چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 341747

در پی واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در جاده بروجرد به اراک 57 نفر مصدوم و دو نفر جان خود را از دست دادند. این اتوبوس که به سمت مشهد در حرکت بود در مسیر پل سفید که محوری باریک و دوطرفه بود بعد از انحراف از جاده به یک دیواره تپه‌ای‌مانند برخورد و به‌صورت معلق متوقف شد.

ماموریت ویژه برای نجات ۵۷ مسافر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، این حادثه که در ساعت 1 و 55 دقیقه بامداد اتفاق افتاد ساعت 2 و 1دقیقه به اورژانس و هلال‌احمر اطلاع داده شد و امدادگران در کوتاه‌ترین زمان ممکن 2 و6 دقیقه در محل حادثه حاضر شدند و همین سرعت عمل بالای امدادگران باعث شد تا با انتقال سریع مجروحان به بیمارستان و رهاسازی راننده از شرایط سختی که در آن گرفتار بود به تعداد کشته‌های حادثه افزوده نشود. اولین گروه امدادی اعزامی به محل حادثه، پایگاه امدادونجات جاده‌ای زالیان بود و پایگاه سلمان بروجرد. تیم‌های عملیاتی شعبه بروجرد و یک تیم از اراک (پایگاه توره )به عنوان تیم پشتیبان در این حادثه حضور داشتند.

ساعتی از بامداد سه‌شنبه نگذشته بود که اتوبوس حامل مسافران مشهد از بروجرد به راه افتاد. 59 مسافر در اتوبوس بودند. زن و مرد، پیر و جوان و حتی تعداد زیادی کودک خردسال. اتوبوس در محور بروجرد – اراک حرکت کرد. منطقه کوه‌سفید. مسیری پرپیچ‌وخم و حادثه‌آفرین. راننده‌ها برای اینکه از این سختی خلاص شوند ترجیح می‌دهند از خروج اضطراری مسیر استفاده کنند مسیری باریک و خطرآفرین. تاریکی شب، سرعت زیاد و جاده نامناسب همگی دست‌به‌دست هم داد تا اسکانیا از جاده منحرف شده و با سرعت روی یک بلندی تپه‌مانندی متوقف ‌شود. شدت برخورد اتوبوس به حدی بود که تعدادی از مسافران از قسمت درِ عقب بیرون پرت ‌شدند.

حضور امدادگران در 6 دقیقه

ساعت 2 و 1دقیقه حادثه توسط مسافران به اورژانس و مرکز فوریت‌های امدادی هلال‌احمر گزارش می‌شود و امدادگران پایگاه امدادونجات زالیان به‌عنوان اولین گروه امدادی رأس ساعت 2 و 6 دقیقه در صحنه حادثه حاضر می‌شوند. منطقه تاریک و صدای آه‌وناله‌های مسافران که طلب کمک‌رسانی می‌کردند همه محوطه را پر کرده بود. بچه‌های قدونیم‌قد بالای سر پدر و مادر مصدوم خود گریه می‌کردند انگار قیامتی در دل شب به‌پا شده بود.

عباس صارمی یکی از امدادگران پایگاه امدادونجات زالیان از دیدن صحنه تلخ حادثه و وضعیت اسفبار مسافران در تعجب بود که انگشتان خود را در دست‌های یخ‌زده و کوچکی احساس کرد. کودکی 5-4 ساله با چشم‌های گریان، او را به سمت مادر مصدومش می‌برد: «حال عجیبی بود. ترس و وحشت مسافران از حادثه و شرایطی که در آن گرفتار بودند به حدی بود که لحظه‌ای آدم را میخکوب دیدن این صحنه می‌کرد.

همراه با قدم‌های کودکانه بچه‌ای که مرا به طرف مادر مصدومش می‌کشاند، پیش می‌رفتم و او با همان زبان کودکانه مدام جمله به مامانم کمک کنید را تکرار می کرد. نزد مادرش رسیدیم. سروصورت خونی و زخمی داشت. سریعا کمک‌های اولیه امدادی را انجام دادیم و از بچه‌های اورژانس خواستم با توجه به وضعیت روحی کودک همراه این زن او را سریعا به بیمارستان انتقال دهند که این اتفاق هم به لطف بچه‌های اورژانس افتاد.»

رهاسازی راننده

مسافران همه بیرون بودند اما خبری از راننده نبود. راه دسترسی به راننده بسیار سخت بود. قسمت جلوی اتوبوس بین دو دیواره جاده گیر کرده بود. امدادگران چاره‌ای نداشتند جزاستفاده از وسایل هیدرولیکی برای رهاسازی راننده. عباس می‌گوید: «قسمت جلوی اتوبوس به شدت آسیب دیده بود و راننده هم وضعیت خوبی نداشت. لذا نجات او از وضعیتی که در آن گرفتار شده بود در اولویت امدادگران قرار گرفت.»

محمد کندی، دیگر امدادگر پایگاه امدادونجات زالیان هم در کنار دوست‌شان در این ماموریت حاضر بود: «وضعیت توقف اتوبوس به گونه‌ای بود که تثبیت آن برای امدادگران و باز کردن مسیر برای نجات راننده خیلی سخت بود، اما امدادگران با وجود همه سختی‌ها و بهره‌گیری از ابزار هیدرولیکی که در اختیار داشتند، موفق شدند راننده را از آن وضعیت خلاص کنند. خوشبختانه ارزیابی‌ها حکایت از آن داشت که جز راننده، فرد دیگری در اتوبوس نمانده است.»

درخواست کمک از استان مرکزی

بعد از نجات راننده حالا نوبت مسافران زخمی و مصدوم بود که از منطقه ناایمن به منطقه امن منتقل شوند و بعد از تراپی و کمک با اولویت به بیمارستان منتقل شوند: «تعداد مجروحان زیاد بود متاسفانه دو نفر هم در این حادثه جان خود را از دست داده بودند. زخمی‌های حادثه با کمک نیروهای اورژانس و هلال‌احمر کمک‌رسانی شدند و با اولویت به بیمارستان‌های استان لرستان منتقل شدند.»

با توجه به تعداد بالای مصدومان نیروهای امدادی استان لرستان درخواست کمک از استان مرکزی کردند و یک تیم هم از این استان راهی منطقه شدند. گرچه طبق اعلام نیاز در خصوص پذیرش بیماران در بیمارستان اراک هماهنگی‌های لازم برای این کار انجام شد اما با توجه به وضعیت مصدومان، همه آنها در بیمارستان‌های لرستان پذیرش شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha