اجرای طرح سالم‌سازی دریا در 10 سال گذشته توانسته مرگ‌ومیر ناشی از غرق‌شدگی در سواحل را از 200 نفر در سال 1390 به 38 نفر در سال 1400 کاهش دهد.

آماده‌باش ناجیان غریق در سواحل شمالی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مسئولان استان‌های شمالی معتقدند امسال با توجه به کنترل نسبی کرونا از یک‌سو و همچنین شکسته شدن طلسم تملک سواحل از دست متصرفان بعداز ده‌ها سال با دستور صریح رئیس‌جمهور، پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران بیشتری راهی شمال و ازجمله سواحل آزاد شده گردند از این رو تلاش شده با افزایش تعداد ناجیان غریق و همچنین همکاری بخش خصوصی، ایرادات این طرح برطرف شود و مسافران سفری ایمن و لذتبخش داشته باشند. 


اجرای طرح سالم‌سازی در 60 نقطه از سواحل مازندران


«علی رجبی وندچالی»، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران  اظهار داشت: امسال طرح سالم‌سازی دریا در ۶۰ نقطه از سواحل استان با الزام پیوست‌های فرهنگی و همچنین دستورالعمل‌های کرونایی برگزار می‌شود.


وی افزود: امسال با توجه به اجرای طرح آزادسازی سواحل پیش‌بینی می‌کنیم تعداد مسافران بسیار بیشتر باشد از این رو تعداد ناجیان را افزایش داده‌ایم. در حال حاضر ۹۰۰ نفر از ناجیان غریق برای حفظ سلامت مجاوران و مسافران در حدود ۳۷۰ نقطه حادثه‌خیز ساحل خزر و حدود ۳۰۰ نفر دیگر هم در طرح‌های ساماندهی سواحل فعالیت خواهند داشت. 


رجبی وندچالی با تأکید بر اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، گفت: فعالیت طرح‌های ساماندهی دریا در استان مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توجه به شئونات اسلامی است و بر تمامی طرح‌های ساماندهی در استان از سوی استانداری و سازمان همیاری شهرداری‌های استان نظارت می‌شود.


استقرار کامل ناجیان غریق از اول تیرماه


وی با اشاره به مطالبات عقب‌مانده ناجیان غریقی که سال گذشته در طرح سالم‌سازی سواحل مازندران فعالیت داشتند، گفت: با پیگیری‌های انجام شده در روزهای آینده تمامی این مطالبات پرداخت می‌شود و جای نگرانی نیست. در حال حاضر، قول تأمین اعتبار پرداخت حقوق را از وزارت کشور گرفتیم و با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی این موضوع را هماهنگ کردیم.


وی افزود: از اول خرداد تا اول تیر ۴۷۰ ناجی در سواحل استان مشغول به کار بودند که حقوق ماه نخست را تا دهم تیرماه دریافت می‌کنند و بقیه ناجیان هم از ابتدای تابستان مستقر شده و تعداد آنها به یک‌هزار و 200 ناجی رسیده است. برای پرداخت حقوق ماه نخست، فرمانداران شهرهای ساحلی اقدام می‌کنند که پس از تخصیص اعتبار، جایگزین خواهد شد.


این مقام مسئول در خصوص تأمین امکانات مورد نیاز ناجیان افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته در حال تأمین امکانات مورد نیاز هستیم و در اسرع وقت آنها را در اختیار ناجیان قرار خواهیم داد. البته به این نکته توجه داشته باشید که نگاه به حل مشکلات استان‌های ساحلی کشور باید در سطح ملی دیده شود.


ضعف در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی چالش اساسی طرح سالم‌سازی


«روح‌الله سلگی»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز درخصوص اهمیت متولی استانی نظارت برای اجرای طرح سالم‌سازی سواحل، گفت: حتی با وجود اینکه در سال‌های اخیر از سوی استانداری مازندران فرمانداران ناظران اصلی چگونگی اجرای طرح دریا شدند، اما این مسأله نتوانسته منجر به ایجاد ناظر و مجری قوی برای این طرح باشد و دستگاه‌های درگیر را یکصدا کند. 


این مقام مسئول در زمینه پرداخت مطالبات ناجیان غریق نیز اظهار داشت: ما برای حل مشکل پرداخت نشدن حقوق ناجیان راهکاری در نظر گرفتیم. بر این اساس قرار شده شهرستان‌های برخورداری مثل نوشهر، چالوس، رامسر، محمودآباد، نور و بابلسر، خودشان حقوق ناجیان را توسط فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها با توجه به درآمدی که دارند، تأمین کنند. عمده ناجیان غریق ما هم در این ۶ شهر حضور دارند و با توجه به درآمد مطلوبی که دارند، پرداخت حقوق ناجیان در واقع در این شهرستان‌ها، خودگردان است و موظف هستند که تأمین کنند.


سلگی تأکید کرد: اما مسأله بعدی به شهرهای کمتر برخوردار نظیر شهرستان‌های شرقی استان، فریدونکنار و ساری برمی‌گردد که مقرر شد ما خودمان پیگیر آن شویم که بخشی از آن توسط شهرداری‌ها و بخشی دیگر با پیگیری‌های ما تأمین خواهد شد.وی متذکر شد: امکانات مورد نیاز ناجیان غریق هم در دست پیگیری است و در اسرع وقت در اختیار ناجیان غریق قرار خواهد گرفت.


ناجی نباید دغدغه‌ای جز نجات غریق داشته باشد


«نقی کریمیان»، رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان مازندران  گفت: امسال با افزایش حدود ۵۵۰ نفری تعداد ناجیان غریق در استان بیش از یک‌هزار و 250 ناجی در تابستان پیش رو در سواحل حافظ جان مردم هستند.کریمیان خاطرنشان کرد: امسال با توجه به کنترل تقریبی کرونا و همچنین آزادسازی سواحل، تعداد مسافران بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است بنابراین ما تعداد ناجیان لازم در سواحل و نقاط حادثه‌خیز استان را یک‌هزار و 500 نفر اعلام کردیم که در سواحل مازندران و در خارج از طرح‌های استان نظیر سازمان‌ها، نهادها، قایقرانان، جت‌رانان، پلاژداران، متل‌داران و...، به‌کارگرفته خواهند شد. در طرح‌های سالم‌سازی دریا بیش از 500 ناجی مستقر می‌شوند و حدود یک‌هزار نفر دیگر در خارج از این طرح مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


وی درخصوص افزایش حقوق ناجیان و احتمال دوباره پرداخت نشدن معوقات آنها، افزود: ما در حوزه مطالبات و حقوق معوقه و حتی چگونگی پرداخت حقوق ناجیان غریق، به‌رغم اینکه مطالبه‌گری می‌کنیم اما ورود پیدا نمی‌کنیم. می‌دانید که حدود 473 کیلومتر ساحل و بیش از ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در مازندران وجود دارد که باید تعداد کافی ناجی در آنها مستقر باشند لذا نمی‌توانیم به‌دلیل مشکلات اعتباری، امنیت جان مردم را به‌خطر بیندازیم و آمار را بر اساس بودجه یا امکانات اعلام کنیم.


این مقام مسئول، در خصوص میزان حقوق در نظر گرفته شده برای سال‌جاری، گفت: در سال گذشته حقوق ماهانه ناجیان غریق، 3 میلیون تومان در نظر گرفته شد که 2 میلیون و 600 هزار تومان واریز شد اما امسال این میزان برای تمامی ناجیان تازه‌کار و باسابقه، ۶ میلیون تومان تعیین شد. اینکه برخی انتقاد می کنند«مسئولان امر طی سال گذشته برای تأمین 3 میلیارد تومان حقوق معوقه مشکل داشتند و امسال چگونه 30 میلیارد تومان تأمین می‌شود»، پاسخگو من نیستم و من تنها با کارشناسی تعداد نیروهای لازم را اعلام می‌کنم.

کریمیان تصریح کرد: یک ماه از آغاز طرح گذشته است اما هنوز لباس و امکانات لازم نظیر حلقه و... را در اختیار ناجیان قرار نداده‌ایم، وقتی در تأمین این نیازهای ابتدایی مانده‌ایم پس باید از هم‌اکنون به فکر تأمین اعتبار چند 10 میلیاردی حقوق ناجیان باشیم، تا ناجی هیچ دغدغه ذهنی جز کارش نداشته باشد. اگر این روند ادامه داشته باشد به‌طور حتم در دوران پیک سفرهای تابستانی، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.


وجود ۵۰۰ نقطه خطرآفرین در مناطق ساحلی گیلان


«اسدالله عباسی»، استاندار گیلان از اجرای 34 طرح سالم‌سازی در سواحل استان خبر داد و به ایسنا گفت: بیش از 500 نقطه خطرآفرین در مناطق ساحلی استان گیلان وجود دارد لذا امسال ۷۰۰ ناجی غریق در نقاط ساحلی استان حضور دارند که اعتبارات لازم برای پرداخت دستمزد آنان پیش‌بینی شده است.


وی بر لزوم نظارت جدی فرمانداران و اعضای شورای تأمین شهرستان‌ها در جهت پیشگیری از بروز حوادث و حفظ امنیت جانی مردم تأکید کرد و گفت: فرمانداران و بخشداران با همراهی متولیان امر نسبت به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جهت ایجاد فضای سالم و بانشاط در سواحل اقدام کنند.


 عباسی با تأکید بر اینکه باید با مشارکت بخش خصوصی خدمات استاندارد به مردم ارائه شود، اظهار داشت: از امروز (شنبه) طرح‌های مرتبط با حوزه سواحل گیلان در تالش و به صورت همزمان در دیگر مناطق ساحلی استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.وی با بیان اینکه در این ایام برخی بیان می‌داشتند که سواحل به‌حال خود رها شده، در حالی که واکنشی نسبت به تصرفات نشان نمی‌دادند، گفت: اکنون که با اقدامات جهادی جلوی تصرف بیت‌المال گرفته شده، انتظار می‌رود قضاوت غیرمنصفانه صورت نگیرد.


برای ورود به سواحل گیلان ورودی دریافت نمی‌شود


«حسین مصطفی پور»، معاون استاندار گیلان در گفت‌وگو با «ایران» از اجرای 34 طرح سالم‌سازی دریا در نقاط پرخطر استان خبر داد و اظهار داشت: طرح سالم‌سازی از اول تیرماه لغایت پنجم مهر در 68 شناگاه 10 شهرستان ساحلی استان اجرا خواهد شد. وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ ناجی غریق در طرح‌های سالم‌سازی استان افزود: امسال با توجه به کنترل نسبی کرونا و همچنین اجرای طرح آزادسازی سواحل پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران بیشتر باشد از این رو تعداد ناجیان غریق را هم افزایش داده‌ایم. در حال حاضر بسیاری از ناجیان در مرحله آموزش و تجهیز و صدور کارت هستند و بعد از انعقاد قرارداد به طرح‌های سالم‌سازی اضافه می‌شوند.


مصطفی‌پور، در پاسخ به این سؤال که «وضعیت دریافت ورودی در سواحل گیلان به چه صورت است»، یادآور شد: به دنبال دستور رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل، این اتفاق در سواحل گیلان نیز افتاده و مردم می‌توانند بدون مانع و هیچگونه پرداخت وجهی در سواحل حاضر شوند. کسی حق ندارد ساحل را ببندد و از مردم پول دریافت کند، زیرا برخورد قضایی صورت می‌گیرد، اما برای استفاده از شناگاه‌های ویژه مردان و بانوان طبق برنامه‌ریزی مسئولان شهری هزینه خدمات‌رسانی دریافت می‌شود.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان طرح‌های سالم‌سازی موجود را برای پذیرایی از مسافران ناکافی دانست و تصریح کرد: این طرح‌ها براساس منابع اعتباری و ظرفیت‌های موجود ایجاد می‌شود و لذا تاکنون ۳۴ طرح را فراهم کردیم و در صورت تأمین اعتبار، تعداد آنها را افزایش خواهیم داد.
وی با اشاره به بدهکاری سنواتی ناجیان غریق استان، بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار گیلان بخشی از مطالبات پرداخت شده و بزودی معوقات سال گذشته نیز پرداخت خواهد شد؛ امسال نیز سعی داریم حقوق و دستمزد ناجیان را سر موعد پرداخت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha