دانشمندان می‌گویند اخیرا مولکولی را پیدا کرده‌اند که در حین ورزش به وجود می‌آید و افزایش سطح آن می‌تواند بخشی از تاثیرات مثبت ورزش کردن را برای بدن ایجاد کند.

به جای ورزش کردن از این به بعد قرص ورزش بخورید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ دانشمندان کالج پزشکی بیلور و دانشکده پزشکی استنفورد طی تحقیقی که نتایج آن در مجله Nature منتشر شده، دریافته‌اند که آمینو اسیدی به نام Lac-Phe می‌تواند مقدار دریافت غذا و چاقی را در موش‌ها کاهش دهد. این آمینو اسید در اثر ورزش در بدن افزایش پیدا می‌کند و فرآورده جانبی لاکتیک اسیدی است که از طریق ورزش و فنیل‌آلانین به وجود می‌آید. فنیل‌آلانین از اجزای اصلی سازنده پروتئین‌هاست.

محققان در آزمایش‌های خود Lac-Phe را به مدت 10 روز به موش‌ها تزریق کردند و متوجه شدند که این آمینو اسید می‌تواند مجموع مقدار دریافت غذا و چربی بدن را پایین بیاورد و تحمل گلوکز را افزایش دهد. در واقع، موش‌هایی که تحت یک رژیم غذایی پرچربی قرار گرفته بودند تا دچار چاقی شوند، با کمک این مولکول تا حدود 50 درصد دریافت غذای خود را کاهش دادند.

محققان می‌گویند افزایش سطح Lac-Phe پلاسمایی پس از فعالیت فیزیکی در اسب‌های مسابقه‌ای و انسان‌ها هم دیده می‌شود. آن‌ها در اصل این مولکول را از نمونه خون موش‌هایی به دست آوردند که روی تردمیل ورزش می‌کردند. با این حال، داده‌های مربوط به آزمایش‌های انسانی نشان می‌دهد که دویدن سریع بیشترین مقدار افزایش این مولکول در بدن را ایجاد می‌کند.

قرص ورزش هنوز باید بیشتر آزمایش شود

دکتر «یونگ شو»، استاد کالج بیلور می‌گوید: «گام‌های بعدی ما شامل کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی اثرگذاری Lac-Phe بر بدن از جمله بر مغز است. هدف ما این است که یاد بگیریم از این روش برای مداخلات درمانی استفاده کنیم.»

این محققان نمی‌خواهند داروی خود را جایگزین ورزش کنند، اما قصد دارند این امکان را در اختیار کسانی قرار دهند که به لحاظ فیزیکی قادر به ورزش کردن نیستند، اما می‌خواهند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

دکتر «جاناتان لانگ»، استادیار دانشگاه استنفورد می‌گوید: «می‌خواستیم بفهمیم که ورزش در سطح مولکولی چگونه عمل می‌کند تا بتوانیم بخشی از فواید آن را ضبط کنیم. برای مثال، سالمندان یا افرادی که نمی‌توانند به قدر کافی ورزش کنند، احتمالا یک روز می‌توانند از طریق دارو از مزایای ورزش برای کاهش سرعت پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و سایر مریضی‌ها استفاده کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha