دما در روزهای پایانی هفته به اوج خود می‌رسد و تابستان خودی نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از آن است که در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته پیش‌رو برخی از استان‌ها از جمله خوزستان، بوشهر، کرمان و ایلام بازهم دمای بالای 50درجه را تجربه خواهند کرد.

گرما تا پایان هفته اوج می‌گیرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، در همین حال با ورود به تیرماه که برای بسیاری از استان‌ها گرم‌ترین ماه سال به شمار می‌رود مصرف برق و آب بالا رفته و مسئولان از همان روز نخست تابستان به فکر کنترل بیشتر مصرف برق و آب افتاده‌اند و ضمن تشدید نظارت بر مصرف برق اداره‌ها و فرهنگسازی برای صرفه‌جویی مشترکان برق خانگی، فرایند برخورد با مشترکان بدمصرف آب (مشترکانی که بیش از الگوی تعیین شده در هر ماه مصرف می‌کنند) را آغاز کرده‌اند.


این درحالی است که در پایان هفته جاری همزمان با اوج گرفتن دما قرار است کنکور سراسری برگزار شود و مسئولان برق استان‌های گرم نگران هستند با رسیدن دما به 50درجه در برخی استان‌ها و به تبع مصرف بیشتر برق، خللی در تأمین برق شبکه این استان‌ها وارد شود زیرا به نظر می‌رسد در صورت قطع احتمالی برق استان‌های گرم مانند خوزستان، بوشهر و ایلام شرکت‌کنندگان کنکور با شرایط غیرقابل تحملی در مراکز برگزاری کنکور روبه‌رو شوند. 


گرما بخش وسیعی از کشور را فرامی‌گیرد


«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: تا آخر هفته روند افزایشی دما را در بیشتر نقاط کشور خواهیم داشت و انتظار می‌رود دما در استان‌های مختلف بین 3 تا 5درجه افزایش یابد؛  ضمن اینکه برخی از استان‌ها مانند خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر بازهم دمایی در حد 48 تا 50درجه و بالاتر را تجربه خواهند کرد و تفاوت موج جدید گرمایی با آنچه در روزهای پایانی بهار داشتیم این است که موج جدید وسعت بیشتری از کشور را فرامی‌گیرد.


مردم در استان‌های نیمه جنوبی بیشتر با مشکلات ناشی از افزایش دما روبه‌رو خواهند شد، لذا توصیه‌های لازم برای تثبیت شبکه‌های برق استانی و سلامت مردم به مسئولان استان‌های گرم داده شده است.ضمن اینکه ما امروز یکشنبه با پدیده خیزش و نفوذ گردوخاک و البته وزش باد نسبتاً شدید در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، قزوین، قم، البرز، تهران، مرکزی و لرستان روبه‌رو خواهیم بود که موجب  کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید وآسیب به صنایع حساس به گردوخاک می‌شود،  لذا توصیه می‌کنیم تمام گروه‌های حساس از حضور در فضای باز خودداری کرده و مردم از پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره جداً اجتناب کرده و مسئولان شهری نیز لازم است در این استان‌ها، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره را برای جلوگیری از خطرات احتمالی کنترل کنند. 


با همکاری مردم پیک مصرف برق خوزستان تغییر کرده است 


در همین حال «کیومرث زمانی» معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان به «ایران» گفت: خوشبختانه با همکاری مردم، صنایع و تعطیلی ادارات در ساعت 13‌و30 دقیقه، پیک مصرف برق استان در پنج روز گذشته برخلاف روال همیشگی از سر ظهر به نیمه شب منتقل شده که جای تشکر از همه کسانی که این اتفاق خوب را رقم زده‌اند، دارد. 


در واقع وقتی زمان اوج مصرف برق مانند حال حاضر در نیمه شب اتفاق می‌افتد تجهیزات برق خنک‌تر هستند و کارایی و بازدهی آنها بالاتر می‌رود و از سوی دیگر موجب هدررفت دخایر برقابی نمی‌شود.به گفته وی معمولاً در ساعات شب، نیروگاه‌های آبی از مدار خارج و در طول روز فعال می‌شوند و در حالتی که پیک مصرف در شب‌ها باشد عملاً از ذخایر برقی استفاده نمی‌شود.


شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای خوزستان در هفته جاری نیز در حد 48 تا 49درجه است و در روزهای پایانی هفته به اوج خود و بالای 50درجه سانتیگراد خواهد رسید، تصریح کرد: این در حالی است که ما در روزهای پایانی هفته کنکور سراسری را پیش‌رو داریم و امیدواریم  مردم رعایت کنند تا مصرف بالا منجر به مشکل در تأمین بار شبکه برق نشود تا عزیزانمان در جلسات کنکور با مشکلات احتمالی روبه‌رو نشوند. 


تشدید نظارت بر مصرف بهینه آب و برق در ایلام 


استان ایلام دیگر استانی است که در هفته گذشته رکورد دمای بهاره را شکست و مردم شهرهای دهلران و مهران دمای 52درجه را تجربه کردند.
حالا در آستانه موج جدید گرما قرار است چگونگی مصرف آب و برق ادارات زیر ذره‌بین بازرسان مدیریت بحران و شرکت‌های برق و آب برود.«مجید بگلریان» مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام در گفت‌وگو با «ایران» از دور جدید گرما در روزهای پایانی هفته خبر داد. 


وی افزود: ایلام با بحران آب و برق مواجه است و لزوم مصرف بهینه این خدمات برای ما از اهمیت بیشتری نسبت به استان‌های دیگر برخوردار است و با توجه به اینکه مصرف آب و برق در روزهای گرم بیشتر می‌شود ما برای پایداری شبکه‌های برق و آب باید برنامه‌ریزی مدون‌تری داشته باشیم.  وی با اشاره به اینکه حدود 60 تا 70درصد برق مصرفی ایلام مربوط به مشترکان خانگی است، تأکید کرد: نقش مردم در مصرف بهینه و صرفه‌جویی برق پررنگ‌تر است. 
وی خاطرنشان کرد: با تغییر ساعت اداری و پایان کار ادارات در رأس ساعت 13‌و 30دقیقه مصرف روزانه برق استان ایلام 12مگاوات کاهش داشته است و بنا داریم با هماهنگی صورت گرفته این صرفه‌جویی را بازهم بالاتر ببریم. 


وی تصریح کرد: در جلسه ستاد پیگیری و هماهنگی مقابله با گرما تصمیم به تشدید نظارت دقیق‌تر بر کاهش مصرف برق اداره‌ها گرفته شده است و به همین جهت از امروز پنجم تیرماه اکیپ‌های نظارتی متشکل از مدیریت بحران، برق و امور آب با مراجعه به اداره‌ها در ساعت کاری و غیرکاری، مصرف برق آنها را کنترل می‌کنند و اگر این مصرف خارج از مصوبه هیأت وزیران مبنی بر کاهش 30درصدی در ساعت کاری و 60درصدی در ساعات غیرکاری باشد ابتدا اقدام به دادن تذکر و سپس قطع برق اداره‌های متخلف خواهند کرد. 


از سوی دیگر در هماهنگی با صداوسیما از امروز برنامه‌هایی در جهت فرهنگسازی لزوم صرفه‌جویی در بخش آب و برق خواهیم داشت. بررسی‌های ما نشان می‌دهد اگر هر ایرانی در یک ساعت بتواند تنها یک لیوان آب صرفه‌جویی کند یک میلیون و 700هزار لیتر می‌شود، لذا از همه مردم کشور می‌خواهیم در این راه کمک کرده تا بتوانیم ماه‌های گرم سال را بدون سهمیه‌بندی آب و برق بگذرانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha