شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 342064

کشور پس از یک استراحت حدودا 5ماهه، دوباره وارد موج جدیدی از کرونا شد و پیک هفتم به‌طور رسمی در کشور آغاز شد. این خبری است که وزیر بهداشت اعلام کرد و گفت که نباید تصور کرد، کرونا تمام شده است.

ورود رسمی به موج هفتم کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،آمارها هم بر همین موضوع تأکید می‌کنند. دیروز برای دومین بار در 65روز گذشته، تعداد فوتی‌های کرونا با ثبت 13مورد فوت، دورقمی شد. پیش از این در نوزدهم تیر هم آمار فوتی‌ها 10نفر اعلام شد و این نوسان، حکایت از ورود به مرحله جدیدی از شیوع کرونا دارد. در این مدت موارد ابتلا هم روند صعودی داشته؛ به‌طوری‌که در نخستین روز تیر، تعداد ابتلا 265نفر و بستری‌ها، 67نفر بود و روز گذشته 4هزار و772بیمار جدید به جمع مبتلایان اضافه و 565نفر هم بستری شدند.

کشور از 20اردیبهشت امسال، با ثبت تنها 3مورد مرگ، 82مورد بستری و 460مورد ابتلا، ورود به مرحله ثبات در شیوع کرونا را تجربه کرد. با این حال اما از سیزدهم تیر که تعداد ابتلای روزانه یک‌هزار و84نفر و بستری‌ها 150نفر اعلام شد، دوران آرامش هم به پایان رسید. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون 4شهرستان در وضعیت قرمز، 14شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا تا سال‌ها باقی می‌ماند


زمزمه‌های وقوع موج هفتم کرونا، از اوایل امسال با بالارفتن میزان مسافرت‌ها و رفت‌وآمدهای مردم و شلوغی شهرها، شنیده ‌شد. همان زمان اپیدمیولوژیست‌ها و ویروس‌شناسان، نسبت به وقوع موج هفتم در بهار هشدار دادند و برخی تأکید کردند که احتمالا پیک جدید در تابستان رقم بخورد. پیش‌بینی‌ها هم درست بود.

با اینکه وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، شدت گرفته بود و حتی در کشورهای همسایه ایران هم، موارد ابتلا بالا بود، اما حدود یک ماه پس از اوج‌گیری این بیماری در این مناطق، ایران هم درگیر شد. حالا در کنار متخصصان، مسئولان وزارت بهداشت هم ورود به موج هفتم را تأیید کردند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: «کرونا ویروسی است که تا سال‌ها باقی می‌ماند؛ با این حال دنیا در برابر این ویروس به‌طور یکسان عمل نمی‌کند. هم‌اکنون میزان واکسیناسیون در دنیا در برخی کشورهای آفریقایی 6 تا 8درصد است و ویروس در این کشورها پایدار است؛ مثلا سویه اومیکرون از آفریقای جنوبی شروع شد. کشورهایی هستند که واکسیناسیون درستی نداشته‌اند و ایمنی افراد در این کشورها پایین است؛ بنابراین وقتی ویروس وجود دارد، جهش پیدا کرده و همه کشورها را متاثر می‌کند. باتوجه به آمار، فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.»


سیزدهم تیرماه بود که معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مجوز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را صادر کرد. بر همین اساس، کمال حیدری اعلام کرد که تمام گروه‌های سنی واجد شرایط که بیش از 6 ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها گذشته است، دوز یادآور را تزریق کنند. در همین زمینه هم متخصصان اعلام کردند با توجه به شیوع زیرسویه‌های BA4 و BA5 اومیکرون که بسیار سریع منتقل می‌شوند، افراد می‌توانند از واکسن‌های پروتئینی و نوترکیب مثل اسپایکوژن و پاستوکووک استفاده کنند.

همچنین توصیه شد افرادی که 3دوز واکسن نوترکیب زده‌اند برای دوز چهارم از واکسن‌های ضعیف شده یا پروتئینی استفاده کنند. با اعلام صدور مجوز برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا، در هفته گذشته و بازگشایی تعدادی از مراکز واکسیناسیون، بار دیگر صف‌های طولانی تزریق واکسن شکل گرفت. به‌طوری که در روزهای گذشته، افراد زیادی که اغلب آنها در گروه سالمندان بودند، برای تزریق واکسن به این مراکز مراجعه کردند. سینوفارم، اسپایکوژن، پاستوکووک، کوپارس، برکت و فخرا در سبد واکسیناسیون‌ها قرار دارند؛ هر چند که تمام مراکز، این تنوع را در سبد واکسیناسیون‌شان ندارند.


آمادگی مراکز درمانی


با اینکه مسئولان وزارت بهداشت از قابل‌قبول بودن میزان واکسیناسیون در کشور می‌گویند اما متخصصان حوزه اپیدمیولوژی و ویروس‌شناسی تأکید می‌کنند که آمار تزریق دوز سوم بسیار پایین است و خیلی‌ها هنوز واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند. براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تا روز گذشته، 28میلیون ‌و227هزار و908نفر دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند و با درنظر گرفتن 64میلیون‌ و698 هزار و 435نفری که دوز اول و 58میلیون ‌و58 هزار و 144نفری که دوز دوم را تزریق کرده‌اند، تعداد دوزهای تزریق شده در کشور، به 150میلیون ‌و984هزار و487 رسید. گفته می‌شود میزان تزریق دوز سوم واکسن باید به بالای 70درصد برسد تا بتوان به ایمنی قابل‌قبولی دست پیدا کرد.

براساس اعلام وزیر بهداشت، افرادی که 6ماه از واکسن قبلی‌شان گذشته باشد، حتما باید واکسن یادآور تزریق کنند تا منجر به تقویت سیستم ایمنی بدنشان ‌شود. کسی که به اومیکرون مبتلا می‌شود، اگر واکسن تزریق کرده باشد، قطعا شدت بیماری‌اش کم خواهد بود؛ به‌ویژه افراد بالای ۶۵سال یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و... که حتما باید واکسن دوز یادآور را تزریق کنند.

او در ادامه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم اشاره کرد: «از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت تهویه و رعایت فاصله‌گذاری باید بیشتر توجه شود. وزارت بهداشت و مراکز درمانی ما آمادگی کامل دارند؛ اما امیدواریم با پیشگیری، کارمان به درمان نرسد.» بیست و دوم تیر بود که معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اعلام کرد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر 40درصد رسیده است.

به‌ گفته محسن فرهادی، گزارش‌ها نشان می‌دهد، میزان استفاده از ماسک در شهرهای بزرگ به 29درصد رسیده و میانگین کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی 36درصد است. به‌گفته او، که بیشترین شکایت‌ها از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مربوط به نانوایی‌هاست. پس از آن، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و باشگاه‌های ورزشی قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha