سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 341369

تراز دریاچه ارومیه نسبت به مهر ۱۴۰۰ (آغاز سال آبی) نیز کاهش یافته و روزهای وخیمی برای نگین آبی آذربایجان در حال رخ دادن است.

شرایط دریاچه ارومیه بدتر شد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بنا به آخرین آمارهای منتشره توسط وزارت نیرو، تراز آب دریاچه ارومیه در روز ۶ تیرماه، ۱۲۷۰.۶۴ بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ سانتی‌متر کاهش یافته با این حال نسبت به نخستین روز سال آبی "یک مهر ۱۴۰۰" نیز یک سانتی متر کاهش یافته است.

وسعت آب دریاچه نیز با ۱۳۶۹ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۳۵ کیلومترمربع افزایش نسبت به روز نخست مهرماه امسال به ۲۰۶۲ کیلومترمربع رسیده است.

همچنین حجم آب موجود این پیکره آبی به ۲.۷ میلیارد مترمکعب رسیده است که ۱.۶۲ میلیارد متر مکعب در طی یک سال کمتر شده است.

حجم آبی نگین آبی آذربایجان در ده ماهه پر بارش سال، ۳۰ میلیون مترمکعب کمتر شده است و با توجه به ورود به فصل گرم و کم بارش سال احتمال وخیم تر شدن شرایط دریاچه دور از ذهن نیست.

این درحالیست که دریاچه ارومیه نسبت به تراز اکولوژیک خود ۳.۴۶ متر، نسبت به وسعت اکولوژیک خود ۲۵۷۳ کیلومتر مربع و نسبت به حجم آب اکولوژیک خود ۱۲.۸ میلیارد مترمکعب فاصله دارد.

ادامه این روند و سرعت کاهش تراز و وسعت و حجم آب دریاچه، گمانه‌زنی‌های خشکی کامل این دریاچه را با بی‌بارشی‌های اخیر ایجاد کرده است و این دریاچه نیازمند توجه جدی برای احیا با راه‌حل‌های تکمیلی‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha