مشاور معاون وزیر و مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با تب کریمه کنگو گفت : باتوجه به آمار وزارت بهداشت و درمان، از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۵ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده اند که متاسفانه ۳نفر فوت شده است.

نکات بهداشتی سازمان دامپزشکی در مواجهه با بیماری تب کریمه / ۴۵ ابتلا و ۳ نفر فوتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا از سازمان دامپزشکی، امین اسدی افزود : تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد.

عضو ستاد ملی پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: این بیماری بین انسان و دام مشترک می‌باشد و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

اسدی افزود: این بیماری با رعایت چند اصول ساده بهداشتی رو به افزایش نخواهد رفت که به شرح ذیل است.

۱- حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی.

۲- خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام

۳- خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن با ترشحات و خون دام.

۴- خودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز

۵- تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی.

۶- نگهداری لاشه تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال

۷- روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش ، لباس بلند ، چکمه ، ماسک و عینک)

۸- اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته.

۹- ویروس در برابر حرارت حساس است لذا پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس میشود.

۱۰- در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

اسدی در رابطه با تمهیدات لازم سازمان دامپزشکی به مناسبت عید سعید قربان گفت: سازمان دامپزشکی با استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی جلسات متعددی داشته و هماهنگی های لازم جهت برقراری جایگاه‌های موقت دام و همچنین کشتار با نظارت بهداشتی و شرعی تامین شده است، لازم به ذکر است تمامی دام های قابل عرضه قبل و پس از ذبح مراحل معاینات دامپزشکی را طی خواهند کرد. همچنین در جایگاه های عرضه دام تمامی توصیه‌های بهداشتی در خصوص عدم ابتلا به تب کریمه کنگو با بروشورهای بهداشتی و مشاوره های دامپزشکان مستقر به مردم عزیز ارائه خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در تمامی جایگاه های عرضه دام زنده اکیپ‌های سیار دامپزشکی وجود دارد و همین‌طور در ادارات و شبکه‌های دامپزشکی اکیپ‌های ثابت جهت ارائه خدمات وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha