جنگلبان جواد غلامی چند روز پیش از آنکه به ضرب گلوله یکی از متصرفان اراضی ملی جان ببازد رتبه اول کنکور سراسری رشته منابع طبیعی را کسب کرده بود.

قتل جنگلبان خراسانی / این همه اسلحه شکاری مجوزدار دست متخلفان چه می‌کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، تنها یک سال از ازدواج غلامی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چناران خراسان رضوی می‌گذرد. او بیست و دومین جنگلبانی است که به جرم حفاظت از جنگل و منابع طبیعی جانش را می‌بازد. از میان این 22 نفر تنها پرونده 2نفر از جانباختگان جنگل از سوی بنیاد شهید پذیرفته شده‌ است.


شلیک از پشت به جنگلبان


جواد غلامی و همکارانش پیش از آنکه به روستای میریژگان چناران بروند تا 2200 متر اراضی ملی تصرف شده را به حکم قانون رفع تصرف کنند، به گفته «محسن فنودی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با متخلف تماس می‌گیرند و او اعلام می‌کند که آماده پذیرش اجرای قانون است. رفع تصرف‌ها همیشه با حضور نیروی انتظامی انجام می‌گیرد. جنگلبان‌ها هرگز با خود اسلحه حمل نمی‌کنند.

محسن فنودی می‌گوید که فرمانده نیروی انتظامی در زمان اجرای حکم در شهرستان بود. فرمانده به همکاران او در منابع طبیعی می‌گوید که برای اجرای حکم بروند و نیروی انتظامی هم خود را به آنها می‌رساند. جواد غلامی و همکارانش چند اصله درخت از درختان میوه کاشته شده در اراضی ملی را قطع می‌کنند که فرد متخلف از چشم‌شان ناپدید می‌شود و با اسلحه شکاری برمی‌گردد سپس از پشت به جنگلبان غلامی شلیک می‌کند.

جواد غلامی در دم جان می‌بازد و نیروی انتظامی وقتی به منطقه می‌رسد که کاری جز دستگیری ضارب از دست این نیرو برنمی‌آید. فنودی می‌گوید: «جواد غلامی، نیروی پیمانی اداره بود. برای مراتع و منابع طبیعی ایده داشت. در بهترین دانشگاه‌های ایران منابع طبیعی خوانده بود. برای همین او را به فرماندهی یگان حفاظت انتخاب کردیم.»


جواد غلامی 33 سال داشت و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته منابع طبیعی در دانشگاه‌های فردوسی و مشهد به پایان رسانده بود. او اولین شهید منابع طبیعی خراسان رضوی است و به گفته فنودی برای نخستین بار است که روی جنگلبان استان سلاح گرم کشیده می‌شود. پیش از این البته جنگلبانانی در این استان با سلاح سرد زخمی شده بودند.


سال 98 بود که بالاخره جنگلبان‌ها و محیطبان‌ها بعد از چهار دهه «ضابط قضایی» شدند. رسیدن به این نقطه تا آن روز هم هزینه گزافی داشت؛ هزینه گزاف جانی. تا محیطبان‌ها از مناطق «چهارگانه» به بهارستان برسند و جنگلبان‌ها شاهد رأی قاطع مجلسی‌ها به لایحه حمایت از محیطبانان و جنگلبانان باشند، محیط‌زیست ایران ۱۴۰ محیطبانش را از دست داده بود.

۲۱ جنگلبان هم جان خود را فدای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، خزری و زاگرسی کرده بودند. ضابط قضایی شدن اما پایان این تلخی بی‌پایان نبود. از سال 98 تا 1401 تعداد محیطبان‌های شهید به بیش از 156 نفر رسید. ضابط قضایی شدند اما سپری بین عاشق منابع طبیعی و محیط‌زیست و گلوله‌های سربی متصرفان و قاچاقچیان ایجاد نشد.


سرگردانی خانواده‌ها


شهادت جنگلبان‌ها و محیطبان‌ها آغاز دادخواهی خانواده‌هاست. براساس قوانین مصوب بهارستان قرار بود پس از این لایحه با آنها مثل سایر نیروهای نظامی و انتظامی برخورد شود اما پرونده شهادت آنها در راهروهای بنیاد شهید به فرجام نرسیده است. آن روز که جنگلبان‌ها و محیطبان‌ها ضابط قضایی شدند چند نفر از آنها  گفتند که در این لایحه قانونی وضعیت معیشت آنها در نظرگرفته نشده و همچنان با کم‌ترین رقم حقوقی و جان برکف با شکارچیان غیرمجاز، قاچاقچیان چوب و متصرفان اراضی ملی روبه‌رو می‌شوند.

از نگاه آنها «حق تیر» اصل ماجرا نیست آنها به‌دنبال اعمال «ضریب حق شغل» هستند. جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور پیش از این  گفته بود: «براساس این ماده، حمایت بیمه‌ای و قضایی شامل حال نیروی انتظامی به کارکنان سایر یگان‌های دستگاه‌های اجرایی از جمله محیطبانان و جنگلبانان تعمیم داده شده و بدین ترتیب خلأ موجود در این حوزه از بین می‌رود.»


شهادت پی در پی محیطبان‌ها و جنگلبان‌ها نشان داد ضابط قضایی شدن نه پیش از جان باختن و نه پس از جان باختن‌ها به دردشان نمی‌خورد. این قانون در حالی به کار جنگلبان‌ها و محیطبان‌ها نمی‌آید که قرار بود همیاران محیط‌زیست و منابع طبیعی را هم در زمان حادثه زیر چتر حمایت خود ببرد. البته همان روز که لایحه حمایت از جنگلبان‌ها و محیطبان‌ها تصویب شد هم بسیاری اعتقاد داشتند این لایحه نمی‌تواند از جان آنها دفاع کند.

آنها فرهنگسازی را مؤثرتر از این لایحه دانستند. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان هنوز نمی‌داند اسلحه شکاری که قلب جواد غلامی را از پشت نشانه رفته مجوز دارد یا نه اما این سؤال هم بی‌پاسخ مانده است این همه اسلحه شکاری مجوزدار دست متخلف و قانون‌گریز چه می‌کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha