معاون فنی مرکز سلامت و محیط وزارت بهداشت با اشاره سیاست‌های مهار کرونا بر مبنای مدیریت هوشمند وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های محرم و پیاده روی اربعین را تشریح کرد.

وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های محرم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در شرایط فعلی کرونا همان چند روش کلی پیشگیری در تمام جهان حائز اهمیت است، گفت:‌ در ماه‌های گذشته که موارد ابتلا به کرونا در کشور کاهش پیدا کرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کمتر و به پایین‌ترین سطح خود رسید. البته در روزهای اخیر تا حدی خود مراقبتی‌ها را افزایش داده‌اند.

وی تأکید کرد: هر چه زودتر باید واکسیناسیون را افزایش دهیم. اگر دو دوز تزریق کرده‌ایم و شش ماه از آن گذشته دوز سوم را تزریق کنیم و گر دوز سوم را تزریق کرده و شش ماه از آن گذشته دوز چهار را تزریق کنیم. این که چه نوع واکسنی را تزریق کنیم درمراکز واکسیناسیون با جداول مختلف به اطلاع عموم رسیده است.

فرهادی با بیان اینکه سیاست ما در مهار کرونا در حال حاضر طرح مدیریت هوشمند است، گفت: این طرح بر اساس سامانه ایران من اجرا می‌شود. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از نهادها و سازمان‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی، تاکسی‌رانی، سیستم ریلی، هوایی و حمل و نقل زمینی برون شهری به آن وصل هستند. قرار بر این است که هرچه نفوذ این سامانه افزایش پیدا کند دو پرسش از کابران پرسیده شود، نخست اینکه آیا واکسن تزریق کرده است و دوم اینکه در شرایط فعلی بیمار هستیم یا خیر؟ اگر جواب پرسش نخست منفی و جواب پرسش دوم مثبت باشد از 15 مرداد خدمات اجتماعی به این افراد با محدودیت ارائه خواهد شد. در این راستا فرد باید واکسیناسیون خود را تکمیل و دوره قرنطینه خود را طی کند.

وی بیان کرد: این شرایط در سامانه ایران من تعریف شده است برای اجرای مراسم‌های محرم و اربعین نیز قابل اجرا است، از سوی دیگر توصیه ما این است که در هیئت‌ها اگر علائمی وجود دارد در هیئت‌ها شرکت نکنیم چرا که ممکن است افراد را آلوده کنیم و چنانکه دارای بیماری زمینه‌ای بوده یا سن بالایی نیز داریم بهتر است که مراسم‌ها را از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها پیگیری کنیم.

وی تأکید کرد: اگر قرار است مراسمی برگزار شود تأکید بر این است که این مراسم‌ها در فضای باز برگزار کنند و زمان برگزاری آن تا حد امکان کوتاه کنند و برای تهویه آن نیز چاره اندایشی کنند.

فرهادی همچنین در رابطه با مراسم اربعین نیز گفت: دو نوع مراسم داریم که یکی در داخل کشور و دیگری در عراق برگزار می‌شود. امیدواریم شرایط بیماری به گونه‌ای باشد که اجازه برگزاری این راهپیمایی عظیم به صورت کامل را بدهد. در حال حاضر مبنا این است که این مراسم اجرا شود و تمهیداتی که در سامانه ایران تعریف شده است همان تمهیداتی است که برای اربعین هم کاربرد دارد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: پروتکل‌های قدیمی ما نیز همین بود که مدیریت هوشمند و تکمیل واکسن نیز بر آن افزوده شده است. این پروتکل‌ها هم برای اربعین و هم سفرهای تابستانی در نظر گرفته شده است. امیدواریم که شرایط بیماری وخیم‌تر نشود، چرا که مجبور خواهیم شد مدیریت هوشمند را با جدیدیت بیشتری دنبال کنیم.

وی یادآور شد: برای پیاده‌روی اربعین مبنایی مبنای اجازه سفر در سامانه ایران من سه دوز واکسن کرونا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha