چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 341398

یادتان باشد «نه گفتن» هیچ اشکالی ندارد، مهم این است که یاد بگیرید چطور نه بگویید و احساس بدی در مورد آن نداشته باشید. به کار بستن این چند نکته حتما به شما کمک خواهد کرد.

با این ترفندها به راحتی به دیگران بگویید نه!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، با اینکه «بله» یک جواب آماده و راحت است، اما لزوما همیشه بهترین جواب نیست. همانطور که «نه گفتن» ممکن است پیامدهایی داشته باشد، «نه نگفتن» هم عواقب خودش را دارد. خودتان فکرش را بکنید: وقتی به چیزی که دوست ندارید بله بگویید، به آن چیزی که دوست دارید نه گفته‌اید. وقتی به شغلی که هیچ علاقه‌ای ندارید بله بگویید، به رویاهایتان نه گفته‌اید. وقتی به کار کردن بیش از حد بله بگویید، به زندگی اجتماعی‌ تان نه گفته‌ اید.چیزهای زیادی هستند که هر روز باید به آنها نه بگوییم تا بتوانیم به زندگی‌مان برسیم.

 
اگر این کار را نکنیم نمی‌ توانیم آن‌ طور که می‌ خواهیم زندگی کنیم و با خانواده و افرادی که دوست‌ شان داریم وقت بگذاریم.یادگیری اینکه چطور نه بگویید، یک فرایند همیشگی است. ممکن است اولش سخت باشد، اما وقتی که بدانید چقدر اهمیت دارد و در مسیر درستی قرار دارید، همین‌طور به راهتان ادامه می‌ دهید. یادتان باشد «نه گفتن» هیچ اشکالی ندارد، مهم این است که یاد بگیرید چطور نه بگویید و احساس بدی در مورد آن نداشته باشید. به کار بستن این چند نکته حتما به شما کمک خواهد کرد:

به رویای‌ خود مطمئن باشید

به رویاهایی که دارید فکر کنید، ممکن است این رویاها مربوط به زندگی، شغل، روابط یا موقعیت فعلی شما باشد. وقتی که بدانید چه رویایی دارید، نه گفتن خیلی راحت‌تر می‌ شود، چون دلیل خوبی برای نه گفتن خواهید داشت. هرچه بیشتر در مورد آنها مطمئن باشید، کارتان راحت‌تر می‌ شود چون حالا می‌ دانید باید به چه چیزهایی بله بگویید و کدام‌ ها شما را از رویای‌ تان دور می‌ کند.

 بیشتربخوانید:
فرمول های نه گفتن به کودک

 
به پیامدهای بله گفتن فکر کنید

وقتی شخصی از شما درخواستی دارد، قبل از اینکه جواب بدهید یک بار دیگر فکر کنید. اگر جواب مثبت بدهید چه اتفاقی می‌ افتد؟ پیامدهای بلند مدت آن چیست؟ چه چیزی به دست می‌ آورید؟ اگر موافقت کنید چه چیزی را از دست می‌ دهید؟ باید حتما قبول کنید؟ یادتان باشد که وقت طلاست، پس طلای خود را به درستی خرج کنید.

بدانید که نه گفتن اشکالی ندارد

واقعا نه گفتن اشکالی ندارد. ممکن است مدام با خودمان فکر کنیم فلانی ناراحت می‌شود، بدجنس به نظر می‌آیم، دیگران عصبانی می‌شوند، از ادب به دور است و از این دست دلایل. هرچند که این افکار حاکی از حُسن نیت و خیرخواهی شما هستند، اما خیلی از این ترس‌ها صرفا زاده ذهن ماست. اگر طرف مقابل شخص فهمیده و باملاحظه‌ای باشد، حتما جواب منفی شما را درک خواهد کرد.باید بپذیریم که نه گفتن بخش از زندگی ماست. مردم تمامِ دنیا هر روز در موقعیت‌های مختلف بله یا نه می‌گویند. شما تنها آدم دنیا نیستید که نه می‌گویید، چیزی که فارغ از نه یا بله گفتن شما اهمیت دارد رفتار توام با احترام است.

اصل مطلب را بگویید

فقط بگویید که نمی‌ توانید و توضیح کوتاهی بدهید که چرا درخواست ایشان را رد می‌ کنید. گاهی‌ اوقات گفتن «ببخشید، الان زمان مناسبی برای من نیست»، «در حال حاضر گرفتار کار دیگری هستم» یا «انشاا… دفعه بعد» کافی است. لازم نیست توضیحات اضافه‌ ای بدهید که اصلا به آن شخص ارتباطی ندارد و حتی باعث شود شخص دیگری وارد مکالمه شما شود و اصرار کند که قبول کنید. شما فقط می‌ خواهید این پیغام را برسانید «نه، ممنونم». هر بحثی غیر از این را به زمان دیگری موکول کنید.

با احترام رفتار کنید

بعضی‌ ها نه نمی‌ گویند چون فکر می‌ کنند محترمانه نیست. اما محترمانه بودن یا نبودنِ این رفتار، بیش از آنکه به خودِ «نه گفتن» ربط داشته باشد به نحوه نه گفتن ربط دارد. در پاسخی که می‌ دهید باید ادب را رعایت کنید و برای احساس طرف مقابل ارزش قائل شوید.

 بیشتربخوانید:
فرمول های نه گفتن به کودک (قسمت دوم)
هنر «نه» گفتن به کودک (قسمت سوم)


 

با این ترفندها به راحتی به دیگران بگویید نه

یک پیشنهاد جایگزین بدهید

اگر می‌ خواهید، یک راه‌ حل دیگر پیشنهاد بدهید. مثلا اگر فکر می‌ کنید شخص مناسبی برای درخواست ایشان نیستید، شخصی که فکر می‌کنید مناسب است معرفی کنید. اگر در حال حاضر وقت ندارید، وقت دیگری را پیشنهاد دهید، یا اگر راه‌ حلی برای مشکل شخص دارید، او را راهنمایی کنید.البته این به خاطر حُسن نیت شماست و اگر راه‌ حل جایگزین ندارید، باز هم اشکالی ندارد که نه بگویید. به یاد داشته باشید که رد کردن درخواست دیگران، مسئولیتی برای شما ایجاد نمی‌ کند که حالا بخواهید چیزی را جبران کنید. باز هم می‌ گوییم: نه گفتن اشکالی ندارد.

کمتر در دسترس باشید

اگر در موقعیتی هستید که همیشه افراد زیادی از شما کمک می‌خواهند و تحت فشار قرار می‌ گیرید، کمتر در دسترس باشید. به همه پیغام‌ هایتان خیلی سریع پاسخ ندهید، چون به این معنی هست که همیشه وقت دارید و در دسترس هستید؛ ممکن است واقعا اینطور نباشد. در عوض بهتر است وقت بیشتری برای پاسخ دادن بخواهید، کوتاه جواب بدهید و در دسترس بودنتان را محدود کنید. با این کار، دیگران هم بیشتر به وقت شما احترام می‌ گذارند.
 
اول همه چیز را بنویسید

وقتی نمی‌ دانید چه باید بکنید و چه جوابی بدهید، شروع کنید به نوشتن. هر چیزی که به ذهنتان می‌ رسد بنویسید؛ دلایلی که دارید و جوابی را که می‌ خواهید به شخص مقابل بدهید بنویسید. وقتی این کار را می‌کنید، از احساس درماندگی‌ تان کم می‌ شود. به نوشتن ادامه بدهید. همین‌ طور که دارید می‌ نویسید، جواب جلوی چشمتان ظاهر می‌ شود. باز هم ادامه بدهید، خیلی زود می‌ فهمید که می‌ خواهید در جواب چه بگویید. وقتی تمام شد، حالا چیزی را که نوشته‌ اید، ویرایش کنید و پیغام نهایی را ارسال کنید.

بیشتربخوانید:
چرا نمی توانیم ” نه” بگوییم؟
 

 
با تاخیر جواب بدهید

اگر علاقه‌ ای به درخواستی که از شما شده ندارید، تاخیر در پاسخ دادن یکی از راه‌ های نشان دادن بی‌ علاقگی است. اگر می‌ خواهید با ایمیل جواب دهید، چند روز یا چند هفته صبر کنید. بعد از گذشت این مدت، طرف مقابل می‌ داند که علاقمند نیستید و بیشتر اصرار نمی‌ کند. یا اگر هر روز تعداد زیادی ایمیل دریافت می‌ کنید که بیشتر آنها برای افراد زیاد دیگری هم ارسال شده، اصلا لازم نیست پاسخ بدهید. فقط اگر فرستنده وقت زیادی صرف کرده تا ایمیل را برای شخص شما آماده و ارسال کند، همیشه یک جواب کوتاه و مودبانه‌ داشته باشید و ارسال کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha