روز یکشنبه هفته جاری بار دیگر طوفان گرد و غبار در عراق ایجاد شد و چون جهت باد در آن منطقه شمال به جنوب است، این طوفان، حجم عظیم گرد و غبار را از نیمه شمالی عراق به سمت جنوب این کشور حرکت داده است که موجب شده استان خوزستان و بخش اندکی از استان ایلام را درگیر کند.

نفس خوزستان گرفت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز گذشته هوای ۴ کلانشهر را برای گروه‌های حساس ناسالم، یک کلانشهر برای تمام گروه‌ها ناسالم، یک کلانشهر خطرناک، یک کلانشهر قابل قبول و یک کلانشهر را پاک اعلام کرد.

بر اساس گزارش دریافتی از مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان، هوای کلانشهرهای تهران، اصفهان، کرج و اراک به ترتیب با شاخص‌های ۱۴۵، ۱۳۱، ۱۰۱ و ۱۲۸ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، شیراز با شاخص ۱۵۴ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها و اهواز با شاخص ۵۰۰ در شرایط خطرناک قرار دارد. همچنین هوای کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۱ قابل قبول و مشهد با شاخص ۴۹ پاک است.

مجتبی گهستونی، شهروند و فعال محیط زیست در استان خوزستان در این باره به «ایران» گفت: با توجه به اینکه هوا در این استان بسیار گرم است، گرد و غبار شدید در این استان آزار دهنده است که می‌تواند مشکلات تنفسی را ایجاد کند. مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز گذشته هوای ۴ کلانشهر را برای گروه‌های حساس ناسالم، یک کلانشهر برای تمام گروه‌ها ناسالم، یک کلانشهر خطرناک، یک کلانشهر قابل قبول و یک کلانشهر را پاک اعلام کرد.

بر اساس گزارش دریافتی از مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان، هوای کلانشهرهای تهران، اصفهان، کرج و اراک به ترتیب با شاخص‌های ۱۴۵، ۱۳۱، ۱۰۱ و ۱۲۸ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، شیراز با شاخص ۱۵۴ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها و اهواز با شاخص ۵۰۰ در شرایط خطرناک قرار دارد. همچنین هوای کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۱ قابل قبول و مشهد با شاخص ۴۹ پاک است.

وی افزود: گروه‌های حساس به دلیل فعالیت در سطح شهر در هوای آلوده به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه کرونا هم در حال شدت گرفتن است، نگرانی‌های مردم را برای مراجعه به مراکز درمانی افزایش داده است.گهستونی ادامه داد: با توجه به اینکه 15 شهر این استان تعطیل شده است اما بسیاری از مغازه‌ها و حرفه‌های دیگری که ناچار به فعالیت در سطح شهر هستند در این شرایط فعال هستند و این خطراتی را برای آنها خواهد داشت. به همین دلیل سؤال ما از مسئولان این است که آیا تعطیل کردن شهرها،راهکاری اصولی است و تا چه زمانی این تعطیلی‌ها ادامه دارد و آیا چاره کار فقط تعطیل کردن ادارات است؟


وی گفت: باید از تمام حوضه‌های آبی در حد امکان محافظت، حقابه تالاب‌ها پرداخت و از برداشت‌ها جلوگیری شود. همچنین باید کانون‌های ریزگردها مهار و کنترل شود تا شاهد مشکلات کمتری در زمینه محیط زیست باشیم. محمدطالب حیدری، کارشناس هواشناسی در این باره به «ایران» گفت: به دلیل این طوفان، هم اکنون شرایط بحرانی را در شهرهای مهران و چَرداوُل استان ایلام داریم. شاخص آلودگی در شهر مهران بیشتر از 500 است یعنی شرایط خطرناک است. البته در شهرهای استان خوزستان نیز این شرایط خطرناک محسوب می‌شود چون شاخص آلودگی از 500 هم عبور کرده است.


وی با بیان اینکه در سایر نقاط ایران شرایط خطرناک نیست فقط در مرکز ایران یعنی سمت استان قم نیز گرد و غبار وجود دارد، درباره وضعیت استان لرستان نیز که شش شهر آن دیروز به دلیل گرد و غبار تعطیل شده بود، گفت: در روز تعطیل گرد و غبار از استان لرستان عبور کرده بود، چون ماندگاری نداشت و فقط شب قبل از آن درگیر بود.


این کارشناس هواشناسی تصریح کرد: باید استانداری‌ها قبل از اعلام تعطیلی با دستگاه‌های مربوطه مشورت کرده وضعیت ماندگاری آلودگی را مورد سنجش قرار دهند تا زمانی را تعطیل اعلام نکنند که دیگر آلودگی رفع شده باشد. چرا که ممکن است شب آلودگی زیاد باشد اما تا صبح رفع شود و نیاز به تعطیلی شهر نباشد.


وی افزود: باید ستادی در استان‌ها با حضور اعضایی از محیط زیست، هواشناسی، مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی در استانداری‌ها تشکیل شود تا هر کدام در حوزه تخصصی خود به ابعاد و تبعات این گرد و غبار بپردازند. وقتی میزان گرد و غبار، مدت ماندگاری و تبعات و آسیب‌های انسانی آن در این جلسات به استانداری اعلام شود، استانداری نیز می‌تواند بر اساس آن درباره تعطیلی‌ها تصمیم‌گیری کند.


حیدری ادامه داد: همچنین باید به افرادی نظیر فروشندگان مواد غذایی نانوایی‌ها و نیز سربازهای مستقر در مرزها که نمی‌توانند کار خود را تعطیل کنند ماسک مناسب داد تا از عوارض این آلودگی پیشگیری شود.وی با اشاره به اینکه یکشنبه شب، آلودگی در شهرهای قصر شیرین و سرپل ذهاب استان کرمانشاه نیز شدید بوده اما تا روز بعد رفع شده است، گفت: خوزستان شرایط بحرانی دارد چون وزش باد با گرمای زیاد در این استان همراه است لذا ماندگاری این آلودگی بیشتر از استان‌های دیگر خواهد شد.


حیدری با اشاره به اینکه مرکز ایران شرایط بحرانی ندارند و گرد و غبار در ارتفاع بالایی از سطح زمین قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط تابستانه‌ای که حاکم است، ممکن است این پدیده را بارها به صورت روزانه شاهد باشیم لذا باید با دادن ماسک استاندارد به افرادی که ناچارند در فضای باز فعالیت کنند، از آسیب‌های انسانی پیشگیری کرد.


نورالله مرادی، سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این باره در خبر ۲۳ شبکه خوزستان گفت: ۹۵ درصد گرد و غبارهای خوزستان منشأ خارجی دارد و رفع آن در دستور کار دولت سیزدهم است. به همین سبب رئیس جمهور به وزرای امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست دستور دادند برای رفع این معضل کارهای جدی و اساسی انجام دهند.


وی با تأکید بر اینکه حل این معضل نیاز به اجرای برنامه‌های بلندمدت دارد، افزود: توجه به محیط زیست و بویژه مسأله گرد و غبار از دغدغه‌های دولت سیزدهم است.مرادی با اشاره به برگزاری نشست سفرای کشورهای منطقه در ۱۶ خردادماه امسال، گفت: در این جلسه، زمینه‌های همکاری و رفع مشکلات مربوط مورد بررسی قرار گرفت، ضمن اینکه امروز نیز نشست همکاری‌های محیط زیستی منطقه با حضور کشورهای عراق، امارات، سوریه، قطر، ارمنستان، جمهوری‌آذربایجان، عمان، ترکمنستان، ترکیه و چند سازمان بین‌المللی در حال برگزاری است.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا این نشست در خوزستان به عنوان استانی که بیشترین درگیری را با پدیده گرد و غبار و ریزگردها دارد، برگزار نمی‌شود»، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۱۴ استان در کشور با معضل ریزگردها روبه‌رو هستند، این نشست در تهران برگزار شد که امیدواریم به نتایج خوبی در این اجلاس برسیم و آنها را اجرایی کنیم.


مجید بیگلریان، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان ایلام نیز درباره وضعیت این استان به ایرنا گفت: فعالیت اداره‌های شهرستان‌های مهران و دهلران دیروز به علت گرد و غبار تعطیل شد. همچنین فعالیت و شروع به کار اداره‌ها در سایر نقاط استان ایلام نیز با ۲ ساعت تأخیر آغاز می‌شود.
وی افزود: آخرین وضعیت آلودگی هوا در شهرستان مهران ۹ برابر حد مجاز و دهلران 5 برابر حد مجاز با روند افزایشی است. میزان غلظت آلودگی هوا در شهرستان‌های ایلام، ایوان، دره شهر و سرابله نیز افزایشی است.


بر اساس این گزارش، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به وقوع پدیده ریزگرد در ۱۷ شهرستان، بیشترین میزان غلظت گرد و غبار را در اهواز با ۱۰ برابر حد مجاز اعلام کرد. استانداری خوزستان، اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی ۱۵ شهرستان در خوزستان شامل اهواز، دزفول، اندیمشک، شوشتر، گتوند، شوش، کرخه، حمیدیه، کارون، باوی، دشت آزادگان، هویزه، شادگان، آبادان و خرمشهر را دیروز به دلیل پدیده گرد و غبار تعطیل اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha