متخصص تغذیه با هشدار نسبت به مصرف تخم مرغ به صورت خام تاکید کرد:« اما تخم مرغ خام یا نیم پز می تواند به باکتری سالمونلا آلوده باشد. مصرف تخم مرغی که آلوده به سالمونلا است باعث مسمومیت غذایی می شود.»

چرا مصرف زرده تخم مرغ خام همراه با شیر خطرناک است؟

دکتر سید مرتضی صفوی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره خطرات مصرف زرده تخم مرغ با شیر، که برخی برای تقویت بدن از این ترکیب استفاده می کنند، گفت:«وقتی تخم مرغ به صورت خام مصرف شود آلودگی هایی از جمله سالمونلا می تواند به انسان منتقل شود. اگر کسی بخواهد از زرده تخم مرغ یا تخم مرغ کامل استفاده کند باید حتما به صورت پخته آن را مصرف کند.»

وی در ادامه گفت:« پروتئین تخم مرغ، پروتئین باکیفیتی است و ریزمغذی های مختلفی دارد و در بررسی های مختلف مشخص شده منبع اصلی پروتئین، تخم مرغ است.»

وی افزود:« درست مثل تخم مرغ پخته، تخم مرغ خام حاوی مواد مغذی است و غنی از پروتئین با کیفیت بالا است و حاوی چربی های سالم، ویتامین ها ، مواد معدنی، آنتی اکسیدان های مناسب برای بینایی و مواد مغذی مختلف دیگر است. تخم مرغ خام ممکن است جذب پروتئین را کاهش دهد.»

وی گفت:« تخم مرغ حدود 6 گرم چربی دارد، 5 گرم منیزیم دارد که یک درصد نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می کند. کلسیم آن 28 میلی گرم است و دو درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می کند. فسفر آن 99 میلی گرم است و 8 درصد از نیاز روزانه بدن به فسفر را تامین می کند. تخم مرغ خام حاوی 147 میلی گرم کولین است که 27 درصد از نیاز روزانه انسان را تامین می کند. کولین یک ماده ضروری مغذی است که تاثیرات مثبتی بر روی عملکرد مغز دارد.»

دکتر صفوی خاطرنشان کرد:« تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله لوتیین و زاگزانتین است که از چشم مراقبت می کنند و خطر بیماری های چشمی را کاهش می دهند. یادمان باشد تمام این مواد مغذی در زرده تخم مرغ متمرکز شده اند سفیده تخم مرغ بیشتر حاوی پروتئین خالص است.»

وی تاکید کرد:« تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین حیوانی است که حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری برای بدن است و این اسید آمینه ها حتما باید از طریق غذا دریافت شوند و بدن نمی تواند آنها را بسازد که این 9 اسید آمنه در تخم مرغ وجود دارد.»

وی گفت:«این نکته را یادمان باشد سفیده تخم مرغ خام ممکن است مانع از جذب بیوتین در بدن شود. بیوتین یک ویتامین گروه ب است که محلول در آب است و به عنوان ویتامین ب 7 هم شناخته می شود و در تولید گلوکز و اسیدهای چرب بدن نقش دارد. در بارداری هم مصرف آن بسیار مهم است. زرده تخم مرغ منبع غذایی بسیار خوبی از بیوتین است. سفیده تخم مرغ حاوی پروتئینی به نام آویدین است که در روده کوچک به بیوتین متصل می شود و از جذب آن جلوگیری می کند از آن جایی که گرما آویدین را از بین می برد وقتی تخم مرغ پخته شود مشکلی پیش نمی آید.»

دکتر صفوی در ادامه گفت:« اگر تخم مرغ به صورت خام مصرف شود بسیار بعید است که منجر به کمبود واقعی بیوتین شود و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید هر روز تخم مرغ خام را به مقدار زیاد مصرف کرد اما تخم مرغ خام یا نیم پز می تواند به باکتری سالمونلا آلوده باشد. مصرف تخم مرغی که آلوده به سالمونلا است باعث مسمومیت غذایی می شود.»

وی افزود:« علایم مسمومیت غذایی با سالمونلا عبارت است از گرفتگی معده، اسهال، استفراغ و تب که این علایم معمولا 6 ساعت تا 6 روز بعد از ابتلا به عفونت ظاهر می شود و ممکن است 4 تا 7 روز بعد از خوردن غذای آلوده به باکتری در بدن باقی بماند. عفونت سالمونلا می تواند برای افراد خاص خطرناک باشد. اکثر افرادی که مسمومیت غذایی با سالمونلا را تجربه می کنند به سرعت بهبودی پیدا می کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:«افرادی هستند که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت سالمونلا هستند و ممکن است علایم شدیدی داشته باشند از جمله افراد مسن، زنان باردار، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کودکان خردسال که باید از مصرف تخم مرغ خام و غذاهایی که حاوی تخم مراغ خام است اجتناب کنند بخصوص اگر تخم مرغ ها فاقد برچسب پاستوریزه باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Mot FR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 1
    ممنون بابت توضیحات مختصر و مفید و ذمر منبع.