با افزایش سن و پدیدار شدن چین و چروک‌های پوستی، افراد، بویژه خانم‌ها درصدد رفع عوارض ناشی از افزایش سن برآمده و انواع و اقسام روش‌های زیبایی را امتحان می‌کنند. یکی از این روش‌ها مصرف مکمل‌های جوان ساز و قرص‌های حاوی کلاژن است. اما مکانیسم اثر این مکمل بر جوان سازی پوست چگونه است؟ آیا با مصرف مکمل می‌توان جوانی از دست رفته را برگرداند! دکتر «آذین خانعلی»، داروساز پاسخگوی پرسش‌های ما در این زمینه است.

آیا قرص‌های کلاژن واقعا روی جوانی پوست تاثیر دارد؟

قرص‌های کلاژن ساز با چه مکانیسمی کلاژن سازی پوست را تقویت می‌کنند؟

کلاژن یک مولکول پروتئینی با ساختار بزرگ است و از اسیدآمینه‌های مختلف تشکیل شده است. انواع مختلفی از کلاژن، حدود 18 نوع وجود دارد که 3 نوع از آن در بدن انسان‌ها یافت می‌شود که ساختار متفاوتی دارد. نوع یک و سه کلاژن بیشتر در ساختار پوست دیده می‌شوند اما در داخل مفاصل، پوست و ساختار جدار عروق هم وجود دارند.

اکثر کلاژن‌هایی که به صورت خوراکی در بازار موجود هستند با نام کلاژن هیدرولیز شده معرفی می‌شوند، یعنی مولکول کلاژن به دلیل اینکه ساختار بزرگی دارد و به شکل موضعی جذب نمی‌شود و به صورت خوراکی تأثیرگذار نیست، هیدرولیز شده و به قطعات کوچکی درمی‌آید تا به راحتی جذب شده و بدن مجدد کلاژن مورد نیاز را بسازد. اینکه این اتفاق به چه صورت رخ می‌دهد مکانیسم مشخصی ندارد.

آیا مصرف کلاژن اثر قابل توجهی بر سلامت و جوانی پوست به همراه دارد یا خیر؟

این موضوع به چند عامل بستگی دارد اول اینکه باید در نظر گرفت که بدن فرد مصرف کننده نیازی به دریافت کلاژن دارد و این کلاژن سازی را انجام می‌دهد و یا خیر .

تا کنون مطالعه مقایسه‌ای در این خصوص صورت نگرفته و اطلاع دقیقی راجع به این قضیه انجام نشده است اما در برخی از مطالعات جدید گفته شده که مصرف مکمل کلاژن تا حدودی موثر است اما به هیچ عنوان معجزه نمی‌کند.

تأثیر کلاژن‌های موضعی در جوانسازی به چه صورت است؟

همه فکر می‌کنند که کلاژن موضعی خاصیت معجره آسایی دارد و قادر است پوست را صاف کند درصورتی که کلاژن به صورت موضعی خاصیت فوق العاده‌ای در رطوب رسانی به پوست دارد و یک مرطوب کننده درجه یک است؛ یعنی از بسیاری از فاکتورهای مرطوب‌کننده بهتر عمل می‌کند و باعث می‌شود پوست خاصیت ارتجاعی پیدا کند.

بهترین نحوه مصرف مکمل کلاژن چگونه است؟

دستور بهینه مصرف هر مکملی بر روی محصول درج شده است؛ کلاژن جزء مکمل‌هایی است که معمولا مصرف آن روزی یک بار بعد از وعده غذای اصلی ترجیحا یک ساعت بعد از ناهار با آب فراوان توصیه می‌شود. افرادی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند بسته به درجه بیماری، بهتر است قبل از مصرف این مکمل و هر مکمل دیگری با پزشک مشورت کنند. مصرف کلاژن برای زنان باردار مشکل جدی ندارد اما معمولا به دلیل وجود مواد جانبی زنان باردار را از مصرف کلاژن منع می‌کنیم.

آیا مصرف کلاژن عارضه خاصی ایجاد می‌کند؟

خیر تا کنون عارضه خاصی برای مصرف کلاژن گزارش نشده است مگر حساسیت که در مورد هر دارویی در افرادی که سابقه حساسیت دارند امکان آن وجود دارد.

این مکمل مناسب چه گروه سنی است؟

معمولا مکمل کلاژن مناسب گروه سنی بالای 30 سال است و مصرف آن زیر این سنین توصیه نمی‌شود به این دلیل که نیازی وجود ندارد مگر کسی که دریافت پروتئین و اسیدآمینه‌های بدن او از راه غذایی کم باشد یا پوست شکننده‌ و زخم‌های پوستی داشته باشد که بهبود آن‌ها با تأخیر مواجه است.

توصیه‌های تکمیلی برای مصرف کلاژن چیست؟

افراد باید در نظر داشته باشند که برخی از مکمل‌های کلاژن حاوی زینک و سایر ویتامین‌ها هستند و برخی ممکن است به همراه آنها ویتامین‌های دیگری هم مصرف کنند که در نتیجه دوز ویتامین و املاح جانبی در بدن آنها بالا می‌رود این موضوع سلامت فرد را با خطر جدی مواجه می‌کند.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که مصرف کلاژن هیدرولیز موضعی به دلیل رطوبت رسانی و خاصیت ارتجاعی به پوست، به شدت توصیه می‌شود و واقعا موثر است البته این خاصیت نه در رفع چروک بلکه بیشتر در رطوبت رسانی و شادابی پوست اثرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha