سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 341660

روند افزایشی شیوع کرونا در کشور و استان سمنان رنگ هشدارآمیز به خود گرفته و اخطار اوج‌گیری کرونا را اعلام می‌کند و در این شرایط پرهیز از عادی انگاری و اهتمام ویژه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن تنها راهکار برای قطع زنجیره انتقال این ویروس است.

خیز پنهان افزایش کرونا در سایه بی‌توجهی‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، زمانی که خبر گسترش ویروسی ناشناخته در گوشه‌ای از جهان به گوشمان رسید، شاید هرگز فکرش را نمی‌کردیم که در زمانی نه چندان دور از همان گوشه به کل جهان رسوخ کند و زندگی بشر را تا این حد دگرگون کند و سر و شکل تازه ای بدهد و از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، متخصصان حوزه بهداشت و درمان به دنبال یافتن راهی برای مقابله، پیشگیری و یا کاهش عوارض ابتلا به این ویروس بودند. این روند با بیم و امید طی می‌شد. مردم هر روز، به امید یافتن راهی برای باز به دست آوردن امنیت سلامت و آرامش فعالیت‌های روزانه خود، اخبار را بررسی می‌کردند. برخی امیدوار بودند و اطمینان داشتند که در نهایت تولید واکسن جهان را از شر این ویروس بی‌رحم پاک می‌کند و برخی نیز از علم پزشکی روز دنیا ناامید و دلسرد بودند تا اینکه در اسفند سال ۱۳۹۹ واکسن علیه ویروس کرونا ساخته شد.

آمار کرونا در روزهای اخیر نشان می‌دهد واکسن نقشی مهم در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا داشته است و اکنون تزریق دز بعدی واکسن به عنوان یادآور و پرهیز از عادی انگارسی و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازمه دفع خطر و پیشگیری از شیوع موج دیگر کرونا است.

طبق اعلام روز دوشنبه سیزدهم تیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی ۲۴ ساعت، ۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۲ نفر از آنها بستری شدند. ۲۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. به بیانی دیگر، شمار مبتلایان روزانه به کرونا در کشور دوباره چهاررقمی شد.

این مساله نشاندهنده این است که نباید صرفا به رنگ بندی ها دلخوش باشیم در حالی که زنگ هشدارآمیز شیوع کرونا و افزایش شمار بستری ها به صدار درآمده است.

افزایش مبتلایان می تواند مقدمه ای بر پیک کرونا باشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌سمنان گفت: روند افزایشی شمار بیماران سرپایی مبتلا به ویروس کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان هشدارآمیز و می‌تواند مقدمه‌ای بر پیک ویروس در استان باشد.

سعید کسائیان در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: موارد سرپایی ابتلا به ویروس کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان هفته گذشته نسبت به ۲ هفته قبل‌تر افزایش چشمگیری داشت که این افزایش شیوع نگران کننده است.

وی ادامه داد: موارد سرپایی ابتلا به ویروس کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان از پنج نفر در سه هفته گذشته به ۳۶ نفر افزایش یافت.

وی بیان کرد: اکنون موارد فوتی و بستری، مراقبت ویژه در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان وجود ندارد؛ اما تجربه‌ پیک کرونا در دوره‌های قبل به این گونه بود که ابتدا شمار موارد سرپایی ابتلا به ویروس کرونا افزایش داشت و بین سه تا چهار هفته بعد بستری‌های کرونایی افزایش می‌یافت.

تیر یا مرداد و احتمال اوج گیری شمار مبتلایان کرونا

کسائیان افزود: براساس فرضیه‌ها و مدل‌سازی‌ها احتمال اوج شیوع کرونا با روند افزایشی موارد سرپایی ابتلا به ویروس کرونا در اواخر تیرماه و اواسط مرداد ماه وجود دارد.

وی یادآور شد: تزریق واکسن علیه ویروس کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک راهکارهای پیشگیری از پیک شیوع کرونا است.

وی تاکید کرد: هر فرد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از آخرین تزریق دز واکسن کرونایش گذشته باشد باید برای تزریق دز بعدی واکسن مراجعه کند.

کسائیان تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن بازگشت حجاج از خانه خدا، برگزاری مراسم‌ شادی، اجتماعات اواخر ماه ذی الحجه عزاداری محرم، و برگزاری آیین اربعین شهادت امام حسین(ع) ، رعایت دستورالعمل بهداشتی و تزریق واکسن به منظور پیشگیری از احتمال اوج شیوع کرونا ضروری است.

برای تزریق واکسن علیه ویروس کرونا به کجا مراجعه کنم؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌سمنان اظهار داشت: واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در تمام مراکز بهداشت مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد برای اینکه از نوع واکسن موجود در مراکز بهداشت مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی اطلاع یابند می‌توانند با مراکز بهداشت محله خود تماس بگیرند.

وی بیان کرد که کارشناسان حاضر در مراکز بهداشت مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان درباره انتخاب واکسن برای تزریق دز دوم، سوم و چهارم به مراجعه کنندگان مشاوره خواهند داد.

کسائیان تصریح کرد: اکنون سه مرکز منتخب تشخیص کرونا در سه شهر پرجمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شامل شهرهای سمنان، دامغان و گرمسار از صبح تا ظهر فعال است و اگر روند شیوع کرونا افزایش یابد ساعت کاری مراکز نیز افزایش خواهد یافت.

وضعیت تزریق واکسن در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان چگونه است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌سمنان گفت: ۲ هزار نفر در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان دز چهارم واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان دز اول و ۸۵ درصد دز دوم و ۵۰ درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌سمنان با توجه به نقش مهم واکسیناسیون در کاهش ابتلا ، تاکید کرد از مردم درخواست داریم نسبت به تزریق واکسن خود اقدام کنند.

در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان سمنان، شهرستان‌ مهدیشهر زرد و شهرستان های سمنان، دامغان، شاهرود، گرمسار، میامی، سرخه و آرادان آبی کرونایی هستند.

شهرستان‌های سمنان، سرخه، مهدیشهر، دامغان، گرمسار و آرادان تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha