سال پیش میزان عمل‌ بینی در زنان با اختلاف زیاد بالاتر از مردان بود؛ ولی امروزه تغییری که رخ‌داده این است که عمل بینی در مردان نیز زیادتر و اختلاف کمتر شده است.»


درحالی‌که میل زیبا شدن در مردان افزایش پیداکرده است که در سال‌های نه‌چندان دور جراحی‌های زیبایی با نام زنان گره‌خورده بود، بازار هدف جراحان زیبایی نیز در زنان خلاصه می‌شد و مخاطبان تبلیغات جراح‌های زیبایی فقط زنان بودند. در آن سال‌ها حتی در صورت تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی از سوی مردان، اغلب به خاطر فضا و فشارهای اجتماعی کشور که عمل زیبایی مردان را مطلوب نمی‌دانست و ناهنجاری تلقی می‌شد، آنان وارد گود عمل‌های زیبایی نمی‌شدند و اگر هم به سراغ عمل زیبایی می‌رفتند برای آن‌ها تبعات داشت و به‌نوعی با طردشدگی اجتماعی مواجه می‌شدند. یکی از مثال‌های روشن در این زمینه عمل زیبایی یکی از هنرمندان حوزه موسیقی در آن سال‌ها بود.


«شادمهر عقیلی»، خواننده پاپ را باید یکی از اولین‌های عمل زیبایی مردانه در ایران دانست. او که در اواخر دهه 70 عمل زیبایی بینی انجام داد، مورد هجمه و انتقاد زیادی قرار گرفت و حتی بخشی از هواداران خود را از دست داد؛ اما اکنون آن‌قدر جراحی‌ زیبایی در مردان زیاد شده است که دیگر نه شگفتی خلق می‌کند و نه انتقاد به همراه دارد. برای صحت‌سنجی این مسئله کافی است همین امروز در کوچه و خیابان‌ها و یا مترو و اتوبوس سر بچرخانید، بدون تردید با مردان زیادی مواجه می‌شوید که برای زیباتر شدن زیر تیغ جراحی رفته‌اند.


 آمار دقیقی از عمل‌های زیبایی مردان در دسترس نیست


آمار دقیقی از عمل‌های زیبایی مردان در دسترس نیست و مطالعات پراکنده‌ای در این راستا انجام‌شده که بیانگر گسترش چشمگیر گرایش مردان به عمل‌های زیبایی است. نتایج بررسی انجمن جراحان پلاستیک آمریکا در 38کشور دنیا در سال 2014 نشان می‌دهد که عمل جراحی زیبایی در بین خانم‌ها بیش از 9برابر آقایان است، هرچند در کشور ما آمار دقیقی دراین‌باره وجود ندارد و آمار غیررسمی گویای این است که آقایان با رشدی خیره‌کننده و آماری سه برابر میانگین جهانی، حدود 35درصد جراحی‌های زیبایی در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.


اگرچه آمار رسمی از مردانی که برای زیباتر شدن خود را به تیغ جراحان می‌سپارند، در دسترس نیست؛ اما برخی از آمارهای غیررسمی می‌گوید جراحی زیبایی میان مردان در ایران در ۵سال اخیر ۱۰برابر شده است. با توجه به نظرسنجی‌هایی که از مطب‌های جراحان زیبایی به‌عمل‌آمده است، از هر ۵نفری که برای جراحی بینی به پزشک مراجعه می‌کنند، دو نفر مرد هستند و هزینه عمل جراحی مردان در ایران سالانه از مرز 100میلیارد تومان می‌گذرد.


البته عمل زیبایی فقط مختص ایران نیست، آمارهای جهانی می‌گویند بالاترین میزان عمل‌های جراحی پلاستیک به ترتیب شامل ایالات‌متحده آمریکا، برزیل، کره جنوبی و هند است و ایران در این آمار رتبه بیستم را به خود اختصاص داده است. البته آمارهای جدید می‌گوید ولع ایرانی‌ها به زیبایی باعث شده که رشد چشمگیری داشته باشند. آمارهای جدید می‌گوید ایران یکی از ۱۰کشور اول متقاضی انجام عمل‌های زیبایی در دنیا شناخته می‌شود.


بر اساس همین داده‌ها، ازنظر نوع جراحی، ایران رتبه اول در جراحی بینی را به خود اختصاص داده است. به‌گونه‌ای که از هر ۱۰۰۰نفر شش نفر عمل جراحی انجام می‌دهند. بااین‌وجود ازنظر نوع جراحی، ایران رتبه اول در جراحی بینی را به خود اختصاص داده است، درحالی‌که کره جنوبی و ژاپن در عمل جراحی چشم و پلک رتبه اول را دارا هستند.


بسیاری ولع به زیباتر شدن در بین زنان و مردان را به مشکلات روان‌شناختی و عدم اعتمادبه‌نفس گره می‌زنند، اما بسیاری بر این باورند که به دلیل افزایش عمل‌های زیبایی، تعریف جدیدی از زیبایی شکل‌گرفته است، جوری که افرادی که چهره نچرال و طبیعی بدون نقض هم دارند، احساس می‌کنند از قافله عقب مانده‌اند و باید برای همرنگ شدن با جماعت به دنبال عمل‌های زیبایی بروند.


 میل به عمل زیبایی پیر و جوان نمی‌شناسد


میل به زیبا شدن در ایرانیان آن‌قدر اپیدمی شده و گسترش‌یافته است که دیگر پیر و جوان نمی‌شناسد. باوجوداینکه برخی از کارشناسان و مسئولان از پایین آمدن سن عمل‌های زیبایی سخن می‌گویند، برخی از سبقت افراد مسن و میان‌سال از همدیگر برای عمل زیبایی حرف می‌زنند.
همین دیروز ابراهیم رزم‌پا، نایب‌رئیس و عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران از کاهش سن تقاضا برای جراحی بینی در ایران خبر داد. وی گفت: «سن درخواست عمل پایین‌تر آمده‌ و متقاضی آن نیز در سنین پایین زیاد است. در گذشته حداقل سن ۱۸سال بود اما در حال حاضر بعد از دوران بلوغ در دخترها از ۱۴سالگی و در پسرها از ۱۶سالگی انجام می‌شود.»


درحالی‌که کودکان 14ساله نیز متقاضی عمل زیبایی هستند که چند وقت پیش یک روانشناس بالینی نسبت به افزایش عمل زیبایی در میان‌سالی هشدار داد. مینا رشیدی گفت: «مقایسه‌های اجتماعی نه‌تنها باعث از بین رفتن اعتمادبه‌نفس و مشکلات هویتی در بسیاری از افراد شده است بلکه موجب شده تا گروه میان‌سالان برای حفظ جوانی دست به اقدامات وسواسی در عمل‌های جراحی و عمل‌های زیبایی متعدد بزنند.»


روانشناسان می‌گویند: نکته جالب در همه عمل‌های جراحی چه در میان مردان و چه در میان زنان این است که پس از عمل نیز بسیاری از آنان از چهره خود ناراضی هستند چراکه گمان می‌کردند بعدازعمل بسیار زیبا خواهند شد، بنابراین این عامل بیش از گذشته منجر به سرکوب، افسردگی و اضطراب این افراد خواهد شد. معمولاً افراد ناراضی از عمل جراحی پس از انجام عمل زیبایی برای ترمیم مجدد مراجعه می‌کنند چراکه آن‌ها انتظاراتی را که در تصور خود داشته‌اند به دست نیاورده و احساس پشیمانی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha