سرطان روده یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است و در سال‌های اخیر موارد ابتلا به آن به خصوص در میان جوانان در بسیاری از کشورها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

آیا سرطان روده درمان دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تخصصی "مایو کلینیک" چاقی و رژیم غذایی نامناسب از دلایل اصلی فراگیر شدن سرطان روده در میان افراد زیر ۵۰ سال اعلام شده است.

سرطان روده بزرگ نوعی سرطان است که از روده بزرگ (کولون) شروع می شود. روده بزرگ قسمت پایانی دستگاه گوارش است.

سرطان روده بزرگ معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. معمولاً به صورت توده های کوچک و غیر سرطانی (خوش خیم) سلولی به نام پولیپ شروع می شود که در داخل روده بزرگ تشکیل می شوند. با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

پولیپ‌ها ممکن است کوچک باشند و علائم کمی داشته باشند. به همین دلیل، پزشکان آزمایش های غربالگری منظم را برای کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ با شناسایی و حذف پولیپ ها قبل از تبدیل شدن به سرطان توصیه می کنند.

اگر سرطان روده بزرگ ایجاد شود، درمان‌های زیادی برای کمک به کنترل آن وجود دارد، از جمله جراحی، پرتودرمانی و درمان‌های دارویی، مانند شیمی‌درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.

سرطان کولون گاهی اوقات سرطان کولورکتال نامیده می شود، که اصطلاحی است که ترکیبی از سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم است که از رکتوم شروع می شود.

آیا سرطان روده درمان دارد؟

به برخی از شایع ترین علائم این نوع سرطان اشاره شده است:

* وجود خون در مدفوع بدون علت خاص

* تغییر در شکل طبیعی و عادت‌های معمول اجابت مزاج

* احساس درد در ناحیه تحتانی شکم یا احساس نفخ و فشار

* کاهش وزن

* احساس کامل خالی نشدن روده بعد از اجابت مزاج

* خستگی و سرگیجه بیش از معمول

داشتن این علائم حتماً به معنی ابتلا به سرطان روده نیست اما توصیه می‌شود با دیدن این نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید. خصوصاً اگر نشانه‌ها برای سه هفته یا بیشتر ادامه پیدا کرد و حس کردید چیزی در بدنتان عادی نیست.

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالا

سرطان روده بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثر افراد مبتلا به سرطان کولون بالای 50 سال سن دارند. نرخ سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از 50 سال در حال افزایش است، اما پزشکان مطمئن نیستند که چرا.

نژاد آفریقایی

آمریکایی. آفریقایی-آمریکایی ها نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ

اگر قبلاً سرطان روده بزرگ یا پولیپ های غیرسرطانی روده بزرگ داشته اید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آینده بیشتر است.

شرایط التهابی روده

بیماری های التهابی مزمن روده بزرگ، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون، می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

سندرم های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد

برخی از جهش‌های ژنی که از نسل‌های مختلف خانواده شما منتقل می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تنها درصد کمی از سرطان های روده بزرگ با ژن های ارثی مرتبط هستند

شایع‌ترین سندرم‌های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند، پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندرم لینچ هستند که به عنوان سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی (HNPCC) نیز شناخته می‌شود.

بیشتر بدانید: نکاتی از سرطان روده که باید بدانید

سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ

اگر یکی از بستگان خونی داشته باشید که به این بیماری مبتلا شده است، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است. اگر بیش از یک عضو خانواده سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم داشته باشد، خطر شما حتی بیشتر است.

رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب

سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم غذایی معمولی غربی مرتبط باشد که دارای فیبر کم و چربی و کالری بالایی است. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده استفاده می کنند، افزایش می یابد.

یک سبک زندگی کم تحرک

افرادی که غیر فعال هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

چاقی

افرادی که چاق هستند در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ بیشتر است.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می کشند ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

الکل

مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

پرتودرمانی برای سرطان

پرتودرمانی که برای درمان سرطان های قبلی روی شکم انجام می شود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

آیا سرطان روده درمان دارد؟

تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

شما می توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره خود اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده انجام دهید. اقدامات لازم را انجام دهید:

از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند. انواع میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید تا مجموعه ای از ویتامین ها و مواد مغذی دریافت کنید.
الکل را در حد اعتدال بنوشید. اگر مصرف الکل را انتخاب می کنید، مقدار الکلی که می نوشید را به بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان محدود کنید.
سیگار نکش. با پزشک خود در مورد راه هایی برای ترک سیگار صحبت کنید که ممکن است برای شما مفید باشد.
بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. سعی کنید در اکثر روزها حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر کم تحرک بوده اید، به آرامی شروع کنید و به تدریج تا 30 دقیقه افزایش دهید. همچنین قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.
وزن سالم را حفظ کنید. اگر وزن مناسبی دارید، برای حفظ وزن خود با ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش روزانه تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد راه های سالم برای رسیدن به هدف خود سوال کنید. با افزایش مقدار ورزش و کاهش کالری دریافتی، وزن خود را به آرامی کاهش دهید.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ برای افراد با خطر بالا

برخی از داروها خطر ابتلا به پولیپ های پیش سرطانی یا سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند. به عنوان مثال، برخی شواهد کاهش خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ را با استفاده منظم از آسپرین یا داروهای مشابه آسپرین مرتبط می کند. اما مشخص نیست که چه دوز و چه مدت زمان برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ مورد نیاز است. مصرف روزانه آسپرین خطراتی از جمله خونریزی گوارشی و زخم دارد.

این گزینه ها به طور کلی برای افراد با خطر بالای سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شده است. شواهد کافی برای توصیه این داروها به افرادی که در معرض خطر متوسط سرطان روده هستند وجود ندارد.

اگر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش یافته است، عوامل خطر خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا مشخص شود آیا داروهای پیشگیرانه برای شما بی خطر هستند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha