دکتری روانشناس بالینی با انتقاد از پوشش بیمه ای افراد دارای اختلال طیف اوتیسم تا سن 12 سالگی گفت:« یعنی کودکان دچار اوتیسم تا سن 12 سالگی مورد مرحمت مسوولین قرار می گیرند و بعد از این سن دیگر نیاز به دریافت خدمات درمانی ندارند؟! بیمه کودکان اختلال طیف اوتیسم فقط یک شوآف است.»

 بیمه کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم فقط یک اقدام نمایشی است

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، اوایل تیرماه جاری خبری مبنی بر اینکه سن ارائه خدمات بیمه‌ای به مبتلایان اوتیسم از ۶ سال به ۱۲ سال افزایش یافت، از سوی دکتر محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت منتشر شد. این خبر باعث واکنش خانواده هایی شد که فرزند دارای اختلال طیف اوتیسم دارند و این سوال مهم مطرح شد که آیا کودکان دارای اختلال اوتیسم بعد از سن 12 سالگی درمان می شوند که دیگر از این سن به بعد تحت پوشش بیمه نیستند؟!

در این رابطه با نیره سادات عبدالهی مقدم دکتری روانشناس بالینی گفت و گو کردیم که در زیر می خوانید:

عبدالهی مقدم با طرح این سوال که چرا بیمه سلامت تا سن 12 سالگی افراد دچار اوتیسم را پوشش می دهد و تا آخر عمر آنها تحت پوشش قرار نمی دهد، به خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« یعنی کودکان مبتلا به اوتیسم تا سن 12 سالگی رشد می کنند و بعد از این سن درمان می شوند؟ این مهم است ما بدانیم اختلالات طیف اوتیسم بیماری نیست و اختلال است و فردی که با این اختلال متولد می شود با این اختلال زندگی می کند و در نهایت فوت می شود. تمام راه های درمانی برای این افراد باید تا پایان عمر انجام شود. چنین نیست که بگوییم فردی که دچار اختلال طیف اوتیسم است دیگر نیاز به درمان ندارد.»


وی با اشاره به هزینه های بالای کنترل اوتیسم، گفت:« با تورم جامعه هزینه های درمان مبتلایان به اوتیسم نیز افزایش پیدا می کند. مسئله مهمتر این است که ما قرار نیست فقط گفتاردرمانی،کاردرمانی و بازی درمانی داشته باشیم آن چیزی که این دسته از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد بیمه های جراحی است که بیمه سلامت این دسته از جراحی ها را تحت پوشش قرار نمی دهد. »


وی گفت:«من عنوان یک مادر دارای فرزند مبتلا به اوتیسم نه به عنوان یک متخصص، می گویم بیمه کودکان اختلال طیف اوتیسم فقط یک نمایش است مثل معاف شدن افراد اوتیستیک از سربازی که کذب است. من الان نمی توانم با بیمه سلامت فرزندم را که نیاز به جراحی دارد جراحی کنم فقط می توانم فرزندم را برای گفتار درمانی و کاردرمانی به مراکزی که سطح 3 یا 4 هستند ببرم اما فرزند 16 ساله من به گفتار درمانی و کاردرمانی دیگر جواب نمی دهد.»


عبدالهی مقدم در توضیح مشکل فرزند خود که ممکن است افراد دارای طیف اوتیسم به آن دچار شوند، گفت:« فرزند من با ضعف نیم کره سمت چپ متولد شد و یکسری اعمال زودهنگام قبل از سن 4 سالگی بر روی وی انجام شد که دکتر گفت ممکن است در سن نوجوانی هم مجبور به انجام عمل شوید و الان همه آن عمل ها را مجددا داریم انجام می دهیم که این جراحی ها تحت پوشش بیمه نیست. به فرض محال بیمه سلامت هزینه های این جراحی را تحت پوشش قرار دهد به فرزند 16 ساله من این بیمه تعلق نمی گیرد. یعنی کودکان دچار اوتیسم تا سن 12 سالگی مورد مرحمت مسوولین قرار می گیرند و بعد از این سن دیگر نیاز به دریافت خدمات درمانی ندارند؟!»


وی افزود:« افراد بالای 12 سالی که دارای اختلال طیف اوتیسم هستند تا کی می خواهند گفتاردرمانی و کاردرمانی و بازی درمانی داشته باشند؟ »


عبدالهی مقدم گفت:« بعضی اوقات افراد داری اختلال اوتیسم دچار بیماری کاموربید( اختلالات یا بیماری‌هایی که به صورت تلفیقی در یک فرد مشاهده می شود) می شوند که بین آنها بسیار شایع است و نیاز به درمان دارند و باید عمل جراحی کنند که این عمل جراحی تحت پوشش بیمه نیست پس بیمه به چه دردی می خورد؟ چرا بیمه سلامت به دنبال نمایش است؟»


وی در پایان خاطرنشان کرد:« اختلال طیف اوتیسم بیماری نیست که با دارو درمان شود و یا ضایعه ای باشد که با عمل جراحی درمان شود. این اختلال درمان شدنی نیست و تنها قابل کنترل است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha