معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با بیان اینکه سالانه با انجام غربالگری شنوایی برای نوزدان از بروز حدود ۳ هزار معلولیت شنوایی پیشگیری می‌شود، گفت: از سال ۸۴ تاکنون نیز ۳۸ هزار نوزاد شناسایی شده داریم که با تشخیص به هنگام و خدمات مداخله‌ای که انجام شده، از معلولیت این نوزادان پیشگیری شده است.

شناسایی و رصد انواع معلولیت‌ها در ۱۹ استان/ پیشگیری از معلولیت ۳۸ هزار نوزاد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«افروز صفاری فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی درباره برنامه‌های غربالگری اختلالات بینایی و شنوایی که توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود، گفت: در برنامه‌های غربالگری، اختلالات شنوایی و بینایی غربالگری می‌شود. برنامه غربالگری بینایی از ابتدای اردیبهشت آغاز شده است و امیدواریم امسال بتوانیم به پوشش بالاتری برسیم، اگرچه در سال گذشته نیز بیش ازحد انتظار استان‌ها عملکرد داشته و توانسته‌اند پوشش خوبی در این زمینه داشته باشند. 

وی با بیان اینکه غربالگری بینایی برای کودکان سه تا شش سال انجام می‌شود، ادامه داد: البته غربالگری اجباری نیست و طی دو سال گذشته نیز به دلیل کرونا ما نتوانستیم تمام کودکان در این سنین را مورد غربالگری قرار دهیم. در سال گذشته نیز از حدود ۴ میلیون کودکی که در این سنین هستند، انتظار داشتیم تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این غربالگری شرکت کنند که خوشبختانه علیرغم اینکه کرونا بود عملکرد استان‌ها در این زمینه بسیار خوب بود و برای دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک غربال بینایی انجام شد. امسال غربالگری همه کودکان در این سن الزامی است و ما انتظار داریم که حدود ۴ میلیون کودک در بین سنین ۳ تا ۶ سال غربال شوند. 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: عیوب انکساری، اشکالات آناتومیکی، تنبلی چشم و… از جمله مواردی است که در این غربالگری‌ها شناسایی می‌شوند. حسن برنامه غربالگری این است که بعد از شناسایی این اختلالات، پیگیری رفع آن را تا دریافت مداخلات درمانی انجام می‌دهیم. 

صفاری فرد با اشاره به غربالگری شنوایی برای نوزادان گفت: غربالگری شنوایی در سه مرحله انجام می‌شود در غربالگری شنوایی نیز اختلالات را پیگیری می‌کنیم. در سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ موالید زنده داشته‌ایم که یک میلیون و ۲۰ هزار کودک غربالگری شنوایی شدند و حدود ۹۲ درصد پوشش غربالگری داشته‌ایم و این از عملکردهای خوب سازمان بهزیستی است که در ۶۳۰ پایگاه انجام می‌شود، سالانه با انجام این غربالگری از بروز حدود ۳ هزار معلولیت شنوایی پیشگیری می‌شود و از سال ۸۴ تاکنون نیز ۳۸ هزار نوزاد شناسایی شده داریم که با تشخیص به هنگام و خدمات مداخله‌ای که انجام شده است از معلولیت این نوزادان پیشگیری شده است. غربالگری شنوایی نیز مانند همیشه در تمام ایام سال فعالیت خود را در زایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت و پایگاه‌های سلامت در ادارات بهزیستی کار خود را انجام می‌دهند. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مشاوره ژنتیک تصریح کرد: ما مشاوره ژنتیک انجام می‌دهیم که از ابتدای سال همانند سال‌های گذشته در حال انجام است. در سال گذشته نیز حدود ۱۲۰ هزار مشاوره ژنتیک انجام شده است عمدتا هم نیاز به آزمایشات کامل داشته و کمک هزینه پرداخت شده است. برای خانواده‌هایی که دارای فرد دارای معلولیت هستند نیز این آزمایشات به صورت رایگان انجام می‌شود. در تمام استان‌ها مراکز مشاوره ژنتیک وجود دارد، اما عمدتا این مراکز مشاوره در مرکز استان هستند. 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی درباره بانک اطلاعات ژنتیک گفت: این کار جزو برنامه‌های ما است. در حال حاضر سازمان در حال طراحی یک سامانه جامع است که همه فعالیت‌های سازمان در این سامانه هستند، فعالیت ژنتیک نیز نیاز به یک سامانه‌ای دارد که برنامه ریزی برای آن طراحی شده است و در سامانه جامع سازمان قرار داده می‌شود. در مرحله بعد نیز بانک اطلاعات ژنتیک ایجاد خواهد شد. 

صفاری فرد درباره برنامه شناسایی و رصد معلولیت‌ها گفت: تاکنون رصد معلولیت‌ها در ۱۹ استان انجام شده است و در فاز بعدی در این ۱۹ استان علل معلولیت‌ها بررسی می‌شود و انشالله به این موضوع خواهیم پرداخت، در سال آینده نیز مابقی استان‌ها پوشش داده خواهند شد. در ۱۰ استان مرحله اول یعنی شناسایی و رصد معلولیت‌ها انجام شده، اما در ۹ استان نیز بیشترین نوع معلولیت‌ها مشخص شده است. 

وی ادامه داد: اولین اقدام پس از شناسایی معلولیت‌ها، بررسی شیوع آن است و در مرحله بعد علت معلولیت‌ها بررسی خواهد شد و معلولیت ژنتیکی و معلولیت اکتسابی مشخص خواهد شد. بعد از این مرحله نیز راهکارهای لازم برای پیشگیری از این معلولیت‌ها بررسی خواهد شد. 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی درباره ناهنجاری‌های کوروموزومی گفت: اگر متخصص زنان و کادر بهداشت و درمان تشخیص بدهند بارداری مادر دارای ریسک است و نیاز به آزمایشات تکمیلی دارد به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می‌شود این مراکز نیز برطبق دستورالعملی که دارند بررسی‌های لازم و آزمایشات ژنتیکی را انجام می‌دهند و نظرشان را درباره مورد ارجاع شده به پزشک معالج اعلام می‌کنند. 

صفاری فرد در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های اخیر اختلالات ژنتیکی یا بیماری ژنتیکی جدیدی شناسایی شده است، گفت: در مواردی که بررسی شده است، اختلال ژنتیک جدید شناسایی نشده است. 

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در سال‌های اخیر براقدامات این مراکز گفت: تحریم‌ها بر دستگاه‌های غربالگری بینایی و شنوایی ما تاثیرگذار بوده است و از سال ۹۷ تاکنون افزایش قیمت بسیار قابل توجهی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha