شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 341184

شمار بیماران جدید مبتلا به کرونا در کمتر از سه هفته از 64 نفر در 14 خرداد به 232 بیمار در سوم تیر رسید. این یعنی تعداد موارد جدید شناسایی شده از زمانی که تعداد مبتلایان به بیماری دورقمی شد 3 و نیم برابر افزایش یافته است.

افزایش 3 برابری مبتلایان جدید کرونا در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اگر یازدهم خرداد ماه را اولین روز بدون فوتی در نظر بگیریم از آن زمان تاکنون گرچه سه مرتبه عدد مرگ و میر صفر گزارش شده و موارد تک رقمی فوتی‌ها با نوسان کمی همراه بود اما نکته قابل توجه متوجه شمار بیمارانی است که روند افزایشی آن از روزهای پیش آغاز شده است که نشان می‌دهد پس از افزایش موارد ابتلا به بیماری در امریکا و اروپا حالا نوبت به کشور ما رسیده و آن‌طور که از عدد و رقم‌های شاخص‌های کرونا پیداست کرونا خیز ملایمی برداشته است.

در این میان اگر علت صفر شدن مرگ‌های کرونایی را حاصل واکسیناسیون گسترده بدانیم اما گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است دوباره کرونا مردم را با چالش روبه رو کند اگر دوزهای سوم کرونا توسط مردم تزریق نشود. این در حالی است که طبق گفته رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، شمار بیمارانی که مبتلا هستند اما گزارش داده نمی‌شوند، بیش از پنج برابر تعداد مبتلایانی است که تشخیص داده می‌شوند.


همچنین با شروع فصل گرما بیماری‌های ویروسی از جلمه اسهال و استفراغ نیز زیاد شده است با وجود آنکه در دو سال گذشته بسیاری از بیماری‌های عفونی مسری به‌دلیل استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی تقریباً فروکش کرده بود.


طبق گزارش‌های وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های‌ بهداشتی در کشور در هفته منتهی به هفته اول خرداد کمی بالای ۵۰ درصد برآورد شده است. از طرفی آمار تزریق دوز سوم واکسن و واکسیناسیون کودکان همچنان پایین است. آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد ۱۴ میلیون نفر هنوز دوز نخست خود را نیز دریافت نکرده‌اند. حدود ۲۸ میلیون نفر از افراد واجد شرایط نیز دوز سوم را نزده‌اند در حالی که وزارت بهداشت تزریق دوز چهارم را نیز برای افراد بالای ۷۰ سال و کسانی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیر دارند هم آغاز کرده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران گفته است که نرخ واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال «قابل قبول» نیست و تنها ۱۰ درصد از این کودکان دست‌کم یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. در عین حال، میلیون‌ها دوز واکسن تولید داخلی در انبارها مانده است. در این میان نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد تزریق واکسن کووید۱۹ جان ۲۰ میلیون نفر را در سال نخست آغاز واکسیناسیون نجات داد.


کارشناسان بر این باورند که با واکسیناسیون از میزان مرگ و میر بیشتر در کشورهای ثروتمند جلوگیری شد و جان ۱۲.۲ میلیون نفر در کشورهای با میزان درآمد بالا و متوسط به بالا حفظ شد. در بررسی متخصصان انگلیسی آمده است که در مجموع از فوت ۱۹.۸ میلیون نفر پیشگیری شد.با همه اینها هم اینک آمار مبتلایان جدید همچنان در کشورهای انگلیس، امریکا، برزیل و هند بالا گزارش می‌شود.

مقامات این کشورها علت ابتلای بالا در این کشورها را عدم استقبال مردم از تزریق سه دوز واکسن می‌دانند هر چند که استفاده از ماسک در اغلب کشورهای دارای موارد ابتلای بالا به‌طور کلی حذف شده است. بنابر جدیدترین آمارهمه‌گیری کرونا (کووید۱۹)، مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۴۷ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۷۵۱ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۳۴۷ هزار و ۶۶۱ نفر نیز بر اثر عفونت کووید تأیید شده است.


براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. همچنین در (۳ تیرماه ۱۴۰۱) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۰ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین ۲۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۶۵۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.


تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۲۲۶ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۸۱۰ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۸۱۱ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۸۴۷ دوز رسید.                                     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha