رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن اشاره به اینکه قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ بر می گردد و مابه التفاوت آن از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود، گفت که طرح دارویار وزارت بهداشت هیچ تاثیری بر قیمت تمام شده دارو برای مصرف کننده نخواهد داشت.

قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ باز می‌گردد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ناصر ریاحی اظهار کرد: ما پیش از آنکه به طرح و برنامه‌های جدید وزارت بهداشت بپردازیم، باید این موضوع را به شکل روشن توضیح بدهیم که قیمت نهایی دارو، یعنی آنچه که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، ارتباطی با هزینه تمام شده آن برای شرکت‌های تولید، توزیع یا واردکننده ندارد. در واقع با تغییر قیمت در این حوزه‌ها، سهم بیمه‌ها با افزایش یا کاهش مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت دارو می‌تواند در طول سال به دلایل مختلف تغییر کند، بیان کرد: از تاثیر تحولات قیمت ارز بر روی دارو گرفته تا سیاست‌های داخلی که از سوی دولت اجرایی می‌شود، هر یک می‌تواند بر روی قیمت دارو تاثیر بگذارد، اما با توجه به نقش آفرینی بیمه‌ها در این حوزه، تغییری در قیمت دارو برای مردم به وجود نمی‌آید و تحولات قیمتی از سوی بیمه‌ها پوشش داده می‌شود تا برای مثال قیمت دارو بیماری‌های خاص برای مصرف کننده نهایی تغییر نکند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه طرح دارویار وزارت بهداشت، طرحی بسیار مثبت و کاربردی خواهد بود، توضیح داد: ما در واقع انتظار نداشتیم که وزارت بهداشت در این مدت کوتاه بتواند طرح را نهایی کند اما آنچه که اعلام شده، طرحی مثبت خواهد بود که بسیاری از مشکلات جاری در حوزه دارو را پوشش می‌دهد.

ریاحی در توضیح آنچه که در قالب طرح دارویار اجرایی می‌شود، تشریح کرد: ما در ایران حدود پنج میلیون نفر جمعیت داریم که تاکنون تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند، مثلا برخی خانوارهای روستایی یا خانوارهایی که به دلایل مختلف بیمه نداشته‌اند، در این چارچوب به شکل خود به خود تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. حتی اتباع خارجی که مجوز کار دارند و می‌توانند گواهی کار ارائه کنند، نیز در این طرح تحت پوشش بیمه و حمایت‌ها قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبات مشترکی که با سازمان برنامه و بودجه انجام شده، بناست مبلغ مازادی نیز در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد تا قیمت دارو برای مصرف کننده نهایی تغییر نکند. حتی حدود ۳۰۰ قلم کالای پرمصرف یا بدون نسخه نیز امکان قرار گرفتن در این فهرست حمایتی را خواهند داشت. به این ترتیب حتی با تغییر مبنای ارز دارو از ترجیحی به نیمایی، نیز قیمت دارو تغییر نخواهد کرد و با این سیاست، قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ بازگشته و مابه التفاوت آن از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود. با اجرای این سیاست هم مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند کمبود منابع، رانت و قاچاق متوقف می‌شود و هم مردم از تغییرات آسیبی نخواهند دید.

به گفته ریاحی طرح دارویار فعلا تنها برای داروهای داخلی اجرایی می‌شود اما در آینده نزدیک، قطعا برنامه‌هایی برای داروهای وارداتی نیز پیش بینی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha