داشتن یک کفش ورزشی مناسب برای زمانی که شما در حال دویدن، پیاده‌روی، کارکردن با تجهیزات بدنسازی و یا هر نوع ورزش دیگری هستید ضروری است زیرا انتخاب کفش ورزشی نامناسب باعث به‌وجودآمدن آسیب‌های ورزشی جدی مانند درد زانو، پیچ‌خوردگی مچ پا، میخچه، ناخن‌های فرورفته یا مشکلات مفصلی و کمردرد می‌شود و فعالیت شما را به طور قابل‌توجهی محدود یا متوقف می‌کند.

مهم‌ترین معیار انتخاب کفش برای ورزش

برای خرید کفش ورزشی مردانه و کفش ورزشی زنانه مناسب می‌توانید کفش های برند مل اند موژ را در نظر بگیرید زیرا تمام معیارها و استانداردهای لازم و مهم برای یک کفش ورزشی مناسب برای شما عزیزان در نظر گرفته است که در این مقاله آن ها را بررسی می‌کنیم.

انتخاب کفش باتوجه‌به نوع ورزش

کفشی که برای یک فعالیت مناسب است، ممکن است برای فعالیت دیگری مناسب نبوده و خطرناک نیز باشد پوشیدن کفش مناسب برای هر ورزش، تمرین شما را آسان‌تر، ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

برخی از خصوصیات کفش ورزشی مناسب رشته‌های مختلف را در زیر بیان کردیم:

کفش پیاده‌روی: مهم‌ترین خصوصیت کفش پیاده‌روی سبکی، انعطاف‌پذیری و قابلیت تهویه است.

کفش دومیدانی: سبک ، منعطف و دارای پنجه پهن هستند تا علاوه بر محافظت و تثبیت پاها در طول گام‌های تکراری روی سطوح سخت و یکنواخت، به دونده اجازه دهد انگشتان پا را تکان دهد.

کفش ایروبیک و آمادگی جسمانی: نسبتاً سبک و در قسمت جلو سفت‌تر هستند تا حالت ضربه‌گیری خوبی داشته باشند.

ورزش‌های سالنی: باید سبک‌وزن باشند تا از خستگی پا جلوگیری کنند و ضربه‌های اضافی را در کف پا جذب کنند و لایه زیرین این کفش‌ها سفت و چسبنده بوده و معمولاً از چرم نرم در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

فوتبال ، فوتسال و بیسبال: در لایه زیرین آن‌ها میخ‌هایی از جنس پلاستیک فشرده تعبیه شده است تا بتواند کشش بیشتری روی سطح چمن مصنوعی یا چمن داشته باشد .

کوهنوردی: کفش‌های کوهنوردی باید آج مناسب داشته باشند تا پای شما را به‌خوبی روی سطوح مختلف محکم حفظ کنند رویة بلندی تا بالای مچ پا دارند تا پایداری بیشتری به مچ پا ببخشند.

مهم‌ترین معیار انتخاب کفش برای ورزش

ساختار کفش

به طور کل، یک کفش مخصوص دویدن از 7 بخش اصلی ساخته شده است:

  • رویه کفش: قسمت بیرونی کفش که همه آن را می‌بینند و شامل بندها، زبانه و یقه کفش است رویه نام دارد و از پا در برابر عواملی مثل خاک، سنگ و سایش محافظت می‌کند. معمولاً تفاوت ظاهری کفش ورزشی زنانه و کفش ورزشی مردانه با رنگ پارچه رویه کفش مشخص می‌شود.

  • زبانه کفش: در زیربند کفش، زبانه کفش را خواهید دید. در یک کفش مناسب اندازه زبانه باید به نحوی باشد که از پا در برابر ساییدگی و فشار ناشی از بندها محافظت کند.

  • پشتی پاشنه: پشتی پاشنه یک ساختار سفت است که در پشت پاشنه پا قرار دارد و کفش‌هایی با پاشنه‌های انعطاف‌پذیر برای ورزش بهترین هستند.

  • قالب: در واقع منظور از قالب، شکل 3 بعدی قالب کفش است که نمای کلی آن را شکل می‌دهد. قالب‌ها می‌توانند صاف، منحنی یا نیمه منحنی باشند.

  • پنجه: قسمتی از کفش که انگشتان پا در آن قرار می‌گیرند پنجه کفش نامیده می‌شود که کفش‌هایی که دارای پنجه پهن‌تر هستند برای ورزش مناسب‌تر هستند.
  • زیره میانی: زیره میانی لایه ضخیمی از جنس فوم یا پلاستیک است که بین رویه و زیره خارجی کفش قرار دارد و بسیاری از برندهای کفش ورزشی در طراحی و جنس زیره نوآوری می‌کنند تا کفش‌ها را از رقبا متمایز کنند.

  • زیره خارجی: قسمت خارجی کفش که با زمین در ارتباط است زیره خارجی نام دارد که ظاهر آن دارای شیارها و برجستگی‌های عمیق است که از شما در برابر لغزش و زمین‌خوردن محافظت می‌کند.

مهم‌ترین معیار انتخاب کفش برای ورزش

جنس کفی و رویة کفش

جنس رویه کفش:

در ساخت رویه کفش ورزشی از مواد مختلفی استفاده می‌شود و شما باید متناسب با ورزشی که انجام می‌دهید کفش با رویه مناسب را انتخاب کنید. مثلاً اگر در حال دویدن هستید باید کفشی انتخاب کنید که دارای یک‌رویه با منافذ باز برای تهویه و جلوگیری از عرق کردن پا داشته باشید و اگر تمرینات قدرتی انجام می‌دهید رویه کفش باید چرمی و محکم باشد و اگر در حال پرش و جهش هستید، انعطاف رویه کفش برای شما مهم است.

در ساخت رویه برای کفش ورزشی زنانه و کفش ورزشی مردانه به‌طورکلی از مواد مانند چرم طبیعی، پلاستیک، استفاده می‌شود که هریک را به‌اختصار توضیح می‌دهیم.

رویه چرم: رایج‌ترین ماده‌ای که برای کفش استفاده می‌شود، چرم است زیرا انعطاف‌پذیر، محکم و بادوام است. قابلیت تنفس دارد و در رنگ‌های مختلف موجود است اما ضدآب نیست.

رویه پلاستیک: همچنین احتمال اینکه پاها، درون کفش‌های دارای رویه پلاستیکی، بو بگیرند و گرم شوند، بسیار زیاد است. البته کفش‌های ورزشی پلاستیکی می‌توانند ضد آب طراحی شوند و این موضوع، یک امتیاز برای کفش‌های اسپرت طبیعت‌گردی به‌حساب می‌آید.

رویه چرم مصنوعی: کفش‌هایی با رویه چرم مصنوعی (میکرو فیبری) نرم ، بادوام و انعطاف‌پذیر هستند و در برابر سایش و پارگی مقاومت بالایی دارند

رویه پی یو(PU) : دوام کفش‌هایی با رویه پی یو بسیار زیاد است زیرا در برابر دمای بالا بسیار مقاوم هستند و ضربه‌های وارده به پا را به‌خوبی جذب می‌کنند بنابراین برای طبیعت‌گردی بسیار مناسب هستند.

جنس کفی کفش:

کفی کفش ورزشی باید کاملاً متناسب با ویژگی‌های کف و قوس کف پا باشد. ضمن اینکه باید سبک، ضخیم، انعطاف‌پذیر و جاذب ضربه باشد.

ورزش‌های مختلف برای عملکرد بهینه نیاز به انواع کفی‌های متفاوتی دارند. دوندگان نیاز به بالشتک زیادی در پاشنه و جلوی پا دارند تا به جذب ضربه در هنگام برخورد پایشان با زمین کمک کند. از طرف دیگر دوچرخه سواران به یک کفی سفت نیاز دارند که به نگه‌داشتن پاهای آنها روی پدال‌ها کمک کند.

در ساخت کفی‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال کفی‌های چرم با اینکه به دلیل دوام بالا بسیار محبوب هستند اما در دفع رطوبت و عرق ضعیف هستند. فوم یکی از متداول‌ترین مواد است که کاهش فشار زیادی را ارائه می‌دهد و ...

انتخاب کفش مناسب باتوجه‌به آناتومی پا

پای افراد، شکل و فرم‌های متفاوتی دارد و شما برای خرید یک جفت کفش ورزشی زنانه و یا کفش ورزشی مردانه مناسب، باید ویژگی‌های پای خود مانند اندازة پنجه، طول و شکل کف و قوس پا و … را بشناسید و بدانید چه نوع کفشی برای پای شما بهتر است.

انواع فرم پا بر اساس انگشتان

مدل پا رومی: معمولاً سه انگشت اول یا بیشتر از آن‌ها طولی مشابه دارند، درحالی‌که دو انگشت باقی‌مانده کوتاه‌تر هستند. هنگام خرید کفش باید سعی کنید کفش‌هایی با پنجه مربع، پنجه گرد، پنجه مورب یا پنجه تخم‌مرغی را انتخاب‌ کنید.

مدل پا مصری: شست پا بلندترین انگشت است و باقی انگشتان به ترتیب کوتاه می‌شوند. کفش‌هایی را انتخاب کنید که فضای کافی برای انگشت شست پا داشته باشند.

مدل پا یونانی: انگشت دوم بلندتر از انگشت شست است و سپس بقیه انگشتان به ترتیب کوتاه‌تر می‌شوند. امکان استفاده از کفش پنجه باریک و نوک‌تیز را دارند، اما کفش‌های پاشنه بلند توصیه نمی‌شود.

مدل پا سلتیک: در این مدل نیز انگشت دوم بلندترین است اما انگشتان دیگرتان طول‌های متفاوتی دارند که از ترتیب خاصی پیروی نمی‌کنند. از کفش‌هایی که در قسمت جلوی آنها گرد می‌باشد استفاده کنید و از کفش‌های نوک‌تیز اجتناب کنید.

مدل پا آلمانی (ژرمنیک): در این مدل انگشت شست بلندتر است و بقیه انگشتان کاملاً صاف، با طول یکسان هستند، از کفش های پنجه پهن استفاده کنید.

مهم‌ترین معیار انتخاب کفش برای ورزش

نتیجه‌گیری

پاها به‌عنوان پایه بدن ما، نقش مهمی در تحمل وزن بدن و فعالیت ورزشی ما دارند. بنابراین مهم است که مطمئن شوید که از آنها محافظت می‌شود و هیچ محافظی بهتر از کفش برای پاها وجود ندارد. کفش مناسب می‌تواند علاوه بر راحتی در هنگام ورزش، بهبود سلامت پا، افزایش طول عمر، و افزایش سطح فعالیت شما با افزایش سن را نیز فراهم کند. مل اند موژ یکی از بهترین تولیدکنندگان لباس ورزشی ایرانی و همچنین کفش‌های ورزشی، محصولات با کیفیت خود را متناسب با آخرین تکنولوژی‌های روز برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش تهیه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha