دکتر رضا غیاثوند، متخصص تغذیه درباره راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام پیک کرونا اظهار داشت: برای این که بیماران زودتر خوب شوند و دوره بیماری راحت تری داشته باشند، مصرف مایعات فوق العاده حائز اهمیت است. مصرف بیش از آن مقداری که برای پیشگیری گفتم می تواند کمک کند تا ویروس سریعتر از بدن خارج شود. همچنین مصرف مایعات می تواند به صورت دمنوش ها، چایی رقیق، آب و آب جوش و عسل باشد. دریافت مایعاتی که بیشتر هم دما با بدن یا حتی کمی گرمتر هستند به بهبود سریع بیماری کمک می کند. دریافت غذایی هایی که حالت سوپ یا آش دارد و مصرف غذا های آبکی می تواند کمک کننده باشد.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام کرونا چه بخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر غیاثوند را می خوانید:

_ موج هفتم کرونا وارد کشور شده است. امکان ابتلای مجدد در سویه جدید اومیکرون بسیار بالا است و ممکن است افراد زیادی مبتلا شوند. برای افزایش توان سیستم ایمنی بدن چه توصیه های تغذیه ای دارید؟

مصرف حداقل دو واحد میوه و حداقل سه واحد سبزیجات در طول روز توصیه می شود

به ازای هر ده کیلوگرم از وزن بدنمان یک لیوان آب مصرف کنید

باید استرس را مدیریت کنیم

برای تقویت سیستم ایمنی نیاز به ریزمغذی هایی داریم که از طریق میوه جات و سبزیجات به بدن ما می رسند. مخصوصا آن دسته ای که نقش آنتی اکسیدانی دارند و بهترین منبع در مرحله اول میوه ها و سبزی ها است‌. پس مصرف حداقل دو واحد میوه و حداقل سه واحد سبزیجات در طول روز توصیه می شود که باعث تقویت سیستم ایمنی شود. بعد از این دو گزینه چیزی که حائز اهمیت است دریافت زینک یا همان روی است که از طریق گروه گوشت ها به بدن می رسد. پس اگر فردی بیماری های کلیوی ندارد و محدودیت دریافت گوشت وجود ندارد، مصرف گوشت قرمز به میزان روزی یک واحد و جگر یک الی دو هفته یک بار کمک کننده است تا زینک و آهن به حد کافی به بدن برسد. جگر بهترین منبع ویتامین A است و باعث می شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شود. در کنار آن برای این که ریز مغذی ها بهتر عملکرد خودشان را نشان دهند مصرف و دریافت مایعات کافی مخصوصا که در فصل گرما هستیم توصیه می شود. یعنی اگر بدن آب کافی نداشته باشد این امکان این که ویروس وارد بدن شود و فرد به سرعت مبتلا شود بسیار بالا است. ولی اگر بدن آب کافی داشته باشد یعنی کم آب نباشد امکان مقابله با این ویروس راحت تر است. پس به ازای هر ده کیلوگرم از وزن بدنمان یک لیوان آب دریافت کنیم که می تواند بسیار کمک کننده باشد. نکته بعدی بحث مدیریت استرس است باید استرس را مدیریت کنیم، تحریک نشویم، نترسیم و رژیم غذایی متعادلی داشته باشیم که در آن نقش میوه ها و دریافت سبزیجات و مایعات کافی پر رنگ تر از قبل باشد. همچنین روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط مثل پیاده روی توصیه می شود.

_ مکمل های تغذیه ای مثل ویتامین D ، روی و زینک توصیه می شود؟

اگر فردی رژیم غذایی متعادل داشته باشد نیازی به مکمل ها نیست. ولی اگر رژیم غذایی درستی نداشته باشند، هر دو هفته ۵۰ هزار واحد ویتامین D و هفته ای ۳ بار هر بار ۵ میلی گرم زینک توصیه می شود. کلسیم با پیشگیری از این بیماری ارتباطی ندارد ولی این دو بسیار مهم هستند.

_ کسانی که به کرونا مبتلا هستند چه نوع تغذیه ای داشته باشند و بعد از کرونا چه رژیم غذایی را رعایت کنند تا از ابتلای مجدد جلوگیری شود؟

مصرف مایعات می تواند به صورت دمنوش ها، چایی رقیق، آب و آب جوش و عسل باشد

برای این که بیماران زودتر خوب شوند و دوره بیماری راحت تری داشته باشند، مصرف مایعات فوق العاده حائز اهمیت است. مصرف بیش از آن مقداری که برای پیشگیری گفتم می تواند کمک کند تا ویروس سریعتر از بدن خارج شود. همچنین مصرف مایعات می تواند به صورت دمنوش ها، چایی رقیق، آب و آب جوش و عسل باشد. دریافت مایعاتی که بیشتر هم دما با بدن یا حتی کمی گرمتر هستند به بهبود سریع بیماری کمک می کند. دریافت غذایی هایی که حالت سوپ یا آش دارد و مصرف غذا های آبکی می تواند کمک کننده باشد. اما در کل کار خاصی نمی توان انجام داد. یعنی این مساله که افراد از قبل ذخایر کافی دارند یا نه؟ تعیین کننده است و مشخص می کند که این دوره را با کمترین آسیب سپری می کنند یا نه.

_ بعد از بهبودی هم همان مواردی که گفته شد رعایت شود؟

بله بعد از بهبودی در بدن آنتی بادی وجود دارد و چند ماه مشکلی نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha