تصاویری که از سیل شدید منطقه رودبال ایج در بخش مرکزی استهبان استان فارس در فضای مجازی منتشر شده، بسیار تکان‌دهنده است. ضجه‌های زنان و مردانی که ماشین‌هایشان در سیل فرو می‌رود، پیکر ۸ کودکی که از آب بیرون آمده و تعدادی نیز مفقود شدند، تفریحی که به عزا تبدیل شده، بسیار ناراحت‌کننده است.

تراژدی «رودبال»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، حدود ساعت ۵ بعدازظهر سی و یکم تیر، به علت بارندگی شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، طغیان رودخانه رودبال و منطقه رودبال ایج وقوع سیل را به دنبال داشت. محل وقوع سیل در شرق فارس واقع است. استهبان در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد. پیش از این، مدیرکل هواشناسی استان فارس چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ گفته بود: «با توجه به نقشه‌های هواشناسی به تدریج در استان به ویژه در مناطق جنوبی احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعد و برق در بعد از ظهرها پیش‌بینی می‌شود.»

اما فرماندار استهبان نظر دیگری در این مورد دارد. در حالی سیل جان ده‌ها نفر را گرفته است که برخلاف تصورات به گفته یوسف کارگر، فرماندار استهبان سازمان هواشناسی آن طور که باید هشداری برای وقوع سیل نداده بود.به همین خاطر متاسفانه در آن ساعت تعدادی از افراد بومی یا گردشگران که برای تفریح به کنار رودخانه رفته بودند و در بستر رودخانه حضور داشتند به دلیل بالا آمدن آب رودخانه گرفتار سیلاب شدند. به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان فارس تا لحظه نگارش این گزارش اجساد ۲۲ تن از قربانیان سیل استهبان شناسایی و ۲ تن همچنان مفقود هستند. متاسفانه از مجموع قربانیان سیل ۸ تن خردسال هستند.


البته به گفته هلال‌احمر و فرمانداری استهبان نیروهای امدادی از ابتدای وقوع سیل در منطقه حاضر شدند و عملیات جست‌وجوی مفقودان حادثه و رفع مشکلات را آغاز کرده‌اند و همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین پیش از ظهر شنبه ۱ مرداد محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس در منطقه سیل‌زده استهبان حاضر شدند و از نزدیک شاهد وضعیت خدمات‌رسانی بودند.

اما دیروز وضعیت امداد و نجات طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و به دلیل بارش باران شدید در منطقه ساعت ۴ بعدازظهر عملیات جست‌وجوی مفقودان سیلاب استهبان به صورت کامل متوقف شد. درحالی عملیات جست‌وجوی مفقودان سیل متوقف شد که به گفته شاهدین اجساد دو تن هنوز پیدا نشده است. در پی این خبر انتقادها به مدیریت بحران و اهمال‌کاری‌ها شدت گرفته است.


دستور مخبر بر ضرورت پیگیری قاطع و سریع


در همین راستا محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار فارس بر ضرورت پیگیری قاطع و سریع به حادثه سیل شهرستان استهبان تاکید کرد. وی از استاندار فارس خواست تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مسوولان مربوطه ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود. معاون اول رییس‌جمهور در این تماس تلفنی بر ضرورت بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌ها جهت یافتن مفقودین و تسکین آلام داغ‌دیدگان تاکید کرد.


مخبر همچنین پس از ارائه گزارش محمدهادی ایمانیه از آخرین وضعیت این حادثه، از وی خواست تا زمینه‌های شکل‌گیری این حادثه با دقت بررسی شود و ضمن ارسال گزارش کارشناسی و دقیق، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی صورت گیرد.


بسیج تمام امکانات برای یافتن مفقودین حادثه سیل استهبان


همچنین سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد که تمام امکانات برای یافتن مفقودین و بررسی علت حادثه سیل استهبان بسیج شده است. متن یادداشت توئیتری علی بهادری‌جهرمی به این شرح است: «درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان را در حادثه سیل استان فارس تسلیت می‌گویم. تمام امکانات برای یافتن مفقودین و بررسی علت حادثه بسیج شده است.»


سیل استهبان به خانه‌ها آسیب نزده است


آن‌طور که مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفته سیل استهبان خارج از محدوده شهری و روستایی رخ داده و بنابراین به هیچ یک از واحدهای مسکونی شهری و روستایی آسیبی وارد نشده است. عطاالله زمانی همچنین از آمادگی بنیاد برای کمک به دستگاه‌های امدادرسان خبر داد. وی افزود: «هلال‌احمر و ستاد مدیریت بحران در منطقه حضور پیدا کردند و بنیاد مسکن استان نیز آمادگی دارد تا با درخواست مدیریت بحران چنانچه نیازی به امدادرسانی بیشتر باشد همکاری لازم را داشته باشد.»


ابراز همدردی وزیر کشور با خانواده‌های مصیبت‌دیده


وزیر کشور نیز در پیامی با خانواده‌های مصیبت‌دیده در سیلاب اخیر استهبان استان فارس ابراز همدردی کرد. همچنین احمد وحیدی در تماس با محمدهادی ایمانیه استاندار فارس خواستار رسیدگی فوری و بسیج امکانات برای نجات مصدومان شده است. البته احمد وحیدی دیروز بعدازظهر وارد شیراز و سپس جهت حضور در مناطق سیل‌زده راهی شهرستان استهبان شده است.


دستور رییس سازمان بازرسی در خصوص سیل استهبان


رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز با صدور دستوری، به بازرس کل استان فارس ماموریت داد که ضمن حضور در مناطق سیل‌زده استهبان، ابعاد مختلف حادثه و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان را نظارت و ارزیابی کند.


مردم بی‌احتیاطی کردند!


فرهاد طهماسبی، نماینده مردم نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت حادثه سیلاب رودخانه رودبال استهبان که روز جمعه ۳۱ تیر اتفاق افتاد، بیان کرد: بخشی از مسیر رودخانه آن قسمت بارندگی نبوده و با توجه به اینکه روز جمعه و تعطیل بود، تعدادی از مردم بی‌احتیاطی کرده و در بستر رودخانه نشسته بودند و استراحت می‌کردند که متاسفانه سیلاب تندی آمد و تعدادی از مردم را که فرصت فرار از مسیر سیل را نداشتند با خود برد.

در حال حاضر تعدادی اجساد پیدا شدند و تعدادی هم فعلا مفقودند که تیم‌های امدادی در حال جست‌وجو هستند. وی افزود: رودخانه رودبال جاری و دائمی است و پشت سد رودبال استهبان قرار داشته و بالاتر از سد مسیر رودخانه دائمی است، اما در فصول بارندگی حجم آب زیاد می‌شود و بستر رودخانه بزرگ است که بعد از آن بستر بزرگ مسیر مختصری محل عبور آب بوده و باقی بستر خشک و سایه درختان برای استراحت است که معمولا افراد حادثه‌دیده در بستر رودخانه ساکن بودند.

نماینده مردم نی‌ریز در مجلس در توضیح اقدامات انجام‌شده پس از وقوع سیلاب گفت: تمام دستگاه‌های امدادی، اجرایی و بسیج از روز جمعه که این اتفاق افتاده در صحنه حضور دارند و در حال امدادرسانی و جست‌وجو هستند و اجساد را کشف می‌کنند. همچنین تیم‌های بسیجی از همان روز حادثه به طور مداوم در حال جست‌وجو هستند و نیروهای هلال‌احمر نیز در محل سیل ساکن و مستقر هستند.طهماسبی اظهار کرد: متاسفانه تعداد مصدومان بدحال نیز زیاد بود که چند تن از آنها سکته قلبی کرده‌اند و چند نفر مصدوم بدحال نیز در بیمارستان‌های نی‌ریز و استهبان بستری‌اند که منتظر اعزام به مرکز استان برای عمل جراحی جمجمه هستند.


توقف جست‌وجوی مفقودان سیل استهبان به دلیل بارش باران


دیروز وضعیت امداد و نجات طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و به دلیل بارش باران ساعت ۴ بعدازظهر عملیات جست‌وجوی مفقودان سیلاب استهبان متوقف شد. معاون‌ امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر فارس در این رابطه گفته بود: «با توجه به وزش باد شدید، طوفان و بارش باران عملیات جست‌وجو برای یافتن ۲ تن از مفقودان سیلاب رودخانه رودبال استهبان در جنوب شرق استان فارس فعلا به صورت کامل متوقف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha