شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 340851

کارشناسان حوزه سلامت افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی را طرح کارشناسی‌شده‌ای نمی‌دانند اما براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، خروجی کنکور امسال افزایش 1600نفری رشته پزشک عمومی نسبت به سال گذشته (8هزار نفر) و 10درصدی در دندانپزشکی خواهد داشت.

وعده افزایش ظرفیت پزشکی در مناطق محروم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این در حالی است که ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت این افزایش را مغایر با نظر کارشناسی، توان و ظرفیت زیرساختی وزارت بهداشت عنوان کرده و گفته:«پذیرش دانشجو بدون درنظر گرفتن الزامات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی باعث افت کیفیت علوم‌پزشکی و صدمه به سلامت مردم می‌شود، چرا که برخی از ۱۶ هزار دانشجوی دندانپزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور به تجهیزات و فضاهای مناسب آموزشی دسترسی ندارند.»‌

وزارت بهداشت تنها مخالف و منتقد این افزایش ظرفیت نیست، رئیس سازمان نظام پزشکی هم به‌عنوان مسئول مسائل صنفی پزشکان، نسبت به مصوبه جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی واکنش نشان داده است. محمد رئیس‌زاده، روز گذشته به ایسنا گفته «هم‌اکنون 15تا ۲۰ هزار پزشک عمومی فعال در حوزه‌های غیرمرتبط مشغول به فعالیتند و اگر مسئولان از کمبود پزشک در کشور گلایه دارند، این پزشکان را به‌کار بگیرند و توزیع عادلانه پزشکان و ماندگاری آنها در مناطق محروم را فراهم کنند.»

با این حال حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، به همشهری می‌گوید که افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی تصویب شده و براساس قانون، وزارت بهداشت موظف به اجرای آن است. شهریاری از وعده وزیر بهداشت برای فراهم کردن زیرساخت‌های افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی خبر می‌دهد و می‌گوید: «در جلسه‌ای که پیرامون این طرح با حضور اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و وزارت بهداشت برگزار شد، وزیر بهداشت وعده فراهم کردن زیرساخت‌ها را داد و برای این میزان افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی هم با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به توافق رسید. به همین دلیل مدیریت این وضعیت از سوی وزارت بهداشت انجام خواهد شد.»


افزایش پذیرش، بدون افزایش ظرفیت


با وجود افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی اما همچنان مشکلاتی ازجمله بی‌رغبتی پزشکان برای ماندگاری در مناطق محروم، نبود تناسب در دستمزد پزشکان با افزایش تورم و هزینه‌ها، عقیم ماندن سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع، ماجرای مهاجرت پزشکان، تجمع 42درصدی پزشکان متخصص تنها در 5کلانشهر تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد همچنان پابرجاست. هرچند بهرام‌ عین‌اللهی، وزیر بهداشت از تصمیم جدید برای افزایش دسترسی مناطق محروم به پزشک خبر داده و گفته: «یکی از عوامل نابرابری‌ در ارائه خدمات سلامت در مناطق محروم، توزیع نامتوازن پزشک است.

برای حل این مسئله، باید انگیزه پزشکان به‌منظور حضور در مناطق محروم و مراکز درمانی دولتی افزایش یابد و برای پزشکانی که در این بخش‌ها خدمت می‌کنند، رضایتمندی ایجاد شود. سیاست جدید جذب و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم وارد فاز نهایی شده و با اجرای آن، دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت در همه نقاط کشور تسهیل می‌شود.» به‌گفته عین‌اللهی از این پس سقف کارانه و پلکان درآمد پزشکان متناسب با محل خدمت آنها تعیین خواهد شد و جذب پزشکان به بخش دولتی افزایش خواهد داشت.

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور هم ضرورت افزایش پذیرش البته «متناسب» با ظرفیت‌های پزشکی را تأکید کرده و گفته: «جمعیت در حال افزایش است، عده‌ای از پزشکان یا از حوزه ارائه خدمت خارج می‌شوند یا مهاجرت می‌کنند، یا فوت می‌کنند، به همین دلیل سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سایر مسئولان و صاحب‌نظران حوزه سلامت، قطعا با افزایش «متناسب» ظرفیت موافقند.

اما مسئله اینجاست که افزایش ظرفیت باید متناسب با رعایت کیفیت باشد، تا به روزی نرسیم که کیفیت خدمات پزشکی کاهش پیدا کند.» این مسئول به ماجرای اجرای نادرست طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز اشاره کرد:«تعرفه و سرانه پزشکان خانواده از ۹۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و با 2هزار تومان افزایش نمی‌توانند پول منشی، مراقب سلامت، هزینه مطب و وسایل مصرفی، مالیات، عوارض و... را هم بپردازند.»‌

 

پذیرش دانشجو ‌با اولویت‌ مناطق محروم


کمیسیون بهداشت مجلس هم از همان ابتدا بر تامین زیرساخت‌ها قبل از افزایش پذیرش تأکید داشته، اما حالا آنها هم معتقدند که با وجود مصوبه شورای‌عالی فرهنگی انقلاب، باید وضعیت موجود مدیریت شود و این مسئله برعهده وزارت بهداشت است. این نکته‌ای است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس  مطرح می‌کند: «برخی تصور می‌کنند با افزایش پذیرش مشکل حل می‌شود اما هم‌اکنون پزشکانی داریم که بیکار مانده‌اند.اما این امیدواری وجود دارد که شرایط خاص پذیرش این دانشجویان در کنکور 1401به میزان زیادی منجر به رفع مشکلات مناطق محروم شود.»

او ادامه می‌دهد: «امسال افزایش پذیرش دانشجویان با تعهدات خاص و تعهد این افراد برای ماندگاری در مناطق محروم صورت می‌گیرد. از همان ابتدا تلاش کمیسیون بهداشت مجلس این بود که اگر قرار است این افزایش مصوب شود، حداقل با اولویت خدمت در مناطق محروم باشد. براساس عدالت آموزشی که در سال 92تصویب شد، تعداد قابل توجهی از این متخصصانی که در شهرهای مختلف خدمت می‌کنند، افرادی هستند که از آن قانون آمده‌اند و این افزایش ظرفیت‌ها هم قرار است بر این اساس صورت بگیرد.»


شهریاری تأکید می‌کند: «باید این وضعیت مدیریت شود، ما اوایل انقلاب و در زمانی که چنین ظرفیت‌هایی نداشتیم، با پذیرش بالای دانشجوی پزشکی و تربیت آنها به جایی رسیدیم که دیگر بیماری به خارج از کشور اعزام نمی‌شود و ارزانی خدمات درمانی باعث حضور بیماران از کشورهای دیگر در ایران است. اما مشکلی که وجود دارد، این است که با وجود تلاش مجلس، بسیاری از استادان و اعضای هیأت علمی به‌دلیل قوانین تصویب شده، تمام وقت نیستند و فعالیت‌های متفرقه دارند.

باید در این زمینه اقدامات جدی انجام شده و با ایجاد انگیزه، آنها مشتاق به آموزش شوند. برخی از استادان و پزشکان انگیزه کار کردن را از دست داده یا مهاجرت کرده‌ و یا به فعالیت‌های دیگر مشغولند که باید این روند اصلاح شود چرا که درصورت تداوم و پررنگ شدن چنین مشکلاتی در تربیت پزشکان خوب و حرفه‌ای به مشکل خواهیم خورد.»‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha