محققان کانادایی در مطالعه ای جدید، دریافته اند که کودکان زاده شده توسط مادران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، بیشتر در معرض مشکلات سلامتی هستند.

تاثیر مخرب سندرم تخمدان پلی کیستیک مادر بر سلامتی فرزندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی، دانشگاه مونترال کانادا، انجام شد، نوزادان مادران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تا سن 13 سالگی در معرض خطر بالای ابتلا به انواع عفونت ها، آلرژی ها و سایر بیماری های دوران کودکی، خواهند بود.

محققان حدود یک میلیون کودک متولد شده در شهر کبک کانادا، بین سال های 2006 تا 2020 را مورد بررسی قرار دادند. از این تعداد، 7،160 کودک از مادران مبتلا به PCOS متولد شده بودند.

PCOS یک اختلال شایع در تخمدان ها است که می تواند تا 10 درصد زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باردار شدن را برای زنان دشوار کند و باعث افزایش وزن، نازک شدن مو و پوست چرب یا آکنه شود. به گزارش سیناپرس، ویژگی ‌های اصلی این اختلال شامل عادات ماهیانه نامنظم و سطوح بالای هورمون مردانه آندروژن است که ممکن است منجر به ایجاد موهای زائد در صورت یا بدن شود. در این سندرم، تخمدان ‌ها بزرگ شده و حاوی کیسه ‌های سرشار از مایع (فولیکول‌ ها) هستند که اطراف تخمک ‌ها را احاطه کرده ‌اند.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض خطر چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی هستند. چندین مطالعه ارتباط این اختلال با مشکلات بارداری و زایمان مانند دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس را نشان داده اند. به گزارش سیناپرس، با این حال، اثر طولانی مدت PCOS بر فرزندان به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته و توجه کمی به آن شده است.

پژوهشگران دریافتند که کودکان زاده شده از مادران مبتلا به سندرم PCOS 32 درصد بیشتر از کودکان مادران فاقد این سندرم به دلیل انواع مشکلات سلامتی در بیمارستان بستری می شوند. نرخ بستری این کودکان در بیمارستان به دلیل بیماری های عفونی و مشکلات آلرژی از جمله آسم، به ترتیب 31 درصد و 47 درصد بیشتر بود.

خطر بستری شدن کودکان مادران دارای PCOS در بیمارستان به دلیل مشکلات مربوط به متابولیسم، روده، سیستم عصبی مرکزی، گوش، مشکلات تنفسی مانند ذات الریه و مشکلات ذهنی و رفتاری نیز افزایش یافت.

محققان گفته اند: پزشکان و متخصصان زنان و زایمان، باید زنان مبتلا به PCOS را شناسایی کرده و سپس مداخلات اولیه مانند مدیریت وزن و استراتژی هایی برای کمک به پیشگیری از مشکلاتی مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را برای این زنان در نظر بگیرند. پزشکان خانواده و متخصصان اطفال نیز باید پس از تولد، کودکان را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشند تا عوارض را به حداقل برسانند.

آن ها اضافه کرده اند: زنان مبتلا به PCOS ممکن است سطوح بالایی از مقاومت به آندروژن و انسولین داشته باشند که با مشکلات جفت مانند التهاب غشای اطراف جنین، آسیب به بافت و اختلال در عملکرد جفت مرتبط است. این مسئله یک محیط نامناسب در رحم برای نوزادان ایجاد می کند که می تواند منجر به اختلال در عملکرد ایمنی و التهاب سیستمیک با درجه پایین شود. عوامل ژنتیکی نیز می توانند در این موضوع موثر باشند، زیرا محیط درون رحم باعث تغییراتی در نحوه عملکرد برخی از ژن ها در فرزندان می شود.

پژوهشگران اظهار داشته اند: ما معتقدیم که تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا مدیریت موثر PCOS در مادران به کمک ورزش، تغییرات رژیم غذایی و داروها، می ‌تواند خطر مشکلات سلامتی در فرزندان را کاهش دهد و سلامت بلند مدت را بهبود بخشد یا خیر.

نتایج تحقیقاتی فوق در مجله Human Reproduction منتشر شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha