خون ریزی قاعدگی باید به صورت مایع و به رنگ قرمز تیره باشد. اما بسیاری از خانم ها در روزهای اول پریودی، لخته هایی در خون قاعدگی خود دارند که ممکن است نگران شوند اما این حالت کاملا طبیعی بوده و به ندرت جای نگرانی دارد. لخته های خون بزرگ به علت خونریزی شدید است، بنابراین برای جلوگیری از لخته شدن خون، بهتر است مشکل خونریزی شدید را حل کنید.برخی بیماری‌ها می توانند باعث بروز لخته های بزرگ خون شوند که اغلب با خونریزی یا درد شدید در قاعدگی همراه هستند.

آیا لخته خون در قاعدگی خطرناک است؟

داشتن لخته خون در پریود به چه معناست؟

لخته های خون بخش طبیعی از مکانیسم دفاعی بدن هستند. بافت غلیظ و ژله مانند لخته خون در پریود مانع از خونریزی شدید قاعدگی می شوند. این حالت شبیه به لخته شدن خون در زمانی است که به بافت بدن به علت بریدگی یا پارگی آسیب وارد می‌شود.

لخته های قاعدگی معمولا زمانی روی می دهند که خونریزی شدید باشد. لخته های خون معمولا در ۲ روز اول قاعدگی که خونریزی شدیدتر است، دیده می شوند.

لخته ها می توانند قرمز روشن یا تیره باشند. لخته های بزرگ ممکن است سیاه به نظر برسند. خون قاعدگی در زمان شروع قاعدگی تیره است و هرچه به انتهای قاعدگی نزدیک ‌تر شده رنگ آن قهوه ای ‌تر می شود، زیرا خون کهن ‌تر شده و از بدن با سرعت کمتری خارج می شود.

چه زمانی لخته شدن روی می‌دهد؟

لخته ها زمانی ایجاد می‌شوند که جداره رحم، مقدار زیادی خون ترشح کند. زمانی که خون در رحم یا واژن جمع شود، مانند یک زخم روباز شروع به لخته شدن می کند.

درجه غلظت در خونریزی قاعدگی، هم در طول دوره و هم در دوره های دیگر متفاوت است. فرد ممکن است در یک ماه خونریزی شدید با لخته های خون و ماه بعد خونریزی کمتر بدون لخته خون داشته باشد. این تغییر طبیعی بوده و ممکن است به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی رخ دهد.

علت لخته شدن خون در قاعدگی

در زمان قاعدگی، سلول های اندومتری از دیواره رحم جدا شده و از بدن خارج می شوند. در این شرایط بدن پروتئین هایی را آزاد می کند که باعث لخته شدن خون در رحم می شوند. این لخته شدن مانع از ادامه خونریزی عروق خونی در جداره رحم می شود. خونی که بدن پیش از این ترشح کرده نیز حاوی پروتئین های انعقادی است.

زمانی که جریان خون زیاد باشد، پروتئین های انعقادی درون خون ممکن است شروع به توده شدن کرده و در نتیجه منجر به بروز لخته قاعدگی شود.
این حالت معمولا زمانی روی می دهد که خون قاعدگی قبل از خروج از بدن، در رحم یا واژن جمع شود.

برای اطلاع از دلایل لخته شدن خون و راه های درمان آن، مقاله 9 علت لخته خون در پریودی در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

نشانه‌های خطرناک بودن لخته خون در پریود

اگرچه وجود لخته خون در قاعدگی طبیعی است، اما این حالت می تواند گاهی نشان دهنده مسئله ای پزشکی باشد. اگر لخته های خون ویژگی های زیر را دارند بهتر است با پزشک مشورت کنید:

• اندازه آن ها بزرگتر از یک سکه ۲۵ تومانی باشد.

• تعداد آن ها زیاد باشد.

• لخته‌ها با جریان خون زیاد همراه بوده به طوری که فرد هر ۱ تا ۲ ساعت نیاز به عوض کردن نوار بهداشتی یا تامپون داشته باشد.

• همراه با درد شدید باشد.

آیا لخته خون در قاعدگی خطرناک است؟

تشخیص خونریزی شدید و لخته شدن خون قاعدگی

  1. لخته شدن خون قاعدگی را بررسی کنید.

یکی از علائم خونریزی شدید (که به آن منوراژی نیز گفته می شود) وجود لخته خون در جریان خون است. لخته های خون مانند خون قاعدگی منظم به نظر می رسند با این تفاوت که جامدتر و تقریبا شبیه ژله هستند. لخته های خون، کوچک و طبیعی بوده و نیازی نیست نگران شوید.

  1. توجه کنید چند بار نیاز به تعویض پد بهداشتی دارید.

اگر بیش از هر 2 ساعت پد یا تامپون خود را عوض می کنید، این خونریزی شدید شناخته می شود. در واقع خونریزی شدید باعث تداخل در روند عادی زندگی شده زیرا دائما نگران کثیف شدن لباس های خود هستید. مثال واضح تر از خونریزی شدید این که اگر هر ساعت پد خون را تعویض کرده و مجددا سریع خیس می شود، خونریزی سنگین محسوب می شود.

آیا لخته خون در قاعدگی خطرناک است؟

برای انتخاب بهترین و مناسب ترین نوار بهداشتی و یا کاپ قاعدگی، مقاله آشنایی با انواع نوار بهداشتی ( پد بهداشتی) در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

  1. طول دوره های خون را بررسی کنید.

به طور عادی طول دوره ها 3 تا 7 روز طول می کشد. اگر طول دوره شما بیش از 10 روز است (یعنی مدت زمانی که خونریزی دارید)، این نشان دهنده خونریزی شدید است که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

مراقب علائم کم خونی باشید.

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که آهن کافی در خون وجود نداشته باشد. کم خونی اغلب در افرادی که مقدار زیادی خون از دست می دهند رخ می دهد. علائم اصلی کم خونی، خستگی، بی حالی و احساس ضعف است. کم خونی باعث کمبود آهن شده، اما به طور کلی کمبود آهن یکی از مشکلات رایج قاعدگی است و بیشتر در خانم ها دیده می شود.

تشخیص و درمان لخته قاعدگی

برای تشخیص علت لخته غیرعادی خون در قاعدگی، پزشک از شما درباره نشانه ها و علائم سوال کرده، معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و ممکن است آزمایش خون یا برخی آزمایش‌های تصویربرداری را تجویز کند.
تشخیص علت، به پزشک این امکان را می‌ دهد که بهترین نوع درمان را به شما توصیه کند. اگر پزشک تشخیص دهد که فرد خون زیادی از دست می‌دهد یا در معرض ابتلا به کم خونی است برای او مکمل آهن تجویز خواهد کرد.

همچنین، پزشک ممکن است کارهای زیر را به شما توصیه کند:

• نوشیدن آب کافی

• عدم مصرف آسپرین که ممکن است خونریزی را بدتر کند

• داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی غذاهای غنی از آهن

• انجام فعالیت بدنی منظم

دارو برای درمان لخته خون در پریود

پزشک ممکن است برای کمک به تعادل هورمون‌ها و کنترل خونریزی شدید، داروهای هورمونی تجویز کند.

همچنین ممکن است پزشک استفاده یا تغییر روش های پیشگیری از بارداری را توصیه کند. دستگاه های داخل رحمی (IUD) که حاوی پروژستین هستند و برخی از قرص های ضد بارداری ممکن است به کاهش جریان خون کمک کنند.

به علاوه ممکن است پزشک برای کاهش علائمی مانند گرفتگی و درد، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) تجویز کند.

افرادی که ترجیح می‌دهند از درمان‌های هورمونی استفاده نکنند، ممکن است بخواهند داروهایی را امتحان کنند که لخته شدن خون را کنترل می‌کنند. در این باره بهتر است با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha