امروزه بسیاری از مشاغل، نیاز به نشستن طولانی پشت میز دارند. به خصوص اگر در حوزه اینترنت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید، احتمالا باید ساعات زیادی از روز را پشت میز کامپیوتر سپری کنید. عوارض بد نشستن پشت میز  ممکن است آسیب‌های بسیار شدیدی به کمر، گردن و ستون فقرات شما وارد کند. برخی از این آسیب‌ها حتی ممکن است تا سال‌ها بهبود پیدا نکنند و مشکلات جدی برای شما ایجاد کنند. در این مطلب قصد داریم خطرات بد نشستن پشت میز را معرفی کنیم و نکاتی را درباره انتخاب میز و صندلی مناسب به شما توضیح دهیم. اگر شما هم ساعت‌های زیادی از روز را پشت میز سپری می‌کنید، با ما همراه باشید تا نحوه صحیح نشستن پشت میز را به شما توضیح دهیم.

نحوه صحیح نشستن پشت میز کار چگونه است؟

خطرات بد نشستن پشت میز

تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن زیاد در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد و می‌تواند مشکلات جدی‌ برای کمر و گردن ایجاد کند. امروزه بسیاری از مشاغل و فناوری‌های پیشرفته باعث می‌شوند که افراد در طول روز به مدت طولانی بنشینند. به خصوص اگر کار در خانه انجام می‌دهید یا به عنوان یک فریلنسر فعالیت می‌کنید، احتمال پشت میز نشستن شما افزایش می‌یابد.

حال، شاید نتوانید کار خود را با شغلی که نیاز به پیاده روی یا فعال ماندن دارد عوض کنید، اما می‌توانید کار دیگری برای بهبود سلامت خود انجام دهید؛ درست بنشینید! 

خطرات بد نشستن پشت میز

طرز صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر

برای این که درست بنشینید، بهتر است چند نکته را همواره رعایت کنید. پیشنهاد می‌کنیم هربار که می‌نشینید، این نکات را تکرار کنید تا صحیح نشستن برای شما، به یک عادت تبدیل شود.

ابتدا با نشستن در انتهای صندلی خود شروع کنید. به آرامی سر و شانه های خود را به سمت بالا بکشید تا در حالت نشسته قرار گیرند. کمر خود را به سمت جلو فشار دهید و انحنای ستون فقرات خود را برجسته کنید. حال کمی خود را رها کنید و کمر خود را به آرامی به پشتی صندلی تکیه دهید. اکنون که پشت خود را در وضعیت خوبی قرار داده اید، باید به عوامل دیگری که بر وضعیت بدن شما تأثیر می‌گذارند، توجه کنید که در ادامه بررسی می‌کنیم.

انتخاب صندلی مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام نشستن پشت میز کامپیوتر، انتخاب صندلی مناسب و درست نشستن روی آن است. افرادی که می‌دانند ارگونومی چیست، عموما از صندلی‌های ارگونومی که برای وضعیت مطلوب بدن و کاهش استرس و اصطکاک روی استخوان‌ها در هنگام نشستن طراحی شده‌اند، استفاده می‌کنند.

بهتر است صندلی شما مجهز به سیلندر تنظیم ارتفاع باشد و پشتی صندلی نیز قابلیت تنظیم زاویه با نشیمنگاه را داشته باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود صندلی شما دارای دسته‌های با قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشند. ارتفاع صندلی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که پاهایتان با زمین موازی شده و زانوهایتان با باسنتان در یک راستا قرار بگیرد. اگر صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع نداردد، بهتر است از یک زیرپایی استفاده کنید. همچنین آرنج دست را در کنار خود و بازوهایتان را به شکل L قرار دهید. اگر بازوهای شما برای استفاده از کیبود کشیده شوند، ممکن است به عضلات شانه‌ی شما فشار وارد شود.

انتخاب میز مناسب

بهتر است از میزی استفاده کنید که قابل تنظیم باشد. پاهای شما نیز باید صاف روی زمین بوده و فضای مناسب برای آن‌ها در نظر گرفته شود. میزهای کوتاه یا بلند می‌توانند روی نشستن شما تاثیرگذار باشند.

وضعیت مانیتور

هنگامی که به درستی روی صندلی نشستید، باید صفحه نمایش را طوری تنظیم کنید که مستقیماً روبروی شما باشد و به اندازه یک دست با شما فاصله داشته باشد. ارتفاع مانیتور را طوری تنظیم کنید که زاویه دید شما بیش‌تر از 35 درجه نباشد، زیرا به گردن شما آسیب می‌رساند. اگر ارتفاع صفحه نمایش شما خیلی پایین است، می‌توانید از وسایلی مانند کتاب برای بالا آوردن آن استفاده کنید.

صفحه کلید

صفحه کلید شما باید مستقیماً در مقابل رایانه شما قرار گیرد. اگر ارتفاع کیبورد کامپیوتر شما زیاد است و برای تایپ باید مچ هایتان را با زاویه‌ای نامناسب کج کنید، به دنبال یک تکیه‌گاه باشید. مناسب نبودن صفحه کلید، می‌تواند باعث درد عضلانی و خستگی شود.

استفاده از ماوس مناسب

موس کامپیوتر باید روی همان سطح صفحه کلید بوده و به راحتی در دسترس باشد. دور بودن وسایل روی میز مانند موس، ممکن است باعث کشیدگی عضلانی و خستگی شود. در هنگام استفاده از موس سعی کنید مچ دستتان صاف باشد و دچار خمیدگی نشود.

در دسترس بودن اشیاء روی میز

سعی کنید وسایلی که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید، مانند دفترچه، تلفن، خودکار و ... را نزدیک خود و به گونه‌ای روی میز قرار دهید که با کمترین تحرک به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

استراحت کنید

نشستن برای مدت طولانی، می‌تواند جریان خون را کاهش دهد و باعث خستگی عضلانی شود. برای جلوگیری از این اتفاق، به طور مکرر استراحت کنید. بلند شوید، کمی راه بروید و حتی کمی حرکات کششی انجام دهید. بهتر است ساعت خود را تنظیم کنید و هر 30 دقیقه به مدت 1 الی 2 دقیقه استراحت کنید.

نکات مهم درباره حالت صحیح نشستن پشت میز کارصحیح نشستن پشت میز کار

همان‌طور که مشاهده کردید، مواردی که در درست نشستن شما پشت میز کار اهمیت داشتند را به شما توضیح دادیم. اگر در طول روز زیاد روی صندلی می‌نشینید و یا به عنوان فریلنسر در خانه کار خود را انجام می‌دهید، بهتر است این موارد را رعایت کنید. در ادامه نیز چند نکته دیگر درباره شیوه صحیح نشستن را بیان می‌کنیم که رعایت آن‌ها برای سلامتی‌تان مفید خواهد بود.

  • گردنتان را به سمت جلو خم نکنید.
  • می‌توانید از یک بالشتک برای پر کردن گودی کمر خود استفاده کنید.
  • پای خود را روی پای دیگر قرار ندهید، زیرا باعث کندی روند جریان خون می‌شود و در نهایت خستگی بیش‌تری حس خواهید کرد.
  • بهتر است از صندلی چرخ دار استفاده کنید و هنگامی که نیاز دارید، به جای چرخاندن گردن و کمر، صندلی خود را بچرخانید.
  • باسن خود را تا جای ممکن عقب ببرید و وزن خود را روی دوپا تقسیم کنید.
  • سعی کنید صاف بنشینید و به هیچ عنوان لم ندهید.
  • دست‌های خود را روی دسته صندلی قرار دهید.
  • به چشمان خود استراحت دهید.
  • اگر ارتفاع کیبورد مناسب است، از پد صفحه کلید استفاده نکنید.

سخن پایانی

نشستن در تمام روز ممکن است برای سلامتی شما بسیار مضر باشد. اگر در طول روز زیاد پشت میز می‌نشینید و یا برای کار در خانه مجبور هستید ساعت‌های زیادی با کامپیوتر یا لپتاپ کار کنید؛ بهتر است نحوه صحیح نشستن پشت میز را بدانید و به شکلی صحیح بنشینید. خطرات و عوارض اشتباه نشستن پشت میز ممکن است تا سالیان سال با شما همراه شود و سلامتی شما را به شکل جدی تهدید کند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم نکاتی که درباره طرز صحیح نشستن پشت میز گفتیم را رعایت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha