با شروع تابستان و افزایش گرمای هوا، «وبا» برخی استان‌های مرزی را درگیر کرده است. آن طور که مسئولان استان‌های کرمانشاه و کردستان که بیشترین مرز را با کشور عراق دارند می‌گویند منشأ اصلی وبا کشور همسایه است.

وبا در مرزهای غربی تحت کنترل است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،هر چند آنها تأکید می‌کنند نگرانی درخصوص کنترل بیماری وبا با منشأ داخلی وجود ندارد اما سطح بهداشتی ناپایدار کشور همسایه سبب شده احتمال افزایش این بیماری طی ماه‌های آینده وجود داشته باشد. البته کنترل‌های بهداشتی در تمام مرزها تشدید شده اما از آنجایی که 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری بدون علامت هستند شناسایی تعداد مبتلایان قطعی کاری سخت بوده و در این شرایط همکاری مردم بسیار حائز اهمیت است.


 
افزایش وبا در کرمانشاه دور از انتظار نیست


دکتر «ابراهیم شکیبا» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ابتلای قطعی 3 نفر به بیماری وبا در استان خبر داد و اظهار داشت: از ابتدای شیوع این بیماری در کشور عراق مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده و در حال حاضر نیروهای بهداشتی در تمامی پایانه‌های مرزی مستقر هستند.
وی درخصوص منشأ بیماری وبا در این استان توضیح داد: منشأ اصلی این بیماری کشور همسایه بوده و ما نگرانی درخصوص منشأ داخلی وبا نداریم.


به گفته شکیبا، هر سه مورد افراد مبتلا به وبا از مسافران اقلیم کردستان بوده‌اند. فرد اول به مدت دو ماه در سلیمانیه ساکن بوده و مورد دوم هم مراودات کاری با اقلیم کردستان داشته است. نفر سوم هم شاگرد این فرد بوده است. البته به این نکته توجه داشته باشید که حدود 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری کم علامت یا بدون علامت هستند به همین دلیل شناسایی آنان سخت بوده و به طور قطع اعلام شمار دقیق مبتلایان ممکن نیست.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در تمام 14 شهرستان استان آزمایشگاه‌های تخصصی تشخیص این بیماری وجود دارد اما بر اساس قانون آزمایش‌های پنج مورد اولیه ابتلا برای تشخیص نهایی به تهران فرستاده می‌شود.
 


پیشگیری از وبا راحت‌تر از کرونا است


وی با تأکید بر اینکه برای افرادی که نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند هیچ نگرانی درخصوص وبا وجود ندارد، گفت: از آنجایی که وبا یک بیماری گوارشی است، پیشگیری از آن راحت‌تر از بیماری کرونا است. کافی است مردم از آشامیدن آب مشکوک که احتمال آلودگی دارد، خودداری کرده و سبزی و میوه مصرفی خود را کاملاً ضدعفونی کنند. می‌دانیم که شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای است که برخی افراد مجبور به دستفروشی هستند اما با توجه به شیوع بیماری وبا لازم است مردم از خرید خوراکی از دستفروشان پرهیز کنند و این قشر نیز رو به فروش اقلام غیرخوراکی بیاورند.


شکیبا در پاسخ به نگرانی مردم درخصوص احتمال گسترش این بیماری تصریح کرد: با توجه به ناپایداری سطح بهداشتی در کشور همسایه و مراودات زیاد ما با آن کشور احتمال افزایش تعداد مبتلایان وجود دارد. البته ما تمام تدابیر لازم برای کنترل بیماری را در نظر گرفته‌ایم.


در این استان نیز مانند دیگر نقاط کشور برخی مزارع سبزی از طریق آب مختلط با فاضلاب آبیاری می‌شود، از این رو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به این دسته از کشاورزان هشدار داد و خاطرنشان کرد: در صورت مواجهه با چنین مواردی به طور قطع برخورد قضـــایی انجــــام می‌شود زیرا ســــلامت مردم خط قرمـــز ما است و در این زمینه با کسی تعارف نداریم.


تعداد مبتلایان به وبا در کردستان به 30 نفر رسید


«بهرام کندایی»، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری وبا در استان خبر داد و اظهار داشت: از آنجایی که از چندین ماه پیش بیماری وبا در عراق شیوع پیدا کرد، مراقبت‌ها در مرز باشماق مریوان و سیران بند بانه تشدید شد. در این مدت تمام مسافران ورودی به کشور مورد برسی قرار گرفتند تا اینکه اولین مورد این بیماری از دوهفته پیش شناسایی شد.


وی ادامه داد: تعداد موارد مشکوک مبتلا به وبا در استان با شناسایی موارد جدید مشکوک به 30 نفر رسیده است؛ از این تعداد 27 نفر در مریوان، یک نفر در سقز، یک نفر در کامیاران و یک نفر هم در سنندج شناسایی شده است. البته تنها پنج مورد از این افراد بستری هستند و خوشبختانه هیچ مورد فوتی هم نداشته‌ایم.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه نمونه‌های گرفته شده از بیماران مشکوک برای تشخیص به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال شده است، گفت: اعلام نتیجه قطعی این آزمایش‌ها چند روز زمان می‌برد، از این رو کنترل و پیگیری روند بیماری و غربالگری خانواده و اطرافیان آنها ادامه دارد؛ زیرا نوع برخورد با این بیماران و روند درمانی آنها همانند بیماران مثبت وبا است تا خطر ابتلا متوجه اطرافیان‌شان نشود.


وی با تأکید براینکه شیوع بیشتر این بیماری با رفتارهای بهداشتی مردم ارتباط مستقیمی دارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در شرایط فعلی استفاده از آب لوله‌کشی، مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است، از شهروندان تقاضا داریم در صورت ضرورت به استفاده از آب چشمه‌ها، حتماً قبل از مصرف آن را بجوشانند. همچنین در مصرف مواد خوراکی هم دقت لازم را داشته باشند و حتماً میوه و سبزی را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده سالم‌سازی کنند.


این مقام مسئول با تأکید بر استفاده از غذای گرم، گفت: در تمام مراکز عرضه غذا و رستوران‌های شهرهای مرزی، عرضه سالاد و سبزی ممنوع شده است. همچنین با تعدادی از مزارع سبزی که اقدام به آبیاری سبزی‌ها با آب غیربهداشتی کرده‌اند نیز با همکاری دادستانی برخوردهای لازم صورت گرفته و آنها از عرضه سبزی و صیفی تا اطلاع ثانوی منع شده اند.


وی استفاده از چند قطره آبلیمو در آب آشامیدنی و نیز ترشیجات و آبمیوه در کنار غذا را به خاطر اسیدیته بالا، در جلوگیری از ابتلا به وبا مؤثر دانست و تأکید کرد: در کنار همه اینها، رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها حرف اول را در مراقبت بهداشتی می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha